El Síndic reclama “un esforç més gran” dels ajuntaments per lluitar contra la segregació escolar

Proposa redefinir les campanyes informatives i impulsar més plans locals

El Síndic de Greuges ha reclamat "un esforç més gran" dels ajuntaments contra la segregació escolar. El Síndic ha tramès al Parlament i als consistoris l'informe 'El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar', que recull propostes relacionades amb els sistemes d'informació, pactes locals i planificació educativa.

Entre d'altres, demana "repensar" els sistemes d'informació de les administracions locals perquè són instruments "neutres o poc efectius" contra la segregació. Ribó aposta per sistemes i campanyes que "corregeixin les desigualtats", facin arribar la informació de forma efectiva i estableixin mecanismes d'acompanyament per garantir igualtat de condicions en la tria. També proposa impulsar més plans locals.

L'informe analitza el paper que tenen els ajuntaments en la lluita contra la segregació especialment en cinc nivells bàsics d'intervenció. El primer és la detecció de l'alumnat amb necessitats educatives específiques per raons socioeconòmiques i especialment abans de la seva entrada a P3. En segon lloc, la lluita contra els desequilibris en la planificació i gestió del procés d'admissió de l'alumnat. En tercer, la creació d'equivalències entre els projectes educatius dels centres a través de diversos programes de suport. En quart lloc, destaca que també contribueixen a la vinculació dels centres amb l'entorni la resta de centres, per exemple promovent plans educatius d'entorn i, per últim, poden liderar les dinàmiques educatives locals i coordinar els actors en l'abordatge d'objectius compartits.

Seguint el Pacte contra la segregació escolar, explica que les administracions locals participen en àmbits claus com el desplegament del nou decret d'admissió de l'alumnat aprovat el 16 de febrer. En aquest sentit, Ribó ha recordat que el nou decret estableix "la millora dels nivells de detecció de l'alumnat amb necessitats educatives específiques, l'establiment de zones educatives heterogènies com a unitats de planificació i gestió del procés d'admissió de l'alumnat i la millora dels instruments per garantir una escolarització equilibrada d'alumnes amb necessitats específiques entre centres".

També apunta que són pocs els municipis que tenen formalment plans o acords locals per promoure la lluita contra la segregació escolar. Afegeix que molts dels existents tenen un abast limitat per diferents motius, entre d'altres perquè no compten sempre amb la complicitat i implicació de la comunitat educativa.

Per això, proposa promoure pactes locals contra la segregació escolar amb criteris i mesures a desenvolupar, amb la participació i treball compartit de tots els agents de la comunitat educativa i el colideratge del Departament d'Educació. Ribó defensa que els pactes locals permeten visibilitzar el problema i situar-lo en l'agenda política més enllà dels interessos de cada actor.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article