L’ACELLEC proposa dotze criteris de qualitat “prioritaris” per a la contractació de serveis de menjador escolars

L’associació demana als consells comarcals i autoritats competents que els apliquin en les licitacions


L’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (ACELLEC) ha proposat als consells comarcals catalans una sèrie de “criteris de qualitat prioritaris” per a la contractació de serveis de menjador escolars. En un comunicat, l’associació assegura que la gestió del servei ha d’estar “prioritàriament en mans dels propis centres”, però que “és vital” promoure determinats criteris per no posar en risc la qualitat del servei. En concret, l’ACELLEC ha elaborat un informe amb dotze criteris de cara al concurs de licitacions, entre els quals hi ha preveure les actualitzacions de preu, tenir en compte els criteris de valoració de les famílies o prioritzar la qualitat davant el preu en les licitacions.

L’informe, que conté recomanacions per als òrgans de contractació d’administracions locals, sorgeix, segons l’ACELLEC, per la manca “d’una regulació actualitzada” per la prestació d’aquest servei, ja que el decret de menjadors escolars actual data de 1996. És per això que l’entitat argumenta que les administracions que se’n fan càrrec poden “aplicar models i criteris” que posen en risc la qualitat del servei.

De fet, aquest informe arriba després de la polèmica arran de les denúncies sobre la quantitat i la qualitat dels dinars als menjadors escolars de Terrassa, que va tenir lloc a finals de setembre. En concret, famílies, direccions dels centres i treballadores van queixar-se de racions per sota de les establertes i manca d’informació d’alumnes amb al·lèrgies o intoleràncies, i l’ajuntament va donar quinze dies a l’empresa licitadora, Mediterrània de Catèring, a complir “tots els requisits al contracte” abans d’iniciar un procés sancionador.

En aquest sentit, l’ACELLEC ha considerat que el control dels menjadors escolars ha d’estar en mans dels mateixos centres, ja sigui des de la direcció o des de l’AFA. Ara bé, “cal promoure” uns criteris de qualitat que les administracions locals, ajuntaments i consells comarcals “no sempre tenen en compte”, segons han indicat en un comunicat.

Entre el llistat de criteris de qualitat prioritaris, l’ACELLEC apunta que el Consell Escolar i les AFA “han d’estar presents” en el procediment de la licitació i que aquesta s’ha de tramitar  “centre per centre” per garantir “la qualitat del servei i l’accessibilitat per a les pime”, han exigit.

Així, també proposen que les empreses licitadores aportin un pressupost desglossat i raonable, que inclogui tots els conceptes que generen despesa. També demanen que l’exigència de solvència a les empreses sigui “proporcional a l’objecte del contracte” i que els plecs aportin “la informació suficient” per fer un bon càlcul de les ràtios d’educadors que es necessiten. En la mateixa línia, exigeixen que aquests plecs puguin preveure les actualitzacions de preu i que no es licitin mai abans de la publicació anual del preu màxim.

L’ACELLEC ha enviat el document complet de recomanacions a tots els consells comarcals de Catalunya i ha emplaçat els seus responsables d’educació a mantenir trobades per a poder explicar els criteris proposats i la seva idoneïtat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article