Educació ajorna un curs les proves orals de català a l’alumnat per la “sobrecàrrega” de treball als centres

L’avaluació es va posar en marxa l’any passat i les escoles que ho vulguin la podran fer amb el material de llavors


El Departament d’Educació ha ajornat excepcionalment un any les proves orals de català a l’alumnat català, segons ha avançat l’Ara. Aquesta avaluació es va posar en marxa per primer cop el curs passat però, després de consultar-ho amb la Junta de Direccions, Educació ha decidit no fer-les enguany per la “sobrecàrrega de treball” pels centres que suposa la implantació de les altres noves proves de competències bàsiques, fixades per llei. La Intersindical ha mostrat el seu “rebuig” davant la decisió i ha lamentat la “falta de compromís” del departament amb la llengua.

Així, enguany es faran les proves de comprensió lectora, comprensió oral i les d’expressió escrita en català. Els centres que ho vulguin podran fer les proves per avaluar l’oralitat amb els materials del 2023 que els facilitarà Educació.

El Departament ha defensat que pràcticament no hi ha cap país o territori que faci tantes proves competencials anualment, ja que suposen una càrrega molt important de treball per als centres. El més habitual és fer de dos a tres grans proves censals anuals i anar-les rotant anualment.

La conselleria ha expressat que el seu compromís amb el català i els seus usos és “ferm”. En aquest sentit, ha indicat que des del 2021 s’ha impulsat un pla específic en els 900 centres amb més possibilitat de millora, un 30% del total, que ja estan desplegant accions tant als espais lectius, com als patis i als no lectius. La previsió és que el 2026 s’haurà fet aquest programa a tots els centres del sistema.

A banda, argumenta que hi ha en marxa altres accions com el decret d’usos del català per regular els usos lingüístics als centres i “protegir jurídicament” les direccions o l’exigència del C2 als docents, entre altres.

La Intersindical mostra el seu “rebuig” davant la decisió

La Intersindical ha demanat a Educació que rectifiqui i mantingui l’avaluació oral del català. En un comunicat, el sindicat ha mostrat el seu “rebuig” davant la decisió del departament de suspendre l’avaluació aquest curs, “una contradicció inacceptable d’una administració que promociona un sistema (molt controvertit) que pretén avaluar per competències”. La Intersindical retreu a Educació que “posi el cap sota l’ala”, i creu que demostra “una falta de compromís que és especialment preocupant després que els resultats de l’any anterior mostressin un baix domini del català en comparació amb altres llengües”.

Tot i remarcar que l’avaluació es va implantar per primera vegada el curs passat amb una mala organització, el sindicat creu que el marge de tot un curs és suficient per millorar-la. “És cínic argumentar que la suspensió de les proves orals es deu a una sobrecàrrega de treball per als coents, perquè el mateix departament no ha dubtat a incrementar aquesta càrrega en altres qüestions i moments sense cap problema ni mirament”, ha afegit.

La Intersindical opina que aquesta decisió es basa en una “por infundada a exposar les debilitats del model educatiu català, en lloc de veure-ho com una oportunitat per millorar-lo i enfortir-lo”. “Els resultats de les proves fetes l’any passat van ser una oportunitat per reflexionar i actuar, no per recular i ocultar-se rere justificacions buides”, ha insistit.

El sindicat demana la rectificació abans de reclamar les dimissions pertinents tant al Consell Superior d’Avaluació com en altres àmbits de la conselleria. “Prou atacs a la nostra llengua des de les nostres institucions”, ha conclòs.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article