Tomando Conciencia Schools arriba a les escoles per transformar els hàbits dels alumnes

Els alumnes que han participat en aquesta iniciativa redueixen un 5% el consum de menjar ràpid i 7% de pastisseria industrial


Tenir cura tant de la nostra salut com del nostre entorn és crucial, però, quina és la millor manera d’aconseguir-ho? El projecte Tomando Conciencia Schools creu que la millor eina és l'educació. Per aquest motiu, i amb l’objectiu de conscienciar els infants des de l'escola sobre la importància dels hàbits de vida saludables i la sostenibilitat, el projecte s’està implementant en 58 centres de la província de Barcelona.

Es tracta de centres centres públics, concertats, privats i centres d’alta complexitat (aquests últims són centres ubicats en barris on el risc d’exclusió és més alt). Així, més de 3.000 alumnes de 5è i 6è de primària han participat del projecte, que enguany celebra la tercera edició i que vol arribar, no només als alumnes sinó també a les seves famílies.

Millorar l'alimentació, el coneixement del cos, la gestió de les emocions, la promoció de l'esport i la prevenció del sedentarisme i de les addiccions són alguns dels aspectes que es volen aconseguir amb aquest programa. Per aconseguir conscienciar els alumnes i generar empatia i motivació entre els infants s'ha creat un programa multimèdia online i offline.

Un programa on els protagonistes de les lliçons són nens i nenes de la seva edat que amb el pas de les setmanes, -12 lliçons repartides en un trimestre-, descobreixen a través de petites històries la importància dels hàbits saludables. Les lliçons es poden treballar a l'aula o a casa i inclouen un vídeo introductori (realitzat per una persona coneguda, mediàtica i propera a l'alumnat), un conte il·lustrat, unes preguntes i un repte mensual opcional per fer en família.

El repte final

El programa conclou amb un esdeveniment final lúdico-esportiu al qual assisteixen els nens i les nenes participants, a més d'alguns dels influencers que participin en el programa. Un esdeveniment que enguany es celebrarà al Palau de la Mar Bella el proper 28 d'abril, que estarà organitzat juntament amb l'Ajuntament de Barcelona (Institut Barcelona Esports) en el marc del programa PAE (Programa d'Activitats Escolars) per promoure l'esport.

A més de renovar els temes que s’han presentat fins ara, s'inclouen temes nous a les lliçons trimestrals com ara “Redueix, Recicla i Reutilitza”, “Tots som especials” o “Expressa com et sents a través de l'art”. 

Per fer la proposta més atractiva, persones rellevants de tots els àmbits de la societat han col·laborat desinteressadament en el projecte gravant vídeos com a recursos audiovisuals de les lliçons. És el cas de Diego López, porter titular del RCD 'Español i Quico Tur, referent del tennis inclusiu número 1 del rànking espanyol en cadira de rodes durant nou anys, entre d’altres.

En l'experiència, a més, repeteixen María José Cayuela (influencer i youtuber), Laura Ràfols (jugadora del futbol femení del FC Barcelona),  Zouhair Zammouri, president i educador de Superacció, la xef Ada Parellada, Jordi Gil, periodista de TV3 i triatleta, Laia Servera, presentadora de l'InfoK o la Núria, participant de Master Chef Júnior, entre molts d'altres.

Enguany Tandem Social, la cooperativa de treball d'iniciativa social, ha mesurat l'impacte del programa perquè el projecte avanci en la línia de la transformació social, ambiental i educativa.

Una campanya per a tothom

En aquesta edició, Tomando Conciencia Schools vol arribar més enllà de les escoles i s'ha proposat difondre els hàbits saludables en altres àmbits per arribar al màxim de persones possible amb una nova línia de continguts enfocada al públic adult. És per això que la campanya tindrà ressò en els diversos canals de difusió de Renfe i Fundació Transports Metropolitans de Barcelona.

Així, en el marc d'aquesta campanya, i seguint el guió del programa pedagògic desenvolupat a les escoles, Tomando Conciencia emetrà cada mes un vídeo a les pantalles dels trens de rodalies i MouTV (a més de promoure la imatge de la campanya a les màquines d'autovenda i banners a l'aplicació de renfe) i publicarà continguts al Magazine de la fundació amb entrevistes a experts que aprofundiran sobre el tema que es toqui en aquell moment.

Així, cada mes, els usuaris del transport públic, podran accedir a continguts audiovisuals que els permetin adquirir hàbits saludables i sostenibles amb un objectiu: ser més conscients i aplicar petits canvis en el dia a dia per aconseguir una transformació social i deixar un món millor.

Les xifres demostren que  els alumnes que han participat en el programa han millorat la relació actual amb l'alimentació o la pràctica de l'exercici. Així, s’ha pogut constatar que augmenten en un 6% els nens i nenes que esmorzen diàriament. Es redueix un 5% el consum de menjar ràpid i 7% de pastisseria industrial.

Pel que fa a l’activitat física que realitzen diàriament, el percentatge augmenta fins a arribar al 74,5%. En finalitzar la intervenció, el 77% dels alumnes mostren bones habilitats socials. Pel que fa al tabac, milloren aspectes relacionats amb el coneixement, l’actitud i l’eficàcia enfront del tabac. Més del 90% se senten capaços de rebutjar una cigarreta si l’hi ofereixen.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article