El juny de l'any passat el Departament d'Ensenyament va anunciar la incorporació del servei comunitari al currículum,de manera que tots els alumnes catalans de tercer o quart d'ESO haurien de fer treballs socials per poder treure's el títol. Al programa, però, li costa obrir-se pas i aquest curs s'ha implementat a 121 centres dels 150 previstos.
Tot i que el programa no serà obligatori pels més de mil centres d'educació que imparteixen secundària fins el curs 2018-2019, la Generalitat va estimar que aquest any 150 instituts s'hi adheririen, un 20% més dels que hi estan participant de facto.Actualment el servei té un pes en el currículum dels alumnes d'unes 20 hores, 10 de les quals poden fer-se fora de l'horari lectiu i sense supervisió docent, però sí de les entitats i col·lectius on els alumnes duen a terme la seva experiència.
Segons ha detallat, a El Periódico de Catalunya, la directora general d'Atenció a les Famílies i la Comunitat Educativa de la Generalitat, Meritxell Ruiz, "el 28% dels projectes són de suport a l'escolarització o apadrinament entre alumnes; el 24% promouen l'intercanvi generacional; el 15%, la participació ciutadana, i un altre 11% donen suport a necessitats bàsiques d'altres col·lectius".
Aquesta proposta s’emmarca dins la ofensiva per reduir el fracàs escolar i neix amb la voluntat que "els joves aprenguin a descobrir l'altruisme", tal i com va explicar Irene Rigau quan va anunciar-se el programa.
Un dels motius que ha empès al departament d’Ensenyament a potenciar el servei comunitari és la valoració positiva que se n’ha fet al centenar de centres que ja van incorporar experiències d’aquest tipus el curs 2013-2014. El 98% dels instituts enquestats han observat una millora de les actituds dels seus alumnes i de la seva participació.
Enguany hi ha 121 centres on s'està desenvolupant 188 projectes de voluntariat social i 158 instituts més en fase de formació per a professors i entitats col·laboradores.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari