Les dades de l’última enquesta d’usos del temps realitzada pel TSCAT a totes les col·legiades assenyalen que un 47% de les treballadores socials dediquen més de mitja jornada a omplir informes i sol·licituds.
Les àrees més castigades són dependència, amb un 64% de treballadores; immigració, amb un 56% i serveis socials bàsics, amb un 53%. D’aquesta última especialització de treball, només un 10% de les professionals dedica més de mitja jornada a la prevenció i l’acompanyament directe de les persones usuàries.
En aquest sentit, el col·lectiu de professionals porta alertant des d’abans de la pandèmia que dedicar tantes hores de la seva jornada laboral a mers tràmits està repercutint a la qualitat del servei i a l’atenció cap a les famílies que necessiten els professionals. Destaca principalment immigració, que fins a un 81% de les treballadores treballa menys de quatre hores en l’atenció directa.
Aquesta problemàtica també té un rostre i és el de dona. Les dades de l’enquesta demostren que hi ha diferències de gènere respecte a la gestió de la feina. Un 84% de dones se senten sobrecarregades per la burocràcia, respecte un 79% d’homes.
L’acompanyament a les persones i famílies es veu reduïda en la gran majoria d’àmbits de treball perquè la pressió per donar resposta a problemàtiques a curt termini a causa de la crisi social és molt alta. Aquest excés de burocràcia està transformant el sistema de Serveis Socials en un model assistencialista i caduc que no dona sortides reals als problemes de les famílies en situació de vulnerabilitat.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari