Transitant del centre residencial a la família d'acollida o adopció

  • Cèntric – Centre Psicopedagògic i de teràpia psicomotriu Balmes, 13, Principal
    Barcelona
A càrrec de:Meritxell Linares, sòcia fundadora Quorum Social, Treballadora Social. Eva Alesanco, sòcia fundadora de Quorum Social, Psicòloga i terapeuta familiar. Meritxell Pomar, sòcia fundadora Quorum Social, Psicòloga i terapeuta familiar. Objectius: Aprofundir en l’encàrrec professional d’acompanyar els infants i adolescents cap a la vinculació a una família d’acollida o d’adopció. Conèixer instruments i tècniques que permeten fer un treball educatiu de qualitat en aquest procés de preparació i coneixement de la família acollidora o adoptiva. Entendre i saber identificar els sentiments i les reaccions més habituals dels infants segons l’edat, abans i durant el procés d’adaptació a la família. Facilitar l’abordatge del comiat de l’infant o adolescent del centre residencial. Conèixer els models familiars de l’acolliment i l’adopció. Destinataris/àries: professionals en general del món socioeducatiu (educadors/es socials, treballadors/es socials, integradors/es socials, psicòlegs/gues, pedagogs/gues, mestres,...), professionals dels centres residencials de protecció infantil (CRAE o CA), estudiants, etc., així com totes aquelles personesque volen especialitzar-se i aprofundir en el treball en centres residencials de la xarxa de protecció infantil. Quan? Divendres 27 de novembre de 16h a 20h i dissabte 28 de novembre de 10h a 14h, amb un total de 8 hores. On? Cèntric – Centre Psicopedagògic i de teràpia psicomotriu c/ Balmes, 13, Principal – 08007 Barcelona (Metro Línia 1 i autobusos). Preu: 48€ 43€ per a estudiants, persones en situació d’atur i/o associats/ades de TISOC. Com i quan inscriure’s? Mitjançant el formulari d’inscripció que trobareu a l'enllaç. Inscripcions fins el 20 de novembre. Places limitades Continguts: Aquest curs sorgeix de la necessitat d’aprofundir en la tasca tan important i complexa que fan els centres d’acolliment residencial on viuen de manera temporal els infants i adolescents amb situació sociofamiliar de desprotecció. En funció de les possibilitats de recuperació de la família biològica d’aquest infant o adolescent, viurà en el centre residencial durant un període de temps que pot anar d’uns mesos a uns anys. L’objectiu final, sempre que això sigui possible, és que pugui tornar a viure amb la seva família d’origen, però si no pot ser així, se li buscarà una família d’acollida o d’adopció. Aquest curs pretén que els professionals del sistema de protecció́ a la infància estiguin preparats per atendre les necessitats que presenten els infants i adolescents, i acompanyar-los en aquests procés de transició del centre residencial a llar de la nova família d’acollida o adoptiva. 1. De l’acolliment residencial a l’acolliment familiar o pre-adoptiu. a. El treball basat en la història de vida: què és i per què és necessari? b. Aspectes claus per a la transició a una nova família: des del present al passat i mirant cap al futur. c. Eines i recursos per a la intervenció del professional: el llibre de vida. 2. Aspectes previs a l’elaboració del pla d’acoblament. a. La preparació prèvia dels infants i adolescents. b. La família biològica i la família d’acollida o pre-adoptiva. c. Acompanyament i elaboració dels sentiments de dol i pèrdua. 3. El pla d’acoblament: temps en què es coneix l’infant i la família d’acollida o pre-adoptiva. a. El disseny i elaboració del pla d’acoblament: planificació́, objectius i avaluació. b. L’execució del pla d’acoblament: aspectes claus per al bon funcionament. c. La coordinació entre els professionals: ICIF, EAIA, CRAE, altres. 4. L’acompanyament dels infants i adolescents abans, durant i després de l’acoblament a la família. a. Els sentiments i les reaccions més habituals dels infants i adolescents segons l’edat. b. Què necessiten els infants i adolescents. c. El rol del professional referent. Funcions. 5. L’abordatge del comiat. a. Els companys del centre. b. La relació́ amb l’entorn del centre: escoles, salut, lleure, etc. c. Recursos per treballar amb els infants i adolescents. Metodologia: La metodologia que s’utilitzarà serà alternant continguts teòrics i pràctics, juntament amb suport audiovisual que facilitarà la reflexió sobre els continguts de la formació. Una experta professional en acolliment i adopció serà la formadora de les sessions. CURS EN COL·LABORACIÓ AMB QUORUM SOCIAL