La tecnologia amb impacte social que vol transformar el tercer sector

Al Mobile World Congress s’han presentat tecnologies transformadores impulsades per diverses entitats i administracions catalanes


Una app tàctil que permet a persones amb sordceguesa comunicar-se amb els altres, una sala de tecnologia immersiva que vol donar resposta al benestar de les persones grans o una app de cites per a persones amb discapacitat intel·lectual. Aquestes són només algunes de les innovacions tecnològiques desenvolupades per donar resposta a reptes socials i per reduir la bretxa digital, i que aquest dijous s’han presentat a la jornada m4Social, organitzada per la Taula d’entitats del Tercer Sector de Catalunya al Mobile World Congress, que aquesta setmana s’està celebrant a Barcelona.

Crear tecnologia enfocada garantir millores d’accessibilitat, acabar amb la bretxa digital i fomentar la inclusió social dels col·lectius que més ho necessiten és un dels objectius del m4Social, un projecte d’innovació digital que impulsa la Taula, i que enguany ha comptat per primer cop amb la col·laboració de l’European Social Network, a través de la qual s’han donat a conèixer projectes internacionals de Dinamarca i Escòcia en l’àmbit del big data.

Una de les apps que han generat més expectativa és el comunicador tàctil, una app de tecnologia inclusiva per a persones amb discapacitat visual i sorda, desenvolupada al Centre de Tiflotecnologia i innovació d’ONCE. Es tracta d’una tecnologia accessible i inclusiva per facilitar el dia a dia de les persones sord-cegues, ja que les ajuda a comunicar-se amb aquelles persones que no coneixen llenguatge de signes. L’app té un teclat braille que es connecta amb el telèfon de la persona amb discapacitat i amb la qual es pot comunicar la persona. Els missatges del mòbil es traspassen al dispositiu braille, facilitant la conversa entre les dues persones.

Una altra innovació tecnològica presentada durant la jornada ha estat la ‘Dinder Club’, una app de cites per a persones amb discapacitat intel·lectual desenvolupada amb el suport de diferents entitats socials de Dincat, i que vol ampliar les xarxes relacionals d’amistats i també facilitar les relacions sexoafectives del col·lectiu. Els usuaris poden accedir a plans d’oci, cultura o esportius, i altre apartat de cites. L’aplicació està s’està testejant, i passat l’estiu segurament arribarà al mercat.

Així mateix, entre altres projectes d’innovació social, durant la jornada també s’han donat a conèixer les OVACS, les Oficines Virtuals d’Atenció Ciutadana Social de l’Ajuntament de Barcelona, un projecte pilot que vol facilitar l’accés a tramitació de diversos serveis i prestacions a través de la pantalla. S’ofereixen diferents serveis i tràmits, com demanar prestacions, assessorament energètics, o atenció ciutadana, entre d’altres.

Acabar amb la bretxa digital

Més enllà d’apps i innovacions tecnològiques, un dels crits d’alerta que han centrat la jornada és la bretxa digital, que segons denuncia la Taula, afecta un 32% de les llars catalanes, una situació que augmenta fins al 40% en el cas de les llars on es donen situacions de vulnerabilitat social. En aquest sentit, Francina Alsina, presidenta de la Taula, ha recordat que encara moltes persones tenen dificultats greus per accedir a ajuts o a l’atenció de serveis socials. “Hi ha una bona part de la ciutadania que està quedant enrere, sobretot quan bona part de l’accés als drets socials passen per la tecnologia”, ha denunciat Alsina. “Cal eliminar les barreres digitals que es troben les persones, amb formularis complexos i difícils de comprendre i evitar que l’escletxa digital s’eixampli més. L’accessibilitat universal és una assignatura pendent”, ha incidit.

En la jornada han participat també el conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, i la comissionada d’Acció Social de l’Ajuntament de Barcelona, Sonia Fuertes. Ambdós han destacat el paper rellevant de les administracions per aconseguir acabar amb la bretxa digital i també en donar suport a les innovacions digitals. Així, Fuertes ha posat com a exemple el robot de cures Ari, que l’Ajuntament de Barcelona ha posat a l’abast d’un centenar de persones grans que viuen soles a Barcelona.

Campuzano, per la seva banda, ha destacat que cal enfocar les noves tecnologies a donar resposta a reptes com l’envelliment, o l’autonomia personal, així com facilitar l’accés a prestacions com la renda garantida, la qual ha reconegut que no arriba a totes les persones que la necessiten, perquè són persones que no tenen les capacitats o les eines per accedir-hi de forma telemàtica i a la qual l’administració no està donant resposta.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article