La FaPaC considera que les declaracions dels ministres “intenten desestabilitzar” l’escola catalana

La federació de pares i mares situa la desinversió progressiva i la privatització de serveis educatius com els problemes de l'educació del país

La coordinadora d'entitats Somescola també ha manifetat el rebuig als atacs que ha rebut els darrers dies l'escola catalana


La Federació d'Associacions de Pares i Mares de Catalunya (FaPaC) ha criticat aquest dilluns les declaracions de dos ministres contra el sistema educatiu català perquè considera que intenten “desestabilitzar un sistema que funciona des de fa anys”. Per la FaPaC s'estan escampant “mentides tòxiques i lamentables” que no resolen els autèntics problemes del sistema com consideren que són la desinversió progressiva i la privatització dels serveis educatius.

Segons la FaPaC, les declaracions de Dastis o Méndez de Vigo semblen una “campanya orquestrada” amb més “interès partidista” que no pas un sentiment generalitzat compartit per la gran majoria de la societat catalana. El principal retret al sistema, diuen, és la “doble xarxa escolar” que no afavoreix, des del seu punt de vista, la inclusió escolar ni la convivència de diferents grups socials a l'escola i per tant, no s'aconsegueix que el sistema pugui compensar les desigualtats profundes de la societat de manera que l'èxit educatiu depèn més del punt de partida socioeconòmic o sociocultural que no pas de les capacitats i l'esforç de l'alumne.

Des de la FaPaC però es considera l'escola com un “santuari de dedicació a la infància” que sempre procura el millor pels alumnes, i ha destacat l'esforç que s'ha fet els darrers anys amb els infants amb síndrome de Down, que han passat de ser “desnonats acadèmics” a poder treballar. La Federació no descarta interposar querelles, civils o penals, per la gravetat de les afirmacions i l'interès desestabilització que les motiven.

Somescola afirma que els ministres "han mentit" sobre l'escola catalana

La coordinadora d'entitats Somescola també ha manifestat aquest dilluns el rebuig als atacs que ha rebut els darrers dies l'escola catalana i que apunten directament als centres educatius i als seus docents. En un comunicat, la plataforma ha demanat la rectificació del ministre d'Afers Exteriors, Alfonso Dastis, el ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo, i dels polítics que consideren que “han mentit deliberadament” sobre la tasca que les escoles duen a terme a Catalunya.

Des de Somescola es considera que s'ha fet evident la voluntat de “desprestigiar“ l'escola i “justificar“ una futura intervenció de l'Estat. Per aquest motiu, des de la plataforma s'ha reiterat el compromís amb l'escola catalana.

“Adoctrinament” a les escoles catalanes i “discriminació” del castellà

El ministre d’Exteriors, Alfonso Dastis, ha reiterat aquest dilluns que el castellà està “discriminat” a les escoles de Catalunya. “Només cal veure la situació real i el nombre d’hores que es fan d’ensenyament en castellà”, va sentenciar al Consell d’Assumptes Exteriors.

Per la seva banda, el ministre d’Educació, Cultura i Esports, Íñigo Méndez de Vigo, ha admès que una de les causes de la crisi del govern espanyol i el govern català es deu a l’“adoctrinament” en col·legis i universitats catalanes. Segons el ministre, la seva funció és “limitada” per evitar-ho, perquè les competències educatives són exclusives de Catalunya.

COMUNICAT DE LA FAPAC EN MOTIU DE LES DECLARACIONS CONTRA EL SISTEMA EDUCATIU CATALÀ

Aquests darrers dies hem assistit a una escalada de declaracions molt desafortunades sobre el paper de l’escola catalana en ple debat sobre la independència de Catalunya. S’acusa els mestres d’adoctrinament, s’acusa el sistema de ser una màquina de rentar cervells i consciències, d’inocular el perillós virus de l’odi a tot allò que és espanyol.

Per a la FaPaC, aquestes declaracions semblen més una campanya orquestrada amb un clar interès partidista que no un sentiment generalitzat compartit per la gran majoria de la societat catalana.

Com a federació que representa prop de 500.000 famílies d'alumnes de Catalunya, la FaPaC és coneixedora de les mancances i necessitats de l’escola, i també dels grans esforços que fan els equips directius i docents per mantenir la qualitat educativa. La desinversió progressiva i la privatització dels serveis educatius són els grans problemes que pateix l’educació catalana, i pretendre derivar el debat cap a unes altres qüestions és voler amagar la realitat, novament, sota unes consignes que res tenen a veure amb la millora de l’educació i que estan fora de lloc.

Les declaracions escoltades aquests dies contra el sistema educatiu català no parlen de problemes socials o educatius, només tracten de desestabilitzar un sistema que funciona des de fa anys. Els problemes es resolen treballant, no escampant mentides tòxiques i lamentables. i més encara quan qui les escampa és perfectament coneixedor de la falsedat d'allò que afirma.

Des de la FaPaC hem parlat i debatut molt sobre quins són els defectes i ineficiències del nostre sistema educatiu. Potser el principal retret és que es tracta d’un sistema on l’existència de la doble xarxa escolar no afavoreix la necessària inclusió escolar ni la convivència de diferents grups socials a l’escola. L'actual sistema no és capaç d’aconseguir compensar les desigualtats profundes que pateix la nostra societat i l’èxit educatiu continua més vinculat al punt de partida socioeconòmic o sociocultural que a les capacitats i a l’esforç de l’alumne. És a dir, es consoliden els privilegis d’alguns enlloc de brindar oportunitats a tothom.

L’escola és i serà un santuari de dedicació a la infància on es tracta de procurar sempre el millor per als alumnes. La FaPaC sabem que no és fàcil. Molts alumnes que fa trenta anys eren uns desnonats acadèmics ara poden fer estudis universitaris. Un exemple són els infants amb síndrome de Down. Això és possible perquè hi ha qui treballa molt i confia en la gent, perquè es dóna llibertat a la ment de les persones perquè arribin allà on somien.

Podem parlar molt d’escola, d’educació, d’infància i de pedagogia, però no podem entrar en aquesta dinàmica lamentable i destructiva que només vol esgarrapar quatre vots. Els vots duren una legislatura. L’educació rebuda a l’escola tota la vida.

La FaPaC, a través del seu departament jurídic, valorarà la possibilitat d’interposar querelles -civils o penals per la gravetat de les afirmacions i l'interès desestabilitzador que les motiven- bé contra qui ha afirmat aquestes mentides o contra el partit on militen.

Les mares i pares dels alumnes de Catalunya no ens quedarem amb els braços plegats veient com s’ataca i es vol destruir l’escola dels nostres fills i filles.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article