Sabem defensar els nostres drets com a consumidors?

La Diputació de Barcelona contempla una primera fase d'un pla pilot en el qual es realitzaran estudis energètics en més de 1.500 llars aquest any

Amb el suport de  

Sabem defensar els nostres drets com a persones consumidores? Per millorar la responsabilitat de la ciutadania a l’hora de consumir, sobretot entre els col·lectius més vulnerables, la Diputació de Barcelona contempla, en el seu pla d’actuació de mandat, una primera fase d'un pla pilot en el qual es realitzaran estudis energètics en més de 1.500 llars aquest any.

L’objectiu és donar suport a les polítiques de consum i mantenir les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor (OMIC). Alhora, l’ens també busca adaptar-se a les noves exigències legals i poder oferir mediació als municipis en matèria de consum. Actualment, la Xarxa Local de Consum, presidida per la Diputació de Barcelona i constituïda fa deu anys, inclou 300 ajuntaments de la demarcació i nou consells comarcals.

El Pla Estratègic de la Xarxa Local de Consum per als anys 2016-2019 contempla més inversió i recursos en els serveis públics de consum donat que, actualment, la Diputació de Barcelona finança el 34 % de les polítiques locals de Consum. El document també remarca la importància de la formació i de la mediació en matèria de consum. A través de la mediació es generen complicitats entre empresaris i ciutadans amb els auspicis o l’aval de la peça fonamental que harmonitza i facilita l’exercici dels drets ciutadans: l’ajuntament.

La Diputació de Barcelona finança el 34 % de les polítiques locals de Consum i la Xarxa Local de Consum inclou a 300 ajuntaments

El Pla conté cinc línies de treball destacades: la comunicació, la gestió, les noves col·laboracions, el treball intern i la millora de les eines de treball. La Xarxa treballa per obrir i trobar més col·laboracions i sinergies que incloguin el món universitari, el teixit empresarial i el contacte amb d'altres administracions de diferents abast territorial com la mateixa Agència Catalana de Consum, amb qui ja es treballa a través d’un conveni de col·laboració des de fa anys.

Aquestes línies de treball són molt importants a l’hora d’assegurar la presència i el reconeixement de la importància de les polítiques de consum en la millora de la vida dels nostres conciutadans i de la competitivitat de les nostres empreses en millorar la qualitat de les seves prestacions des de l’òptica del servei als consumidors. Perquè, en definitiva, del que es tracta és de desenvolupar uns serveis públics que permetin a la ciutadania defensar els seus drets com a consumidors, millorar la responsabilitat de la ciutadania a l’hora de consumir i, en conseqüència, que s’incrementi la qualitat de vida dels nostres pobles i ciutats.

Oficines mòbils per difondre els drets del consumidor

Així que, més enllà de les guies i campanyes concretes, com la del Dia Mundial del Consumidor, l’ens municipal també es preocupa pels drets dels consumidors durant tot l’any. Tal com explica Sònia Gutiérrez, desenvolupa polítiques públiques i, alhora, “promou actituds de consum responsable”. Com es concreta aquesta col·laboració? “La Diputació de Barcelona treballa amb els ens locals amb suport tècnic, material i econòmic destinat a la creació, manteniment i potenciació dels serveis públics de consum locals”.

Es presten un total de 86 serveis públics de consum locals, 78 municipals i vuit comarcals, gestionats per uns 235 tècnics

Així, per als ajuntaments que no disposen de serveis propis de consum la Diputació de Barcelona proporciona informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum mitjançant les Unitat Mòbils d’Informació al Consumidor (UMIC) i els punts d’atenció permanent en cada ajuntament. Aquesta atenció a la ciutadania es complementa amb activitats educatives i de divulgació dirigides preferentment a col·lectius d’especial protecció: nens i joves, gent gran i persones amb diversitat funcional.

“També proporcionem productes adreçats al teixit comercial de cada poble i ciutat, principalment activitats informatives i d'assessorament per a empresaris sobre les seves obligacions en l’àmbit del consum i campanyes d'inspecció informativa i d'assessorament a empresaris de sectors comercials determinats i de zones o eixos comercials”, remarca Gutiérrez.

A la demarcació de Barcelona, es presten un total de 86 serveis públics de consum locals, 78 municipals i vuit comarcals, gestionats aproximadament per 235 tècnics especialistes en l’àmbit del consum. La despesa corrent d’aquests serveis és de 1,15 euros per habitant i any. De mitjana, gestionen 30 casos per cada 1.000 habitants.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article