Barcelona incorpora nous professionals especialitzats en intervenció a l’espai públic

El nombre de treballadors s’ha incrementat un 36% en els darrers tres anys, en passar de 80 a 109 persones


Amb l’objectiu de fer una atenció especialitzada més precisa i adaptada a les necessitats de cada col·lectiu, l’Ajuntament de Barcelona ha reorganitzat els quatre serveis socials que fan intervenció a l’espai públic, després que des de l’any 2018 el pressupost global d’aquests serveis hagi passat dels 3,47 milions d’euros anuals als 6,15 milions actuals, un increment del 77%.

En paral·lel, el nombre de treballadors d’aquests serveis també s’ha incrementat un 36%, en passar de 80 a 109 persones, la qual cosa ha permès igualment incorporar nous perfils professionals especialistes en atenció jurídica o psicologia, per exemple.

Amb aquestes mesures, s’ha fet una reorganització que passa per la creació del nou Servei d’Atenció Social al Sensellarisme a l’Espai Públic (SASSEP), que unifica els antics Servei d’Inserció Social en Medi Obert (SISMO) i l’Oficina del Pla d’Assentaments Irregulars (OPAI). Igualment, s’ha creat el nou Servei d’Intervenció Social de Famílies amb Menors (SISFAM), hereu del que anteriorment s’anomenava SISFArom.

Lluny de suprimir cap servei, la reorganització es fa estrictament “amb criteris d’innovació i de millora pel que fa a la qualitat de l’atenció social o al coneixement més profund de les diferents realitats socials cada cop més complexes que es produeixen a l’espai públic, entre d’altres”, ha explicat la tinenta d'Alcaldia de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI, Laura Pérez.

Incorporació de reforços estructurals

Els quatre serveis, a la pràctica, han estat novament licitats en concurs públic durant els darrers anys i han incorporat reforços estructurals per tal d’assumir les noves situacions socials que s’han anat produint en els darrers anys. En concret, el SASSEP ha passat d’atendre unes 2.353 persones l’any 2018 a atendre’n 2.250 l’any passat, el SISFAM ha passat de 468 a 497 persones ateses, el SDI ha incrementat les atencions de 145 a 323 persones i el SGC ha incrementat també la seva activitat en passar d’actuar a 17 espais de la ciutat amb 604 hores d’intervenció a fer 54 espais i 1.037 hores.

Obertura d’un nou local

L’altre element clau de la reorganització, segons ha explicat Pérez, és la ubicació dels quatre serveis en un mateix espai, gràcies a l’obertura d’un nou equipament municipal al número 126 del carrer Casp, “la qual cosa permetrà més interacció i coordinació entre ells”, ha dit.

El local té una superfície construïda de gairebé un miler de metres quadrats, està dividit en dues plantes, i s’ha dissenyat tenint en compte la metodologia de treball dels equips i els fluxos de les persones usuàries i treballadores. Els nous espais incorporen una part d’atenció social amb sales individuals, sales d’espera o espais d’acollida, a banda dels espais de treball propis de cadascun dels serveis.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article