Comissió de Lectura Fàcil, l’aposta de Vall d’Hebron per fer comprensibles els documents sanitaris


En els darrers anys, la necessitat de practicar una medicina centrada en la persona ha fet necessari desenvolupar nous conceptes que ajudin i acompanyin a aconseguir l’autonomia del pacient, requisit per portar a terme aquest tipus de medicina.

Actualment s’està demostrant que una participació activa conjunta de tots els agents implicats en el procés de salut augmenta la qualitat de l’atenció sanitària, que és un dels objectius principals de les institucions sanitàries i, evidentment, de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron.

Cada cop més, la ciutadania te accés a documents d’informació sanitària i les noves tecnologies han col·laborat en posar a disposició del i la pacient tota aquesta informació. És imprescindible que aquests documents estiguin redactats en un format de lectura fàcil, com eina imprescindible per facilitar la comprensió per a les persones amb dificultat de comprensió lectora i, en general, per a totes les persones. Aquesta tasca s’ha de realitzar per part de les institucions sanitàries en col·laboració amb la ciutadania.

Els documents relacionats amb la salut poden ser de difícils d’entendre per a les persones amb dificultat de comprensió, però és necessari que s’entenguin. Només d’aquesta manera aconseguirem l’autonomia de la persona suficient per a fer-se càrrec i corresponsable de la seva salut.

És per aquest motiu que, a Vall d’Hebron, hem creat la Comissió de Lectura Fàcil, formada per associacions de pacients, representants dels consells del barri, professionals assistencials i d’atenció a la ciutadania, per tal que ens ajudin en aquesta tasca de transformar els nostres documents en lectura fàcil. Estem convençuts que una persona informada, juntament amb l’equip de professionals sanitaris, és una persona amb la capacitat de treballar per la seva qualitat de vida i tenir cura de la seva salut. Aquest sistema ajuda a implementar un model deliberatiu, on la persona i l’equip de professionals defineixen objectius i decideixen de forma compartida de quina manera s’aconseguiran. Hem de tenir present que una persona conscient del seu problema de salut es compromet més amb la seva salut, l’assistència i el compliment terapèutic

L’article 27.1 de la Declaració Universal dels drets humans estableix que "les persones tenen dret a formar part de manera lliure en la vida cultural de la comunitat i a gaudir de les arts i participar en el progres científic i en els beneficis que d’ells es desprenguin”. Per aquest motiu els hospitals hem de garantir una informació clara i entenedora que faciliti la participació i comprensió del procés de Salut.

Hem de trencar la creença que les persones grans tenen més dificultat per interpretar la informació sanitària. Això no depèn de l’edat, si la informació està adaptada amb una lletra i format correctes. Els problemes de comprensió s’associen al nivell d’escolarització i, per tant, a l’entrenament cognitiu que suposa la formació acadèmica. Aproximadament un 30% de la població té dificultats de comprensió lectora. La particularitat dels documents sanitaris és que la comprensió no està únicament relacionada amb el nivell d’estudis, sinó amb el nivell de comprensió en salut. Habitualment el nivell de comprensió en salut de la població és baix.

Per tant, com ha de ser un document de lectura fàcil? S’ha d’utilitzar un llenguatge fàcil que és un procés d’adaptació lingüística que fa que el text sigui més fàcil de llegir. El document ha de ser clar, amb informació ben estructurada, frases curtes i amb la informació imprescindible, evitant els tecnicismes i la sintaxis complexa. El disseny ha de ser clar i operatiu en la lectura. Així mateix, s’ha d’ adaptar el contingut, la forma i la imatge gràfica. En el cas d’informació sanitària, també hem de comprovar si aquest contingut que l’equip de professionals considera necessari transmetre també cobreix les preguntes i dubtes que la ciutadania té al respecte d’aquella informació concreta. I això és el que fem a Vall d’Hebron: assegurar que els documents són fàcilment comprensibles per a tothom.

Nosaltres estem convençuts que hem de treballar plegats amb l’elaboració de documents de lectura fàcil, perquè millorarà l’experiència de pacient i la seva satisfacció, objectiu principal de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article