Sabem llegir les etiquetes dels aliments?

Amb motiu del Dia Mundial del Consumidor, la Diputació de Barcelona elabora tres guies perquè la ciutadania sàpiga desxifrar l’etiquetatge dels productes alimentaris

Què sabem del que comprem i mengem? Tenim dret a saber si el tall de vedella que hem comprat al supermercat és d’un exemplar nascut a França o Espanya? I el peix, que podem saber si ha estat pescat al Mediterrani o a l’Atlàntic o a l’Oceà Índic? I amb quin art de pesca l’han pescat, amb encerclament o palangre? Amb motiu del Dia Mundial del Consumidor, aquest 15 de març la Diputació de Barcelona ha engegat una campanya, amb el lema ‘L’etiquetatge dels aliments, garantia de seguretat’, perquè els consumidors coneguin els seus drets i sàpiguen interpretar l’etiquetatge dels aliments.

De fet, un darrer estudi elaborat per l’Observatori del Consum i la Distribució Alimentària, que depèn del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, constata que la ciutadania “té una certa dificultat” per comprendre l’etiquetatge dels aliments. Fer-ho és clau, tal com recorda la cap del Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona, Sònia Gutiérrez, que reconeix que, degut al fet que la nova regulació europea és molt estricte, a Catalunya s’etiqueta força bé, tot i que “encara es detecten algunes mancances en els productes frescos”.

No es tracta, doncs, que el consumidor sigui un especialista en la matèria, però sí que aprengui a desxifrar les etiquetes, sobretot perquè diferenciï la informació de la mera publicitat del producte. “L’etiquetatge ens permet conèixer l'aliment, el seu origen, la seva manera de conservació, els ingredients que el componen o els nutrients que aporten a la nostra dieta.

“L’etiquetatge ens permet conèixer l'aliment, el seu origen, la seva manera de conservació, els ingredients o els nutrients”

“L'objectiu és aconseguir una alta protecció dels consumidors, especialment de les persones al·lèrgiques o intolerants, alhora que una informació adequada ens permet, com a consumidors, escollir els productes en funció de les nostres preferències i valors, socials, mediambientals entre altres”, explica Gutiérrez.

Per tot plegat, la Diputació de Barcelona distribueix entre la ciutadania un seguit de guies útils per desxifrar aquestes etiquetes: una guia per a la carn i els ous; una per al peix, marisc i altres productes del mar; i una altra per a fruita i verdura. En elles s’hi ressalten característiques com la zona de naixement, de captura, el mètode de producció, el lloc d’elaboració o el preu per quilogram.

A més, es detalla que cal fixar-se en les dates de caducitat, els al·lèrgens o el número de lot o la raó social de l’empresa expenedora. Alhora, la Diputació de Barcelona també distribueix els tríptics, cartells i altres materials gràfics entre els municipis, perquè se’n facin ressò.

Oficines mòbils per difondre els drets del consumidor

Més enllà de les guies i la campanya concreta del Dia Mundial del Consumidor, l’ens municipal també es preocupa pels drets dels consumidors durant tot l’any. Tal com explica Sònia Gutiérrez, desenvolupa polítiques públiques i, alhora, “promou actituds de consum responsable”. Com es concreta aquesta col·laboració? “La Diputació de Barcelona treballa amb els ens locals amb suport tècnic, material i econòmic destinat a la creació, manteniment i potenciació dels serveis públics de consum locals”.

Es presten un total de 86 serveis públics de consum locals, 78 municipals i vuit comarcals, gestionats per uns 235 tècnics

Així, per als ajuntaments que no disposen de serveis propis de consum la Diputació de Barcelona proporciona informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum mitjançant les Unitat Mòbils d’Informació al Consumidor (UMIC) i els punts d’atenció permanent en cada ajuntament. Aquesta atenció a la ciutadania es complementa amb activitats educatives i de divulgació dirigides preferentment a col·lectius d’especial protecció: nens i joves, gent gran i persones amb diversitat funcional.

“També proporcionem productes adreçats al teixit comercial de cada poble i ciutat, principalment activitats informatives i d'assessorament per a empresaris sobre les seves obligacions en l’àmbit del consum i campanyes d'inspecció informativa i d'assessorament a empresaris de sectors comercials determinats i de zones o eixos comercials”, remarca Gutiérrez.

A la demarcació de Barcelona, es presten un total de 86 serveis públics de consum locals, 78 municipals i vuit comarcals, gestionats aproximadament per 235 tècnics especialistes en l’àmbit del consum. La despesa corrent d’aquests serveis és de 1,15 euros per habitant i any. De mitjana, gestionen 30 casos per cada 1.000 habitants.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article