“Volem ser els dinamitzadors de joc a la ciutat de Lleida”

La Xarxa Municipal de Ludoteques de Lleida ofereix un espai d’educació en l’oci i el temps de lleure a totes les famílies

Amb el suport de  

Jugar afavoreix el vincle. L'educació en el lleure ofereix l'oportunitat de seguir creant aquest vincle, i les ludoteques són espais pensats i dissenyats per enfortir-lo. Aquests equipaments tenen un objectiu molt clar: recuperar la capacitat lúdica d'infants i adults. Com ho fan? A través de l'expertesa dels seus professionals, que utilitzen tècniques per fomentar el vincle familiar a través del joc. “Aquest espai s'ha convertit en una part més de la nostra vida quotidiana”, assegura Alícia Rodríguez, usuària de la Ludoteca La Bordeta de Lleida.

Des que va obrir les portes, l'any 1998, la Ludoteca La Bordeta, ha acollit 20.000 persones que han gaudit, i gaudeixen encara, d'aquest espai d'esbarjo i fantasia. “És important tenir un recurs en l'àmbit de ciutat de cara a les famílies i els infants. Amb un projecte darrere i uns jocs pensats i enfocats”, explica Joel Forcada, educador de la Ludoteca La Bordeta.

L'Alícia Rodríguez coneix bé aquest espai perquè fa set anys que hi acudeix, els mateixos que té la seva filla Queralt. “Venim des que ella té sis mesos i no hem deixat de fer-ho”, explica. Ara també venen amb el seu fill Olau, que té cinc anys i ja està familiaritzat amb aquest espai.

“Els pares venen sense preocupacions domèstiques i atenen al 100% al seu fill”, explica Tadeo Calomarde, ludotecari

“Una de les nostres dèries, i un dels principals objectius que tenim des de la regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes, és donar la importància que es mereixen a les ludoteques, perquè conformen una part molt important en el teixit educador de la nostra ciutat”, afirma Sandra Castro, regidora d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes. “Lleida és ciutat educadora, i això es reflecteix en tots els àmbits i en totes les branques educatives de la ciutat, també en les ludoteques”, explica Castro.

La ludoteca és un espai que acull aquell moment en què els pares, “sense preocupacions domèstiques poden atendre al 100% al seu fill”, explica Tadeo Calomarde, ludotecari de la Ludoteca La Bordeta. Com a experts, els educadors trien els jocs de taula, perquè “no val qualsevol”, segueixen una sèrie de criteris pedagògics, i faciliten el joc de taula per afavorir aquest vincle. “Comencem a fomentar el vincle des de molt petits, ho fem des del mateix espai i tenint el joc com a referent, com a element cohesionador”, destaca Calomarde.

La Xarxa Municipal de Ludoteques de la ciutat de Lleida està formada per cinc equipaments que constitueixen un espai d'educació en l'oci i el temps de lleure a totes les famílies. Així, els serveis que ofereixen s'inicien com a espai de trobada en els primers mesos de vida dels nadons i posteriorment com a servei d'acompanyament a les famílies en el procés educatiu, mitjançant el joc, al llarg del creixement dels seus fills i filles.

En les cinc ludoteques de la ciutat treballen per projectes. En aquesta línia, el projecte Nadó acull els infants nounats, i fins als cincs mesos. És un projecte que es fa trimestralment, amb unes vuit o deu sessions. “Aquest projecte està més pensat per als pares i mares, perquè facin tribu, expressin dubtes i comparteixin neguits”, assegura Forcada.

“La ludoteca ens ha permès poder acompanyar els nostres fills durant els seus aprenentatges i l'evolució en els seus primers anys de vida”, explica Alícia Rodríguez

El Projecte Ralet va destinat a infants dels cinc mesos a l'any, i també són unes vuit o deu sessions en les quals bebès i progenitors gaudiran del temps junts, amb l'acompanyament dels educadors. També hi ha el projecte Fil, que està destinat a infants que tenen entre un i tres anys. Un matí a la setmana podran fer activitats acompanyats dels seus pares i guiats pels educadors. Les famílies que hagin decidit no escolaritzar els seus fills, com l'Alícia i el seu company, poden acudir a qualsevol d’aquests grups.

“La ludoteca ens ha permès poder acompanyar els nostres fills durant els seus aprenentatges i l'evolució en els seus primers anys de vida”, explica. A més, reconeix que el projecte Ralet els va permetre iniciar-los en un grup de persones que estaven passant per una situació similar, amb nens i nenes d'edats molt similars. “Allà vam tenir molts recursos, com xerrades i activitats de diferents àmbits”, reconeix Rodríguez.

A més d’aquests projectes, han impulsat la Ludocolla, un projecte destinat a infants a partir de vuit anys. “Vam veure que els nens i nenes d’aquesta franja d’edat no feien massa ús de la Ludoteca. Per això vam reservar un espai i vam pensar activitats exclusives per a ells, perquè puguin venir sense els seus pares i puguin fer colla”, assenyala Forcada.

Sortir de l'espai ludotecari

Els ludotecaris destaquen la importància del joc com un dret dels infants i una necessitat al llarg de tota la vida. Per aquest motiu, adapten els jocs per cada edat dels infants, des que neixen i fins als 12 anys. “Volem ser els dinamitzadors dels jocs a la ciutat de Lleida”, assegura Forcada, amb convenciment. I aquesta idea que expressa l'educador no sembla agosarada; la tasca d'aquests professionals traspassa les parets de la ludoteca. “Intentem sortir de l'espai i ser dinamitzadors del lleure a la ciutat. Hem creat sinergies amb escoles, esplais i també amb residències per a gent gran”, assegura Calomarde.

Els educadors reconeixen que la ludoteca s'adapta a les necessitats del barri

Així, estan coordinats amb els diferents agents del barri de La Bordeta. “Hem considerat que les persones grans són les persones més castigades per la pandèmia, i per això hem entrat a les residències i hem pensat com apropar els jocs de taula a les persones grans”, explica aquest professional.

Els educadors reconeixen que la ludoteca s'adapta a les necessitats del barri, i que tenen molta autonomia per a fer i desfer amb les activitats. Per això, treballen amb un esplai d’infants per a famílies d’entorn desafavorit, i l'any passat també van impulsar, juntament amb serveis socials, tota una sèrie de jocs amb 20 famílies que tenien dificultats per generar vincle familiar. També han entrat a les escoles: “Tenim un projecte amb les escoles que es diu ‘Jocs amb història’. Hem treballat amb els mestres, perquè puguin abastar diferents aspectes curriculars a la secundària”, assegura Calomarde.

Un acompanyament vital

Per a l'Alícia els seus inicis a la ludoteca estan vinculats amb una etapa “molt bonica”, en la que van establir vincle amb moltes famílies amb algunes de les quals, continuen tenint un vincle molt proper avui dia. També destaca la tasca dels educadors, que els han acompanyat en un “moment vital” de la seva família. “Ens han donat molts recursos per estar amb els nostres fills, per entendre'ls i per conèixer i poder veure la seva evolució i aprenentatge en primera persona”, explica. Per aquest motiu, Rodríguez reconeix que la ludoteca és un recurs “molt important” per a grans i petits. 

Tant Calomarde com Forcada volen arribar a “com més gent millor”. “Tot el que tingui a veure amb el joc de la ciutat, volem aconseguir que passi per les ludoteques”. Un espai que fa créixer la fantasia i volar la imaginació.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Jordi Lleida
1.

Ahir dia 29 de desembre de 2021, va sortir la 1a PROMOCIÓ DE DINAMITZADORS DEL JOC i GAMIFIACDORS EN L'ÀMBIT SOCIOCOMUNITARI, EDUCATIU i EMPRESARIAL organitzat pel CIFO/SOC de Lleida, sent pioners a Catalunya i el sud d'Europa amb aquesta titulació, avalada pel Fons Social Europeu, on aquest tècnics han aprés a fer plans d'accions basades en la gamificació (ludificació) per poder aplicar-les en diversos àmbits, entorns i col·lectius.

  • 0
  • 0

Comenta aquest article