Encaixa’t: un projecte per apropar l’art als més petits

Es tracta d’una iniciativa educativa de producció artística, en la qual mestres i artistes treballen juntes per crear una obra dirigida especialment al primer cicle d’educació infantil


Amb el suport de  

La Marta Sol entra a la classe on l'esperen, cul inquiets, els seus alumnes de l'Escola Bressol Municipal Secà de Sant Pere. Duu una caixa a les mans i, mentre els infants la miren amb els ulls ben oberts, la mestra pregunta: “Què hi deu haver, en aquesta caixa? Obrim la tapa a veure què hi ha, què en surt?”. Això fan i, a poc a poc, tots junts van descobrint el tresor que els acaba d'arribar a la classe, provinent del Centre d'Art la Panera.

Dins la caixa hi troben la Jardinera Peluda, una obra d'Anna Garcia Pineda que juga amb el doble significat de les formes. I és que la vuitantena de peces de feltre amb formes i colors diversos que hi ha dins la caixa són, per una banda, elements de la natura —flors, fulles i pedres— i, per l'altra, parts del cos —mans, ulls i llengües—. “Així, els nens poden identificar la llengua i vincular-ho amb un objecte de la natura, en aquest cas una pedra”, explica la Marta.

Aquest dispositiu forma part del projecte Encaixa't, una iniciativa educativa de producció artística, en la qual mestres i artistes treballen juntes per crear una producció dirigida especialment al primer cicle d'educació infantil, que engloba dels zero als tres anys. “L’etapa dels 0 als 3 anys és una de les etapes més importants perquè entrin en contacte amb noves disciplines i formes de mirar la vida. Des del principi hem tingut molt clar que les Escoles Bressol Municipals són un element imprescindible dins del mapa educatiu de la ciutat, per això tots els projectes que endeguem busquen aportar un valor afegit a tota la tasca educativa que ja realitzen”, afirma Sandra Castro, tinenta d’alcalde i regidora d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes.

És en aquest context on neix Encaixa’t. Durant l'any, la Panera organitza uns cursos de formació perquè les mestres puguin conèixer l'artista i la seva obra, i entre totes pensen “unes primeres pinzellades per crear un dispositiu artístic que serveixi per treballar un concepte i desenvolupar les diferents capacitats que es desenvolupen durant aquests primers anys de vida”, explica l'Helena Ayuso, del Centre d’Art la Panera.

“Aquesta caixa és com una petita càpsula de l'exposició, però adequada a l'infant i feta a mida perquè sigui fàcil de transportar”, diu la Marta Sol

Un cop acabada la formació, l'artista segueix treballant per acabar creant un dispositiu que després pot “viatjar” per les llars d'infants. “Aquesta caixa o dispositiu”, explica la Marta Sol, “és com una petita càpsula de l'exposició o idea general de l'artista, però adequada a l'infant i feta a mida perquè sigui fàcil de transportar”. Un cop arriba a l'escola, doncs, els petits poden anar descobrint i convertir-se en artistes. “A part del concepte pel qual han estat concebuts, un cop a l'escola, aquests dispositius artístics permeten la llibertat i la creativitat dels infants”, apunta la mestra. És a dir, que en un principi els dispositius s'ofereixen a les escoles per tal de respondre a l'objectiu pel qual han estat creats, però “un cop això ja ha passat, els infants tenen llibertat de seguir descobrint”. I, amb un somriure tapat per la mascareta, la Marta afegeix que, a vegades, els nens “desenvolupen coses que ni tu havies pensat, però que ells t'ensenyen”. “Per això és tan enriquidor i apassionant”, afirma.

“Pedagògicament, això és una cosa que insistim molt a l'artista”, diu l'Helena Ayuso. “No estem parlant d'un full d'instruccions tancat, sinó que ens hem de situar en un paradigma completament obert que permeti la llibertat dels infants”. Observar què fan amb els diferents materials, veure volar la seva imaginació, “és la riquesa que ens aporta aquest projecte a les escoles”, afirma Rosa Mari Rauret, Cap d’Unitat Tècnica d’Escoles Bressol de la Regidoria d'Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes.

Aprofitant sinergies

De fet, Encaixa’t és una de les tres línies de treball del projecte Els més petits i el Centre d’Art la Panera, una iniciativa nascuda el 2004 arran de la inquietud d’algunes escoles de voler visitar el nou recurs comunitari —fruit de la cooperació entre l’Ajuntament de Lleida i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i que s’integra dins la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya— que s’havia inaugurat a la ciutat.

Encaixa’t és una de les tres línies de treball del projecte ‘Els més petits i el Centre d’Art la Panera’, una iniciativa nascuda el 2004

Així, la primera línia de treball d’aquest projecte és la mediació de la programació expositiva del Centre d’Art la Panera, on els més petits visiten les exposicions. La segona línia, inaugurada el 2011, és la MiniPanera, un espai expositiu i comissariat educatiu pensat per a infants d’entre zero i sis anys. Per últim, i gràcies a un mecenatge educatiu per part de la Fundació Santander en reconeixement de la Panera com a l’únic Centre d’Art i Museu de Catalunya i tot l’Estat Espanyol que té un programa dirigit exclusivament al primer cicle d’educació infantil, el 2014 es va iniciar el projecte Encaixa’t.

I és que, com bé apunta la tinenta d’alcalde i regidora d’Educació, Sandra Castro, “el primer cicle de l'educació infantil és una etapa sovint oblidada pel que fa a propostes i projectes pensats i dissenyats exclusivament per aquests anys de la vida d'un infant”. És per això que des de la Regidoria volen seguir potenciant projectes com l’Encaixa’t, projectes que sumen a la qualitat de l’educació que s’ofereix a les escoles bressol municipals i que ajuden al “desenvolupament de les habilitats cognitives i socioemocionals dels infants”, fet que té “conseqüències positives” en el seu “rendiment en etapes educatives posteriors”.

Teresa Planella, directora de l’Escola Bressol Municipal Secà de Sant Pere, no hi podria estar més d’acord: “És fantàstic veure la quantitat d’accions que fan els infants per descobrir l’objectiu últim de l’artista”, diu, i explica que és durant aquesta primera etapa d’educació infantil que les criatures tenen més plasticitat a nivell neurològic, de manera que “per ells tot és possible”. Així, els dispositius artístics permeten a les escoles treballar l’art més enllà de les quatre parets de la classe, “fent als infants protagonistes d'un procés creatiu com és una obra d'art contemporani”, apunta Morera, i cada vegada que “s’obre i s’explora” el dispositiu “neixen noves creacions artístiques”. 

Un projecte circular

Encaixa’t és, doncs, un projecte molt circular que aconsegueix vincular els més petits i l'art a través de diferents etapes: primer, amb les excursions que l'escola organitza al centre d'art la Panera; després, amb els tallers formatius i els dispositius que els artistes acaben desenvolupant a partir de les converses i el treball amb les metres; i, per últim, amb el recorregut que aquests dispositius duen a terme d'escola a escola i que permet als infants “poder desenvolupar el procés creatiu, que s'adonin que ells també són artistes, que són creadors”, apunta Meritxell Morera, Responsable Coordinadora de la regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes. A més, les produccions que fan les escoles després tenen un retorn al Centre d’Art en format expositiu, que rep el nom de Jornada de Portes Obertes i que s’acostuma a celebrar al setembre.

La Marta Sol en recorda un clar exemple: fa un temps l'Escola Bressol Municipal Secà de Sant Pere va visitar a la Panera l'exposició d'Ella Littwitz, Un elefant a l'habitació. Es tractava d'una instal·lació feta amb neumàtics que abordava “la situació que tenim en el Mar Mediterrani, tant amb relació a les persones migrants com a la contaminació”, fa memòria la mestra. Però, “com trasllades aquesta obra d'art a l'escola i treballes el tema amb nens tan petits?”. No va ser fàcil, però se'ls va ocórrer una idea: “Relacionar-ho amb flotadors de platja, ja que pels nens la idea del mar va lligada amb això, i eren objectes circulars igual que ho eren els neumàtics de la instal·lació”, explica la Marta. Així, van demanar a les famílies que portessin els flotadors de cada infant, i van muntar una instal·lació al pati, on els nens jugaven amb els flotadors sobre la gespa. “I, clar, era una acció que no haguéssim pensat mai, però que tenia molt de sentit després de visitar l'exposició de la Panera”, afegeix.

La instal·lació d’Ella Littwitz, ‘Un elefant a l’habitació’, al Centre d’Art la Panera | La Panera

D’aquesta manera, els infants van poder treballar el concepte en diferents fases i de diverses maneres: amb la visita de la instal·lació de l’artista al Centre d’Art, desenvolupant i creant la seva adaptació de l’obra a l’escola, i visitant la seva pròpia instal·lació a la Panera durant la Jornada de Portes Obertes. “Com que pedagògicament estem situats en el paradigma de l’educació inclusiva”, explica l’Helena Ayuso, “un cop els dispositius d’Encaixa’t han passat per les llars d’infants els poden utilitzar nens i nenes més grans”. De fet, alguns dispositius s’han utilitzat amb un sisè de primària, i fins i tot una ESO. I és que “els dispositius artístics són el motor, però a partir d’aquí el projecte s’expandeix i és per a tothom”, conclou l’Helena. 

Al final, com afirma Meritxell Morera, “les escoles bressols municipals de Lleida tenen una qualitat educativa reconeguda a nivell europeu,i el projecte Encaixa't amb el Centre d'Art la Panera n'és un dels millors exemples”. “La gent que hi ha al darrera —els equips docents de les escoles bressol municipals i el servei educatiu del centre d'art la Panera— fan molt bona feina”, diu la Responsable Coordinadora, “i cal dir-ho ben alt”. “Des de la regidoria d’Educació continuarem impulsant projectes d’aquest tipus, que posin els infants i les seves inquietuds al centre, sempre explorant noves formes de compartir coneixement i descobrint-los nous mons”, afirma Castro. “Perquè Lleida és Ciutat Educadora, i projectes com Encaixa’t ens reafirmen en la tasca pedagògica que realitzem des de les Bressol”.

Adaptació de l’obra d’Ella Littwitz feta per infants d’entre zero i tres anys | Escola Bressol Municipal Secà de Sant Pere

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article