“Els sentim, però no els escoltem”: parem prou atenció a les demandes dels infants?

Una macroenquesta pregunta a 5.000 infants de Barcelona d’entre 8 i 12 anys sobre el seu benestar, les seves relacions de família i amistats, o com perceben l’escola i el seu barri

Com se senten les nenes i els nens de Barcelona? Quins són els seus neguits, les seves aspiracions? A casa, se senten estimats? Les seves famílies els hi poden dedicar el temps que necessiten? Després d'aquests anys de pandèmia, com es troben anímicament? A l'escola, poden participar i decidir sobre els seus aprenentatges? Han tingut mai problemes d'assetjament escolar? Tenen amics amb qui compartir el seu temps? Què pensen sobre els parcs on passen moltes tardes? Quines activitats voldrien fer en el seu temps lliure? I una pregunta cabdal, se senten escoltats els infants de Barcelona?

Aquestes són només algunes de les moltes preguntes que han respost més de 5.000 infants de Barcelona d'entre 8 i 12 anys, en una macroenquesta impulsada per l'Institut Infància i Adolescència, i que s'ha realitzat a 58 escoles de la ciutat durant el primer quadrimestre d'aquest any escolar. L'objectiu de l'enquesta és conèixer els punts de vista dels infants sobre aspectes importants de les seves vides, entre els quals la família, l'escola, les amistats i el seu barri, amb la finalitat de trobar actuacions que puguin millorar el seu benestar.

En la macroenquesta han participat 58 escoles de tots el barris de Barcelona

Es tracta de la segona edició de l'Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona 2021, que quatre anys després de la seva primera edició, torna a preguntar als infants barcelonins com estan. Aquest cop, com a novetat, s'ha ampliat la mostra: per una banda, han participat 4.000 infants d'entre 10 i 12 anys, dels cursos de 5è i 6è de primària, però de forma complementària també han dut a terme el qüestionari 1.000 infants de 8 i 9 anys (3r i 4t de primària). Els resultats estan sent analitzats i es donaran a conèixer durant aquest estiu. Per fer la macroenquesta s'ha triat una mostra socialment representativa dels infants de la ciutat gràcies a la participació de 58 escoles escollides de forma aleatòria repartides per tots els barris de Barcelona. Així, la macroenquesta analitzarà també les diferències socials dels infants dins la ciutat, i servirà per comparar com les variables socials impacten en el benestar dels nens i les nenes.

Entre els infants que han respost amb paciència tot el qüestionari, trobem a l'Erick Orts Swarz i l'Elsa Gracia, tots dos alumnes d'11 anys de l'escola pública Sagrada Família de Barcelona, una de les que han participat en la mostra, i a la qual va apropar-se el Social.cat mentre es feia l'enquesta. En la sala d'informàtica de l'escola, dues tècniques de l'Institut Infància i Adolescència de Barcelona, l'ens públic de l'Ajuntament que vetlla per la garantia dels drets dels infants a la ciutat, van conduir la sessió, ajudant als infants a respondre el qüestionari digital que havien d'omplir. “M'han semblat unes preguntes interessants i m'ha agradat respondre-les”, explica l'Erick, amb naturalitat. “És important que els infants puguem dir la nostra opinió, perquè a vegades no podem dir el que volem”, afegeix. Al noi li han agradat sobretot les preguntes que tenien a veure amb l'escola, “perquè així podrem millorar coses”, matisa. La seva companya Elsa diu que també li ha agradat respondre el qüestionari, sobretot la part que té a veure amb el seu temps lliure. “Cadascú hauria de triar el que vol fer en el seu temps lliure”, assegura la nena. Li ha costat, però, aquelles preguntes que tenien a veure amb el futur, ens comparteix tímidament.

Ajudant a fer que la sessió es desenvolupi el millor possible, tot i l'enrenou que suposa una novetat en el dia a dia dels infants, en Francesc Muntal, el tutor d'aquesta classe, canalitza les impressions dels seus alumnes. El docent opina que aquest tipus d'iniciatives són molt importants, perquè moltes vegades es fan accions dirigides als infants “sense tenir-los en compte”. “Falten espais on ells puguin expressar-se. Ara estem intentant canviar aquest aspecte en l'educació, integrant l'opinió dels infants, però encara queda molt. Hi ha preguntes que no saben contestar perquè mai no els han preguntat”, adverteix Muntal. Després de respondre el qüestionari, tots els nens i nenes s'asseuen a terra i parlen amb les tècniques sobre la importància de fer sentir la seva veu. Tots coincideixin: Se'ls escolta poc.

“Quan una cosa preocupa a un infant, sovint li diem: això no és important”, diu Laia Pineda, directora de l’Institut Infància i Adolescència

Parlen els nens i les nenes

Aquesta enquesta s'emmarca en el programa municipal de recerca i participació infantil 'Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona', una iniciativa que vol donar veu als infants de la ciutat i reconèixer el seu paper com a ciutadans amb perspectives i interessos propis. Segons Laia Pineda, directora de l'Institut Infància i Adolescència de Barcelona, moltes vegades “sentim, però no escoltem” el que ens diu la canalla. “Portem una vida molt ocupada i accelerada, i hi ha pocs espais per poder escoltar-los amb qualitat, donant peu a converses on puguin aflorar les seves inquietuds o preocupacions”, assegura Pineda, sociòloga de formació. “Sovint, quan els infants troben aquests espais, no són els moments ideals per als adults, i sense adonar-nos, tallem la conversa. No estem amb la disposició d'aturar-ho tot per escoltar-los”, reconeix. “Per això els infants diuen que no els escoltem prou, un fet que s'ha agreujat amb les noves tecnologies, que ens tenen molt atrapats”, afegeix Pineda.

De fet, la directora apunta que a la primera enquesta d'aquest tipus, que es va fer el 2017, la falta d'escolta per part dels adults va ser un dels aspectes amb els quals menys satisfets es van mostrar els infants preguntats. “Al contrari, aquells que diuen que estan contents perquè se senten escoltats, també estan satisfets amb la seva vida en global, així que aquesta és una variable important. Moltes vegades les seves necessitats es queden sense resposta”, puntualitza Pineda.

Però per què les demandes dels infants es queden sense resposta? Segons Pineda, tendim a menystenir el que preocupa a un infant. “Des de la nostra mirada adultocènctrica, jutgem i analitzem els que ens diu un infant amb la nostra escala de mesurar valors. I quan una cosa preocupa a un infant, sovint li diem: això no és important, per què plores per això, no t'hauria de preocupar aquest fet, etc. Ho comparem amb les preocupacions des d'una escala adulta i, per tant, minimitzem el que a ells els fa patir”, assegura la sociòloga. “Això fa que sentin que el que diuen no és rellevant. I en la construcció de la seva autoestima, sí que és important que se sentin escoltats”, agrega.

Francesc Muntal compateix aquesta postura. El docent reconeix que moltes vegades es fan accions dirigides als infants, o se'ls intenta ajudar “sense escoltar-los”. “Donem per suposades coses perquè ens hi veiem reflectits, o perquè les hem viscut, però ha canviat molt el món des que vam ser petits”, diu.

Entre les inquietuds més destacades pels infants en l’anterior enquesta, sobresurt una: passar més temps amb la família

Segons es va despendre de la primera edició de l'enquesta, l'any 2017, el 69% dels infants de la ciutat estaven molt satisfets amb la seva vida en global, el 23% bastant, mentre que un 8% va expressar que estava poc o gens satisfet amb la seva vida. Malgrat això, entre les inquietuds més destacades llavors, els infants van demandar passar més temps amb la família, “una reclamació que es tornarà a confirmar aquest any”, augura Pineda, així com també el fet de tenir més espais per relacionar-se i jugar amb els amics.

Fomentar la participació dels infants

A banda de la macroenquesta, el projecte preveu anar més enllà de les dades. Per això, un cop es donin a conèixer els resultats, es durà a terme una segona fase que consistirà en el retorn de les conclusions als infants participants. En aquest sentit, es faran tallers on es puguin analitzar els perquès i els matisos dels resultats obtinguts. “Les dades et donen la mesura del problema, i els ordenen, però cal fer aquesta cointerpretació amb ells”, considera Pineda. Els tallers seran temàtics, sobre aquelles qüestions en les quals els infants hagin expressat més inquietuds. “També els hi demanarem de quina forma es podria millorar totes les coses de les quals han dit que no estan satisfets, així recollim la proposta i millora dels problemes identificats”, diu la directora de l'Institut Infància i Adolescència de Barcelona.

Aquest procés participatiu servirà per constituir la nova Agenda dels Infants de Barcelona, en la qual els infants traslladaran a l'administració les seves propostes i demandes. Un grup d’infants que hagin participat en l’enquesta seran els encarregats de fer de portaveus, per presentar l'Agenda dels Infants i les seves demandes a tota la ciutadania de Barcelona, així com als grups municipals i l’alcaldessa, Ada Colau.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Araceli Lázaro Aparicio Barcelona
1.

Felicitats pel treball de l'Institut d'Infància , i pel vostre interès en socialitzar la seva importància

  • 0
  • 0

Comenta aquest article