Sobre el procediment de les retitulacions en els estudis d'Educació Social i la necessitat d'equiparació dels mateixos

Des que l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) va aprovar el Pla Bolonya, alguns països estan fent esforços per adaptar les seves titulacions, carreres i llicenciatures a les directrius del nou pla i als seus Graus. El Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) conjuntament amb les persones coordinadores del Grau d'Educació Social de les universitats catalanes sotasignants ens manifestem en contra de com s'està orientant el procés d'adaptació, ja que les universitats estan obrint processos de retitulació per als i les Diplomats i Diplomades en Educació Social on ofereixen fer un curs de 60 crèdits per tal d'homologar el seu títol al de Grau en Educació Social, situació que per sí mateixa ja demana debat acadèmic i professional, però que amaga darrera seu una problemàtica que cal posar urgentment sobre la taula: com es contemplaran les i els Diplomats en Educació Social pel que fa al reconeixement acadèmic, professional, econòmic i social de la seva titulació.

 
Hi ha motius suficients per a replantejar l'enfocament actual que s'està portant envers les retitulacions així com per demanar l'equiparació de la Diplomatura d'Educació Social als estudis de Grau:
• La Història. En el passat, quan hi ha hagut un canvi de pla d'estudis, les "velles" titulacions han estat homologades a les "noves". Per exemple en la dècada dels anys cinquanta es va homologar l'ajudant d'enginyer a la titulació de perit, posteriorment de perit es va homologar a Enginyer Tècnic i així amb altres titulacions. Per tant, demanem que la Diplomatura d'Educació Social s'equipari a afectes acadèmics i professionals a la nova titulació de Grau en Educació Social.
• El Reconeixement professional. La majoria dels diplomats i diplomades en Educació Social d'Espanya han cursat 180 crèdits durant 3 anys de carrera universitària. El col·lectiu té una inserció laboral alta, i per tant una experiència en la pràctica professional molt elevada, estant permanentment en formació continuada i actualització professional. El reconeixement de la seva preparació i solvència professional està fora de dubtes. La seva titulació, per tant, ha de tenir el mateix reconeixement i validesa professional que la de Grau.
• Les competències de la titulació. Els nous títols de Grau en Educació Social tenen exactament les mateixes atribucions (a la pràctica, valen per al mateix) que la Diplomatura en Educació Social. En aquest cas, si els dos títols són iguals, han de ser equiparables a afectes acadèmics. Les retitulacions proposades no s'haurien de contemplar com a requisits necessaris per accedir a catalogacions professionals.
• L'economia de les institucions. Ens plantegem si darrera la proposta de retitulacions i els ingressos que aquesta comporta per a les Universitats no s'amaguen més interessos per al fiançament universitari que necessitat real d'ampliació de coneixements en les i els educadors socials per desenvolupar adequadament la seva tasca professional. Caldria que les retitulacions es reconverteixin en formació permanent professionalitzadora.
 
DEMANEM A LES ADMINISTRACIONS PERTINENTS QUE:
• DOTIN a les Universitats Espanyoles de recursos econòmics per l'adaptació dels estudis al procés de Bolonya.
• REESTRUCTURIN urgentment a Europa totes les titulacions universitàries per a què siguin iguals en tots els països de la Unió.
• RECONEGUIN el valor i l'experiència aportada a la societat pels i les professionals que han ocupat la professió en els camps de la Diplomatura d'Educació Social.
• NO DEVALUIN o MENYSPREÏN els títols i mitjans de vida dels i les professionals que estan exercint a Espanya com educadors socials.
• EQUIPARIN la titulació de Diplomatura d'Educació Social a la de Grau pel que fa a qualsevol procés i tràmit, qualsevol reconeixement professional, i les mateixes condicions econòmiques de la professió.
• ACCEPTIN o PROMOGUIN que la titulació de diplomat o diplomada en Educació Social pugui accedir a la matrícula en qualsevol curs de postgrau o màster oficial a nivell estatal i dins les titulacions afins, facilitant l'adaptació dels requisits necessaris en el cas dels màsters de recerca..
• REPLANTEGIN la retitulació per reconvertir-la en formació professionalitzadora. 
 
En el cas que es duguin a terme processos de retitulació, que en aquesta es faci reconeixement total i sense taxes dels crèdits reconeguts. En cap cas, però, les retitulacions han de fer perdre els drets laborals, professionals i econòmics dels i les diplomades en Educació Social.
Des del CEESC i les persones coordinadores del Grau d'Educació Social de les universitats catalanes sotasignants demanem l'equiparació de la Diplomatura d'Educació social al nou títol de Grau, i diem NO a l'orientació que estant prenent les retitulacions.
 
Adhesions:
- Jordi Usurriaga Safont - Professor d'Educació Social de la Universitat de Barcelona 
- Enric Lletjós – Professor tutor de la Diplomatura i del Grau d'Educació Social del Centre Associat de la UNED a Cervera; Professor associat de la Universitat de Lleida.
- Glòria Cruz Molina - Coordinadora de la Facultat d'Educació UNED Terrassa - CUXAM. Professora tutora de la Diplomatura i del Grau d'Educació Social del Centre Associat de la UNED a Terrassa.
- Montserrat Guasch i Garcia - Degana de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili.
- Juana Maria Tierno Garcia - Responsable d'Educació Social Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili.
- Consell d'Estudis d'Educació Social de la Universitat de Girona.
- Judit Fullana - Coordinadora dels estudis d'Educació Social de la Universitat de Girona.
- Rafael Merino - Coordinador dels Estudis d'Educació Social de la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Ple de titulacions de la Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic.
- Consell d'Estudis d'Educació Social de la Universitat de Vic.
- Rosa Guitart - Coordinadora dels Estudis d'Estudis de la Universitat de Vic
- Jordi Planella Ribera - Director del Grau en Educació Social de la Universitat Oberta de Catalunya.
- Virgínia Ferrer - Cap d'estudis d'Educació Social de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona.
- Olga Cabrera Santacana - Professora associada d'Educació Social de la Universitat de Barcelona.
- Carlos Sánchez-Valverde Visús. Professor Associat de la Universitat de Barcelona.
- Josep Vallés Herrero - Professor tutor de la Diplomatura i del Grau d'Educació Social del Centre Associat de la UNED a Tortosa.