Fer càbales en temps de crisi

La crisi econòmica ha fet caure nombrosos caps, però molta gent aprofita el context per reimpulsar el negoci. A priori sembla que entre aquest col·lectiu hi ha tots els que intentes vendre fórmules màgiques perquè les persones se sentin millor, com ara les empreses esotèriques i similars, les quals ofereixen productes i serveis que es basen en la suggestió i que actuen com a placebos. No obstant això, responsables del sector asseguren que la conjuntura actual també els ha perjudicat.
 
El poder de la màgia és en la psique. Si aquesta l'accepta, "és com qui va a veure la Verge. Tots dos són components auxiliars que utilitza l'ésser humà per ser més feliç. Com un succedani de la religió. No hi ha diferències entre la màgia i la religió, ja que la base del sistema és la creença". Així de clar es mostra Sebastián d'Arbó, director d ela fira d'esoterisme i ciències ocultes de Barcelona Magic Internacional, que, amb una mitjana de 50.000 assistents els últims set anys (al desembre se'n va celebrar la XXVI edició), és la més gran del sector a Europa i una de les més rellevants de l'àmbit castellanoparlant. D'Arbó també és psicòleg, presentador i periodista, i té una productora, Tele Magic, que, segons indica, controla quatre canals de televisió que retransmeten consultes de tarot.
 
De la fe en la màgia, també en parla Ricard Cayuela, professor de psicologia a la Universitat Ramon Llull i especialista en psicologia econòmica, que considera que el quid de la qüestió és que, tal com passa amb la religió, a la persona que fa una predicció o a un talismà "li atorguem una credibilitat que ens fa mirar la realitat amb uns altres ulls", de manera que si, per exemple, algú està buscant parella i el vident li assegura que en trobarà, aquesta persona està psicològicament més predisposada a trobar-ne a causa de l'efecte placebo que es produeix i que sempre hi és present, al marge de la conjuntura econòmica. Per aquesta raó, el psicòleg afirma que "la competència esotèrica és important", tot i que hi afegeix que la motivació principal per recórrer a aquesta mena d'ajuda és "no voler-se enfrontar a la realitat, ja que les persones cerquen la comoditat".
 
Se suposa que precisament la necessitat imperiosa d'agafar-se a una taula de salvació, de buscar una mica d'orientació en el moment d'incertesa actual, és la que fa que moltes persones paguin diners per adquirir un amulet o per anar a la consulta d'un tarotista. Per aquesta raó, sembla que el negoci de l'esoterisme està fent l'agost. Això no obstant, els responsables del sector afirmen que també noten la crisi: "Tot i la demanda d'ajuda, les vendes han caigut un 15% els dos darrers anys", explica Ramón Plana, gerent de la llibreria Karma i creador de la revista Karma-7 i de Magic Internacional.
 
Plana assegura que això es deu al fet que, encara que aquesta demanda potencial hi és, la capacitat de pagar el servei s'ha reduït a causa de la crisi, la qual cosa es tradueix en una facturació més baixa. "El client s'ha tornat més exigent perquè no disposa de la mateixa capacitat de compra", declara, "i, per tant, aquesta compra és més responsable i limitada".
 
Els comptes del tarot
 
Abans, quan una persona anava a un gabinet de tarot perquè un vident li llegís les cartes, solia preguntar sobre els tres grans tòpics: salut, diners i amor. "L'amor era el tema estrella", afirma Sebastián d'Arbó, "i els diners ocupaven el tercer lloc". Avui dia s'ha girat la truita, assegura, i, malgrat que en general els dubtes sempre giren al voltant d'aquests tres temes, les qüestions sobre les quals es demanen més consells i prediccions són les que estan relacionades amb assumptes laborals o econòmics.
 
Ramón Plana afirma que, potser, el que sí que, en concret, ha augmentat és "el nombre de consultes referents a les possibilitats d'èxit o fracàs de nous projectes laborals", com, per exemple, els dubtes sobre si crear o no una nova empresa, esdevenir autònom, etc.
La situació per als gabinets també ha canviat. Ramón Plana considera que les consultes de tarot es mantenen en el mateix nivell que fa dos anys, però l'opinió de Sebastián d'Arbó no coincideix amb la de Plana, ja que afirma que més de la meitat de les consultes han tancat i que "només queden els negocis que són empresarialment forts", com, per exemple, Rossana Lara, famosa vident que és propietària de Punt de Trobada Magic, un centre esotèric de Barcelona on s'imparteixen cursos i seminaris, que funciona com a botiga i gabinet de tarot, i que té "més de 300 treballadors", segons indica D'Arbó.
 
Però no es pot parlar dels gabinets de tarot sense esmentar també els números de telèfon subjectes a serveis de tarifació addicional (normalment, precedits del prefix 80x), l'objectiu fonamental dels quals és retribuir l'empresa que contracta la línia pel fet de facilitar una informació a l'usuari que truca.
 
El preu d'una trucada a aquests números és superior al d'una trucada nacional i, a més, no entra en els contractes de tarifa plana. La diferència respecte al preu normal es reparteix entre l'empresa que ha contractat la línia i la que l'ha facilitada, que és o bé la companyia telefònica o bé una empresa intermediària.
 
Avui dia existeixen, fonamentalment, tres tipus de números: els 803, els 806 i els 807 (els 800, tal com els 900, són gratuïts). Els 803 ofereixen serveis exclusius per a adults i els 807, serveis professionals. En canvi, sota l'epígraf ambigu de "serveis d'oci i entreteniment", els 806 abracen des dels conegudíssims concursos de televisió que s'emeten de matinada fins a pràcticament tots els gabinets de tarot que hi ha a Espanya, siguin televisats o no.
 
Aquests números es classifiquen per trams, seguint la quarta xifra de marcatge; a mesura que aquesta xifra és més alta, el cost de la trucada també augmenta. És a dir, una trucada a un número 806 la quarta xifra del qual comenci per 0 o 1 val 0,335 per minut des d'una xarxa fixa; en canvi, si aquesta xifra és un 5 –el màxim permès sense accés restringit-, pot arribar a costar entre 0,75€ i 1€ per minut, segons indica el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, i fins a 0,987€ seguint les tarifes actuals de Movistar. Si la quarta xifra arriba a 9, la trucada por arribar a sortir per gairebé 3,5€ per minut. Tot i que, això sí, la majoria dels gabinets de tarot es queden en el 4 o 5.
 
Amb aquests preus, ens hauríem de preguntar per què hi ha persones que prefereixen gastar-se els diners en un d'aquests telèfons en comptes d'anar a la consulta d'un psicòleg col·legiat. Ricard Cayuela opina que la raó és que "la consulta amb un vident aporta un resultat tranquil·litzador", perquè aquest dóna al client respostes amb un "missatge que sempre és positiu" i això és molt més fàcil d'acceptar.
 
D'altra banda, Ricard Cayuela insisteix a ressaltar que, a causa de la situació d'atur en què es troben  tantes persones, ara l'Administració ha començat a dedicar més recursos a l'assistència psicològica. Li consta que "diversos municipis d'Espanya ho estan fent" i fa un èmfasi especial en l'Ajuntament de Montcada i Reixac, amb el qual ell mateix ha col·laborat. 
 
Escrit per: Tania Lobato
Publicat al nº 2 de la revista JOIA Magazine de la Salut Mental 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article