[DEBAT] És segura la tornada a l’escola enmig d’una pandèmia?

Famílies, docents, administracions i sanitaris discrepen sobre algunes de les mesures preses per iniciar el curs amb totes les garanties


Aquest dilluns, la tornada a l’escola deixa més preocupacions i neguits que alegria pels retrobaments i les il·lusions d’un nou curs. La pandèmia del coronavirus, que ha trastocat tantes esferes de les nostres vides, ens torna a posar a prova en l’inici de curs més incert i atípic que es recorda.

Amb àmplies zones de Catalunya amb risc elevat de transmissió i gairebé més de 1.000 positius nous diaris des de fa setmanes, la tornada de més de milió i mig d’infants als centres educatius es viu amb molta preocupació i fins i tot indignació en amplis sectors de la comunitat educativa. D’altra banda, el Departament d’Educació al·lega que el retorn a les aules és indispensable pels infants, i que les mesures que s’han pres són suficients. Quina postura tenen les famílies, els docents, els experts sanitaris i l’administració? 

Hospital Sant Joan de Déu: “Complint bé les mesures de prevenció, podrem mantenir les escoles obertes”

Si s'apliquen bé les mesures, creiem que sí. I ho diem basant-nos en els resultats d'un estudi que a la plataforma ‘Kids Corona’ de l'Hospital Sant Joan de Déu hem fet aquest estiu als casals que ens ha permès descobrir que, tot i que els infants tenen la capacitat d'infectar-se i transmetre la malaltia, la taxa de transmissió és molt baixa si es compleixen les mesures de prevenció.

Als casals d'estiu s'han aplicat aquestes mesures, que són molt semblants a les que es plantegen ara a les escoles, d'una manera molt estricta i no s'han hagut de tancar. Per això creiem que, complint bé les mesures de prevenció, podrem mantenir les escoles obertes. De ben segur que hi haurà casos que obligaran a aïllar algun grup, però aïllar un grup no implica haver de tancar tota l'escola.

Aquestes mesures són:

  • Treballar amb grups bombolles en els quals no s'incloguin només als infants sinó també als mestres
  • Implementar un rentat de mans molt freqüents, de cinc cops al dia com a mínim
  • Ús de la mascareta
  • Intentar que els infants estiguin en espais ben ventilats i, si és possible, facin el màxim d'activitats possibles en espais exteriors

(Iolanda Jordàn, pediatra especialista en malalties infeccioses)

Departament d’Educació: “No hi ha cap altre lloc fora de casa amb tantes mesures de seguretat, prevenció, traçabilitat, control i seguiment com l’escola” 

L'escola és el lloc més segur per un infant i adolescent fora de casa seva. Això vol dir que no hi ha cap altre lloc fora de casa amb tantes mesures de seguretat, prevenció, traçabilitat, control i seguiment. Som conscients que el risc zero no existeix, però cada centre educatiu dins del seu pla d'organització ha desplegat totes les mesures sanitàries que hem establert conjuntament amb Salut, que són principalment mantenir la distància, el rentat de mans i la mascareta, amb un funcionament a través de grups estables de convivència.

Per tant, haurem de conviure amb la pandèmia, tindrem casos positius i estem preparats. També hem elaborat el protocol que hauran de seguir els centres educatius davant de la gestió de possibles casos i els hem fet un acompanyament. No obstant això, el més important és que els alumnes puguin tornar a l'escola aquest dilluns i poder garantir, a través de totes aquestes mesures, el seu dret a l'educació i a la socialització. Hem d'obrir les escoles i ho hem de fer amb la corresponsabilitat de tothom.

(Josep Gonzàlez-Cambray, director general de Centres Públics i president del Consorci d'Educació de Barcelona)

Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC): “El Govern no ha posat els recursos econòmics i organitzatius necessaris per fer front a l'emergència educativa”

Pocs dies abans de la tornada a l'escola, el Departament d'Educació ha centrat tota la seva estratègia en un protocol que garanteix la seguretat de les escoles a través del confinament de l'alumnat i del professorat en el cas que hi hagi un possible contagi. El llistat de símptomes que impedeixen acudir a l'alumnat als centres és exhaustiu. En canvi, les mesures preventives per evitar el tancament de grups classe i centres educatius amb l'objectiu de garantir l'educació presencial han estat contradictòries i canviants.

El Govern no ha posat els recursos econòmics i organitzatius necessaris per fer front a l'emergència educativa, traslladant gran part de la responsabilitat a les direccions dels centres educatius que, sense el professorat suficient i sense espais addicionals, han fet grans esforços per intentar adequar els centres educatius catalans amb l'objectiu de garantir l'educació presencial.

La incapacitat del Govern de transmetre seguretat i confiança ha provocat una gran preocupació en la comunitat educativa per aquest inici escolar presencial, però les famílies hem de seguir apostant per l'educació presencial, ja que és l'única forma de poder garantir el dret a l'educació sota el principi d'igualtat i no discriminació. Amb les dades de segregació i abandonament escolar i de pobresa infantil i juvenil que té Catalunya, a partir del 14 de setembre hem d'intentar revertir els danys que aquests darrers sis mesos s'ha causat a l'alumnat.

Agrupació de Famílies per una Elecció Educativa Segura (AFEES): “No s'han aplicat totes les mesures de prevenció i seguretat als centres educatius”

Tornar a l'escola no és gens segur, perquè encara no s'han aplicat totes les mesures de prevenció i seguretat als centres educatius perquè l’alumnat i els docents tornin a l'escola: no s'ha complert la baixada de ràtio, tampoc s'ha fet un increment del personal docent, ni  es compta amb més espais alternatius per fer classe, i per tant tampoc es podrà fer una bona ventilació.

Així mateix veiem com no s'ha previst assignar una infermera escolar als centres, ni tampoc s'ha fet cap esforç en atendre la diversitat de les aules per tal que tots aquells alumnes de risc puguin poder fer classes semipresencials o en línia, ni tampoc s’han incrementat les hores de dotació per vetlladors ni personal qualificat. L'únic que hem aconseguit per aquests casos és que algunes direccions de centres educatius, quan se'ls ha comunicat la no assistència dels nostres fills i filles, ens han comunicat que intentaran facilitar el seu dret a l'educació, però que estan limitats. En alguns casos han entregat a les famílies el document per tramitar l'atenció domiciliària, però aquest tràmit és llarg, pot trigar mesos, i les famílies no volen esperar tant de temps. 

Pel que fa a la neteja, en molts centres de secundària han introduït aquesta tasca, per estalviar costos del Departament, ho han ficat com a curricular per fer-la entre l'alumnat i els docents, quan està clar que els infants no poden tocar materials desinfectants com aquests.

(Cesa Cameán, portaveu de l’AFEES)

USTEC•STEs: “De vegades, el barat surt car. Per estalviar 1.500 milions d'euros poden tenir un cost irrecuperable en salut”

La paraula distància, tan present en totes les recomanacions de Salut Pública, desapareix de forma gairebé màgica quan parlen de l'àmbit educatiu. Des d'USTEC•STEs hem demanat 40.000 docents per a reduir ràtios fins a 10 a infantil i 15 a la resta d'etapes educatives. Això permetria respectar les distàncies sempre que es busquin nous espais públics o privats.

La jornada compactada permetria que qui pogués no romandria a l'escola més enllà del matí.

De vegades, el barat surt car. Per estalviar 1.500 milions d'euros poden tenir un cost irrecuperable en salut i posar l'economia al congelador. Res no ens agradaria més que estar equivocats.

(Ramon Font, portaveu nacional d'USTEC•STEs (IAC))

Federació d’Educació de CCOO: “Aquest curs no s'inicia amb la màxima seguretat possible a causa de la irresponsabilitat del Govern de la Generalitat”

Aquest curs no s'inicia amb la màxima seguretat possible a causa de la irresponsabilitat del Govern de la Generalitat i el seu plantejament d'un curs pràcticament normal, amb les dades pandèmiques del mes de juny. Així, no ha escoltat el plantejament de CCOO de negociar, a través de la Mesa del Diàleg Social, com hauria de ser aquest curs i quina inversió estaríem disposats a realitzar com a societat.

D'aquesta manera, el curs s'inicia amb una dotació de plantilles per tenir grups de 25 alumnes a infantil i primària, 30 a secundària i 35 a postobligatòria. Els increments de personal aprovats simplement serveixen per no sobrepassar aquestes xifres, i si un centre intenta rebaixar-les serà a costa de reduir desdoblaments en determinades matèries i atencions individualitzades, és a dir, rebaixant la qualitat educativa. A més, no s'ha produït l'increment del 20% necessari per a la desinfecció i neteja dels centres.

Tampoc no s'ha previst el pressupost necessari per dotar de mascaretes de protecció a les treballadores, com determina la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, ni per aquelles famílies que no disposin dels recursos econòmics per protegir a les seves filles i fills.

(Manel Pulido Guerrero, secretari general de la Federació d'Educació de CCOO de Catalunya)

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article