La Borsa d’Habitatge: llogar el teu pis amb garanties i a un preu assequible

L’Ajuntament de Barcelona engega una nova campanya de captació d’habitatges i ofereix avantatges a les petites propietàries


Amb el suport de  

La Borsa d'Habitatge necessita nous propietaris que vulguin llogar el seu pis a un preu assequible per a la ciutadania. Per aquest motiu, l'Ajuntament de Barcelona engega una campanya de captació d'habitatges i, a canvi, ofereix a les propietàries tota una sèrie d'avantatges, com bonificacions de fins al 95% de l'IBI i subvencions per a la rehabilitació dels immobles de fins a un màxim de 20.000 euros. Una forma de llogar a la ciutat amb garanties i valor social.

L’Eva fa gairebé dotze anys que lloga el seu pis al districte de Nou Barris a través de la Borsa d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona. Explica que quan va decidir traslladar-se fora de la ciutat juntament amb la seva parella van recórrer a aquest servei municipal, no només perquè sabien que llogarien el pis a una família que no podia pagar els preus que hi ha al mercat, sinó també per tots els beneficis que els hi oferia el consistori. “Era la primera vegada que llogàvem un pis i l’experiència ha estat molt bona”, assegura l’Eva, que des de llavors ja ha firmat dos contractes de lloguer amb la mateixa família i no pensa canviar-ho.  

“Era la primera vegada que llogàvem un pis i l'experiència ha estat molt bona”, explica l'Eva, propietària que té el seu pis a la Borsa d'Habitatge

Ara, a principis de febrer, l'Ajuntament de Barcelona ha engegat una nova campanya de captació d'habitatges per a la seva Borsa. El consistori busca més persones com l'Eva, que vulguin llogar el seu pis amb garanties i a un preu assequible per a famílies de la ciutat. Com a contrapartida, l'Ajuntament ofereix a les persones propietàries tota una sèrie d'avantatges, entre les quals s'inclouen: un incentiu econòmic de 1.500 euros per a habitatges buits que es posin a la Borsa, una subvenció per a la rehabilitació de fins a un màxim de 20.000 euros i una bonificació del 95% en la quota líquida de l'IBI.
 
L'Eva explica que tot i que el preu al qual lloguen el seu pis està per sota del preu del mercat lliure, els beneficis són molts més i compensen aquesta diferència. A més, aquesta propietària destaca també que l'Ajuntament es fa càrrec de la tria de les llogateres (un fet que implica estalviar-se despeses en immobiliàries o la pèrdua de temps en organitzar visites) i s'encarrega també de contractar les diverses assegurances relacionades amb el lloguer, com l'assegurança multirisc durant tota la durada del contracte i l'assegurança de cobertura de la defensa jurídica en cas d'impagaments. De fet, l'Eva afirma que un cop els llogaters van tenir un problema amb la dutxa, que afectava els veïns del pis de baix, però que gràcies a l'assegurança contractada per l'Ajuntament van poder obrir un informe i resoldre la incidència, sense haver de fer res més que enviar un correu electrònic.

Per altra banda, les propietàries que tenen el seu pis a la Borsa d'Habitatge accedeixen també al sistema de cobertura de cobrament de les rendes de lloguer, Avalloguer. Es tracta d'una eina que garanteix a les persones propietàries la percepció d'una quantitat equivalent a un màxim de sis mesos de rendes de lloguer impagades, un cop s'ha dictat sentència judicial. L'Ajuntament, a més, fa un procés de seguiment de les obligacions contractuals durant tot el període de lloguer; establint mecanismes de mediació constant entre la propietat i les llogateres. “Si no surt bé, és com una garantia oficial”, comenta l'Eva.

Les propietàries que estan a la Borsa accedeixen també al sistema de cobertura de cobrament de les rendes, Avalloguer | IMHAB

Com és el procés per llogar el pis?

Entre tots els avantatges per a les propietàries de llogar el seu pis a través de la Borsa d'Habitatge, l'Eva en destaca les facilitats de tot el procediment. El primer que ha de fer una propietària per poder posar el seu pis a aquest servei municipal és emplenar un formulari de sol·licitud d'informació, disponible a la pàgina web de l'Ajuntament, o demanar prèviament una cita per ser ateses a les oficines d'habitatge. A més, el consistori posa a disposició de les propietàries un telèfon d'atenció (el 931 229 494), per tal de resoldre dubtes sobre el procediment.

L'Ajuntament s'encarrega de gestionar la cèdula d'habitabilitat i el certificat d'eficiència energètica dels habitatges de la Borsa

Un cop feta la sol·licitud, l'equip tècnic de l'Institut Municipal de l'Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) s'asseguren que l'immoble compleixi amb tots els requisits per formar part de la Borsa d'Habitatge, entre els quals es troben: que estigui ubicat a la ciutat de Barcelona, que tingui cèdula d'habitabilitat o estigui en condicions d'obtenir-la i disposar del certificat d'eficiència energètica o estar en condicions d'obtenir-lo. Així també, les propietàries que vulguin beneficiar-se de la bonificació del 95% de l'IBI han de presentar un altre formulari de sol·licitud, el full de dades bancàries amb la diligència de l'entitat financera i el rebut de l'IBI de l'any en curs.

En el cas que s'hagi aprovat la sol·licitud, es passa a la següent fase: la rehabilitació de l'habitatge. Per aquest motiu, la convocatòria de la Borsa d'Habitatge inclou una subvenció de fins al 100% de l'import de les obres de rehabilitació, fins a un màxim de 20.000 euros. La concessió d'aquest ajut depèn del fet que el contracte de lloguer tingui una durada d'un any prorrogable fins als cinc anys i inclou les següents intervencions: l'obtenció de la cèdula d'habitabilitat, l'adaptació de les instal·lacions de l'interior de l'habitatge i millora de l'habitabilitat, l'adaptació de la mobilitat interior de l'habitatge i les millores energètiques i sostenibilitat. “Et proporcionen la cèdula d'habitabilitat, un fet que et facilita molt engegar amb el lloguer”, assenyala l'Eva. A més, l'Ajuntament proporciona assessorament en la tramitació del certificat d'eficiència energètica, amb la condició de firmar el contracte de lloguer a través de la Borsa d'Habitatge.

Quan ja s'han fet totes les reformes necessàries per adaptar el pis a les condicions d'habitabilitat i eficiència energètica, es passa a la seva inclusió en el portal en línia de l'Ajuntament a través del qual les candidates a llogaters i llogateres poden demanar visites. En tot aquest procés les propietàries reben assessorament jurídic i tècnic i, un cop seleccionada la persona o la família candidata, el consistori, a través de lMHAB, s'encarrega de la redacció del contracte i de la mediació en el procés de contractació.

“Quan arribes, el contracte ja està escrit i no té cap complicació”, afirma l'Eva, propietària d'un pis que és a la Borsa

“L’Ajuntament proposa un dia i una hora que vagi bé a tothom i llavors quedem directament a una oficina d’habitatge municipal, on ens ajuntem totes les parts. Ens llegeixen les condicions del contracte i signem. Marxes d’allà amb el contracte signat i tot fet”, recorda l’Eva en relació amb el moment en què va firmar el seu primer contracte de lloguer a través de la Borsa d’Habitatge i destaca que és un avantatge el fet que “quan arribes, el contracte ja està escrit i no té cap complicació”.

Per aquests motius, per la facilitat de tot el procediment i les garanties que ha rebut des que va firmar el primer contracte, l'Eva recomana a totes les persones que siguin propietàries que acudeixin a la Borsa d'Habitatge per llogar els seus pisos buits a Barcelona: “M'agradaria que la gent s'animés a fer-ho, perquè segurament a Barcelona hi ha molts pisos buits i és una pena. S'han d'arriscar, perquè surten guanyant famílies i propietaris”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article