Catalunya s’ensorra a l’informe Pisa: a la cua de l’OCDE en matemàtiques, ciències i lectura

L’alumnat català registra el pitjor nivell en comprensió lectora des de 2006, només per davant d’Andalusia, Ceuta i Melilla


Catalunya s’ensorra a les proves PISA del 2022. Els resultats cauen en picat en els tres àmbits d’avaluació i situen l’alumnat català per sota de la mitjana de l’Estat i dels països de l’OCDE, segons es desprèn de l’informe publicat aquest dimarts. Les proves han avaluat la competència en matemàtiques, ciències i comprensió lectora de més de 700.000 alumnes de 15 anys de 81 països d’arreu del món i, tot i que ja s’speraven mals resultats perquè es tracta del primer informe postpandèmia —de fet, es va endarrerir del 2021 al 2022 per aquest motiu—, els resultats a Catalunya han agafat a tothom desprevingut.

En competència matemàtica, l’alumnat examinat ha obtingut 469 punts, mentre que en les proves del 2018 van assolir 490 punts. Es tracta d’un retrocés de 21 punts que situa Catalunya per sota de la mitjana a tot Espanya, on el resultat en matemàtiques ha estat de 473 punts. Així mateix, l’alumnat català també ha quedat per sota de la mitjana dels països de l’OCDE en aquesta matèria, que han registrat un resultat de 472 punts. A escala estatal, en matemàtiques, igualen o queden per darrere de Catalunya set comunitats: Extremadura (469), Castella la Manxa (464), Múrcia (463), Andalusia (457), Illes Canàries (447), Melilla (404), i Ceuta (395). És el pitjor resultat de Catalunya en competència matemàtica des del 2006.

En competència científica, Catalunya ha registrat els pitjors resultats des de 2003. L’alumnat català ha obtingut 477 punts, 12 menys que a les proves del 2018, i s’ha situat a vuit punts de la mitjana tant d’Espanya (485) com de l’OCDE (485). En aquest àmbit, només han obtingut pitjors resultats que Catalunya les comunitats de Castella la Manxa (475), Andalusia (473), Illes Canàries (473), Melilla (414) i Ceuta (410).

En comprensió lectora, de nou, l’alumnat català ha registrat la pitjor dada des del 2006. En aquest àmbit, Catalunya ha assolit 462 punts, 22 menys que en les proves del 2018. Aquesta puntuació situa Catalunya 12 punts per sota de la mitjana d’Espanya (474) i 14 punts per sota de la mitjana dels països de l’OCDE (476). En comparació amb la resta d’Espanya, només queden per sota de l’alumnat català Andalusia (461), Melilla (405) i Ceuta (404). En les proves PISA del 2018, l’OCDE va publicar els resultats en comprensió lectora d’Espanya quinze dies més tard que la resta, després de detectar “anomalies”. En un comunicat, l’organització va assegurar que s’havia percebut un ‘’comportament de resposta inversemblant’’ per part dels estudiants que van respondre més de vint preguntes de la secció de fluïdesa lectora amb menys de 25 segons, quan de manera general s’hi van dedicar entre 50 segons i més de dos minuts.

Singapur encapçala el rànquing de l’informe PISA 2022

A escala global, en competència matemàtica, els millors resultats els ha obtingut Singapur (575), el Japó (536), Corea (527), Estònia (510) i Suïssa (508). En comprensió lectora, encapçalen el llistat de resultats Singapur (543), Japó (516), Irlanda (516), Corea (515), i Estònia (511). Finalment, en competència científica, els millors resultats s’han registrat a Singapur (561), el Japó (547), Corea (528), Estònia (526) i el Canadà (515).

Catalunya, al nivell del Vietnam, Itàlia o Noruega

En comparació amb altres països, en competència matemàtica, Catalunya (469) està al nivell del Vietnam (469), Noruega (468) o d’Itàlia (471). En comprensió lectora, amb 462 punts, Catalunya se situa al nivell del Vietnam (462) o els Països Baixos (459). Finalment, en ciències, Catalunya (477) queda al nivell d’Itàlia (477), Noruega (478) o Turquia (476).

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article