Lloguer social: quan propietaris i llogaters hi surten guanyant

L’oficina d’habitatge de Tarragona impulsa la Borsa de mediació de lloguer social per incrementar l’oferta d’habitatges a preus moderats


Amb el suport de  

Incrementar l’oferta d’habitatges de lloguer a preus moderats. Aquest és el desig de molts ciutadans i aquest és també l’objectiu de la Borsa de mediació de lloguer social, una iniciativa de l’Ajuntament de Tarragona, que ha posat en marxa a través de l’oficina local d’habitatge, i que actua d’intermediari en el mercat privat de lloguer. 

“Vaig estar valorant si posava el pis de la meva mare al lloguer a través d’unes finques o em decantava per l’habitatge social”, explica Xavier Morato. La mare del Xavier, propietària del pis, va ser diagnosticada d’alzheimer i ja no va poder fer-se càrrec de l’habitatge, ubicat a Torreforta, un barri situat als afores de Tarragona.

Finalment, el Xavier va confiar la gestió del pis a l’oficina d’habitatge local. “Per la situació del pis, pel tipus de barri on està ubicat, per si podia contribuir que alguna persona del barri pogués gaudir d’un habitatge més modern i més nou vaig creure que era més adient promoure l’habitatge social”, assegura.

La mediació entre llogaters i propietaris es fa des de l’oficina d’habitatge

Així, la mediació entre propietaris i propietàries d’habitatges i demandants de lloguer es fa des de l’oficina local d’habitatge, situada al barri antic de Tarragona. En aquesta mateixa oficina ens hem reunit per parlar amb el propietari, el Xavier, i l’Antonia Arévalo i el José María Ramírez, els llogaters. Volem saber com ha estat la seva experiència amb la Borsa de mediació. El Xavier ja ens avança que està “encantat amb la gestió”.

Aquest moment és important: és la primera vegada que coincideixen. I tenen dos elements rellevants que els uneixen; el pis i el barri. Tots tres han crescut i viuen a Torreforta, se’l coneixen i podrien dibuixar-lo amb els ulls tancats. Per aquest motiu, era tan important per l’Antònia i el Jose María trobar un pis al barri. “Nosaltres feia quaranta-tres anys que vivíem al mateix lloc, al mateix barri i al mateix pis. Però vam haver de marxar perquè tenia moltes escales i no podíem pujar-les. Sense ascensor no podíem continuar vivint allà”, explica l’Antònia.

El Jose María, l’Antonia i el Xavier conversen animadament a les oficines d’habitatge de Tarragona / Social.cat

Delegar gestions, guanyar tranquil·litat

El Xavier reconeix que posar el seu pis a disposició de l’oficina d’habitatge li ha donat molta tranquil·litat. “No m’he de preocupar de res, el David ho gestiona tot perfectament bé, m’envia les fotos del pis un cop l’any i jo les esborro perquè m’omple el disc dur”, diu, rient. El David treballa a l’oficina d’habitatge i fa de mediador, entre llogaters i propietaris, coneix bé les històries d’uns i altres. “El primer pas imprescindible que han de fer les persones que busquen pis és inscriure’s al registre únic dels visitants. A partir d’aquí, nosaltres mirem el perfil dels ciutadans que sol·liciten el pis. Per fer la recerca, ens centrem en quines són les seves necessitats”, explica.

Per a l’Antonia i el Jose María era imprescindible un pis amb ascensor i que estigués al barri, perquè ells porten tota la vida a Torreforta. “Trobar una persona com el David ens va facilitar molt la feina de recerca, anar a veure els pisos, etc.”, reconeix el Jose María. Per la seva banda, el David resumeix el funcionament de l’oficina d’habitatge. “Nosaltres no funcionem com les immobiliàries, que els entren tres o quatre pisos a l’hora. Nosaltres, quan ens entra un pis, l’adjudiquem segons el perfil del sol·licitant”.

“Normalment, qui ve aquí és perquè té una necessitat, així que acostumen a agafar el pis que els assignem”, assegura David, treballador de l’oficina d’habitatge

En cas que la persona que sol·licita el pis no li agradi, la mateixa oficina de l’habitatge en tramita un altre. “Normalment, qui ve aquí és perquè té una necessitat, així que acostumen a agafar el pis que els assignem i que, prèviament, hem procurat que cobreixi totes les necessitats del llogater”, explica el David.

Per la seva banda, els propietaris, hi guanyen, com diu el Xavier, tranquil·litat. “Potser ingresso menys diners pel lloguer del pis però hi he guanyat en tranquil·litat”, assegura. I entrant en aspectes més pràctics, les persones propietàries d’un pis gestionat per l’oficina de l’habitatge, gaudeixen del servei gratuït d’informació i assessorament durant tot el temps que l’habitatge estigui llogat mitjançant la Borsa, tenen la garantia d’una renda segura, repercutint legalment una part de les despeses al llogater. Paral·lelament, tenen una assegurança de defensa jurídica i multirisc gratuïta durant la vigència del contracte que el mobiliari i electrodomèstics no es contemplen a l’assegurança. A més, la part legal de la tramitació, gestió i redacció dels contractes i seguiment de la relació contractual també se’n fa càrrec l’oficina d’habitatge.

“Cuido aquest pis com si fos meu”

“Ella quan va posar un peu al portal ja va dir que es volia quedar el pis i encara no l’havia vist!”, s’exclama el Jose María, el marit de l’Antonia. Ella li dona la raó i reconeix que han tingut molta sort amb el pis. “Cuido aquest pis com si fos meu”, assegura. Entre altres avantatges, els llogaters que estiguin inscrits a la borsa d’habitatge social obtenen, doncs, la gestió de recerca d’un habitatge adient a les seves necessitats i possibilitats de pagament. També reben tota la informació, assessorament, tramitació, gestió i redacció dels contractes i seguiment de la relació contractual i la tramitació dels ajuts al pagament del lloguer que li puguin correspondre. És a dir, tota la part administrativa i burocràtica la tenen coberta.

La renda màxima serà de 550 euros i el contracte serà d’un any prorrogable a cinc

La borsa de mediació de lloguer social es nodrirà d’habitatges nous o existents del mercat lliure que estiguin desocupats i que disposin de cèdules d’habitabilitat i certificat d’eficiència energètica. La renda màxima serà de 550 euros i el contracte de lloguer serà d’un any prorrogable fins a cinc, segons la llei vigent.

Segons l’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, l'habitatge social és una prioritat pel govern municipal de Tarragona. “Treballem per garantir l'accés universal a un habitatge digne i adaptat a tot tipus de circumstàncies. I la borsa de lloguer social és una gran eina col·laborativa que permet posar a disposició de la ciutadania habitatges que s'ajusten a les seves necessitats".

Com a novetat, enguany l’Ajuntament de Tarragona impulsa una ajuda a la rehabilitació de pisos destinats a lloguer social. Aquestes ajudes es dirigeixen a propietaris que tenen la intenció de posar a punt habitatges (fins a un màxim de cinc)  per entrar a la borsa de mediació del Servei Municipal d’Habitatge (SMHAUSA). Els habitatges poden tenir qualsevol antiguitat, i han de disposar de cèdula d’habitabilitat o estar en disposició d’obtenir-la un cop executades les obres. Els propietaris podran rebre el 100% del cost d’obres, fins a 18.000 euros per habitatge.

“Aquestes subvencions tenen tres objectius importants: d’una banda, augmentar el número de pisos a la borsa de lloguer social; per l’altra, mobilitzar els habitatges per pal·liar la problemàtica referent als pisos buits i, finalment, contribuir a posar al dia el parc d’habitatges de la ciutat, assegura Eva Miguel, presidenta del Servei Municipal de l'Habitatge. 

A més, Miguel també considera que les ajudes “poden ser un impuls per dinamitzar paletes, lampistes i petits constructors de la ciutat”.

El cas de l’Antonia, el Jose María i el Xavier és un cas d’èxit, però no és l’únic. “Dels 90 pisos que gestionem, potser hem tingut problemes en tres ocasions, és molt residual”, assenyala el David. Aquest és un servei que aporta beneficis a uns i altres. El contracte del matrimoni de Torreforta ja fa vuit anys que dura i, tal com expressen els tres, “esperem que en siguin molts més”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article