Educació publica el document de mesures i suports universals 

L’eina vol millorar l’atenció educativa i apropar la cultura inclusiva als centres escolars 


El Departament d’Educació ha publicat el document ‘Mesures i suports universals en el centre educatiu’, una eina que vol millorar l’atenció educativa a tot l’alumnat en el marc de l’escola inclusiva.

Les anomenades mesures i suports universals, ja esmentades al decret d’inclusiva de 2017, són aquelles adreçaces a tot l’alumnat i poden ser aplicades per tots els professionals del centre, sota el lideratge de l’equip directiu i la coordinació de l’equip docent, i també passen per la implicació de tota la comunitat educativa.

Aquestes mesures i suports, tal com apunta el Departament d’Educació, busquen aplanar el camí de l’alumnat cap a l’assoliment de les competències de cada etapa educativa. Concretament, es tracta d’implementar accions i pràctiques, de caràcter educatiu, preventiu i proactiu, que permeten “flexibilitzar el context d’aprenentatge”. Així, el document ho exemplifica amb pràctiques com la personalització dels aprenentatges, l’organització flexible del centre, l’avaluació formativa i formadora o els processos d’acció tutorial i orientació, entre altres.

Segons indica el Departament d’Educació, un docent que apliqui la mirada universal “planificarà tenint en compte les necessitats de tot l’alumnat, el farà participar en el disseny i oferirà propostes flexibles i variades per evitar adaptacions posteriors”. Aspectes com explicar a l’inici de la classe quin és l’objectiu de la sessió i recordar-lo al final, oferir ajudes personalitzades, emprar metodologies diverses, proporcionar diversos camins per assolir el mateix objectiu i convertir l’avaluació en una part de l’aprenentatge s’han de tenir en compte en el disseny de mesures universals.

El document, de 110 pàgines, ofereix més detalls i estratègies concretes per aplicar aquests conceptes. De fet, s’ha elaborat amb el propòsit d’aportar orientacions i proporcionar elements als centres i es fonamenta en la normativa actual, inclosos els currículums recentment actualitzats. La publicació del document va acompanyada d’una campanya de difusió al sistema educatiu, a càrrec de les dinamitzadores d’educació inclusiva, en col·laboració amb els EAP i la inspecció educativa.

La campanya, que es farà de forma territorialitzada en els propers mesos, posarà un èmfasi especial al que resta de primer trimestre de curs. Els centres que hi estiguin interessats podran sol·licitar formacions específiques per als seus claustres.

Disseny universal per a l’aprenentatge

Aquestes mesures i suports s’estructuren sota el marc del disseny universal per a l’aprenentatge (DUA), un marc educatiu basat en la neurociència i la investigació pedagògica i tecnològica, que permet crear situacions d’aprenentatge flexibles a partir d’un disseny que detecti i minimitzi les barreres.

“És, alhora, una mesura universal que ha de ser aplicada en qualsevol dels nivells i àrees. Es tracta de dissenyar un currículum obert i flexible a les característiques de l’alumnat, més que no pas adaptar l’alumnat al currículum. Sota el DUA, les barreres per l’aprenentatge es troben al context, i no pas a l’individu”, sostenen des d’Educació.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article