Proximitat és sinònim de qualitat

La Diputació de Lleida ha impulsat durant el confinament ‘T'ho portem a casa’, una iniciativa per incidir en el consum de proximitat


Amb el suport de  

‘Aliments del territori i tu’ és la iniciativa que la Diputació de Lleida, conscient del fort impacte de la seva indústria agroalimentària, ha llançat durant els mesos més durs de la pandèmia amb l'objectiu de donar un nou impuls als aliments locals entre els veïns de la província. La iniciativa del Patronat de Promoció Econòmica es plasma en una web i aplicació que permet posar en contacte agricultors i clients per tal d'apropar els aliments del territori a tot aquell interessat en consumir producte de proximitat.

“La vocació de la web i aplicació —comenta Carles Gibert, diputat de Promoció Econòmica— és connectar els productors agroalimentaris amb els consumidors finals a través d'una visió integradora. Nosaltres només hem creat una plataforma intermediària amb l'objectiu de facilitar l'apropament”. Qualsevol agricultor o consumidor pot accedir gratuïtament descarregant-se l'aplicació o visitant la web i la finalitat última és “posar a la disposició una eina perquè empreses agroalimentàries puguin sortir al mercat i que sigui un complement a la comercialització que ja fan amb els seus recursos”, explica Gibert.

El confinament, un punt i seguit

El confinament, però, va arribar inesperadament i va suposar un aturament de tota activitat econòmica, a excepció d'aquella essencial. Des de la Diputació de Lleida van concloure que, malgrat les restriccions de mobilitat que s’imposaven en aquell moment, hi havia una forma de seguir proporcionant aliments i amb caràcter local. És en aquest punt quan neix en el si de la web/app l'apartat ‘T'ho portem a casa’, una iniciativa que, segons el diputat de Promoció Econòmica, “consistia a facilitar la distribució d'aliments a aquells productors agroalimentaris que oferissin producte durant el confinament”.

“La producció de proximitat redueix la contaminació derivada del transport”, detalla Gibert

La idea va calar ràpidament entre el sector i el seu funcionament va ser molt simple. Gràcies a la base de dades que la Diputació de Lleida té amb els productors, només va caldre enviar un mail perquè una bona part del sector agroalimentari de Lleida reprengués la seva activitat. La diputació va proposar als productors seguir funcionant durant el confinament i “aquesta proposta, fins i tot, va fer decidir a altres a activar de nou la seva tasca”, detalla el diputat.

Productes de ‘km 0’

La xarxa aplega unes 400 empreses del sector agroalimentari de les terres de Lleida, l'Alt Pirineu i l'Aran. Els productors estan molt segmentats en l’àmbit territorial i hi ha empreses a totes les comarques lleidatanes. “El producte és molt variat i està molt distribuït, cosa que és una virtut si ho enfoquem en un mercat local”, assenyala Gibert. Tots els productes són derivats de l'agricultura i l'explotació ramadera amb perspectiva de venda local, i en destaquen les carns, els embotits, els formatges, les hortalisses, les fruites o fins i tot la cervesa artesana, entre altres.

La bidireccionalitat d'‘Aliments del territori i tu’ serveix perquè els agricultors es donin a conèixer i els ciutadans consumeixin producte local de proximitat i qualitat, alhora que s'aporten beneficis en la reducció de la contaminació mediambiental derivada del transport. “No tenim dades estrictes sobre les vendes —prossegueix Gibert— però hem rebut feedbacks molt positius dels ramaders i agricultors i alguns productors, fins i tot, han augmentat la venda de proximitat. Des de la Diputació de Lleida estem plenament contents”.

La consciència ciutadana, un aliat imprescindible

A la demarcació de Lleida, tot i tenir una diversificació econòmica important, el sector agroalimentari és molt potent. El diputat de Promoció Econòmica considera que se l'ha de cuidar. “Creiem que és molt important que els mateixos consumidors de Lleida tinguin aquesta consciència per consumir producte de proximitat, perquè a part de ser proper i fer benefici pel medi ambient, és un producte de molta qualitat a un preu just”, defensa Gibert.

La iniciativa segueix vigent i no finalitzarà a curt termini a causa de la incertesa de la situació actual amb la pandèmia. “Malauradament avui estem oberts, però demà podem estar tancats, així que trobem convenient seguir oferint encara aquesta possibilitat tant a productors com a consumidors”, conclou el diputat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article