El diagnòstic i la medicalització per TDAH és superior en nens nascuts a final d’any

Un estudi constata que el consum de psicofàrmacs en edats més primerenques és més freqüent entre les classes més desfavorides


Un estudi de l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) sobre les desigualtats socials i la salut en la població infantil mostra que el diagnòstic i la medicalització en infants varia en funció de la data de naixement. Així, per exemple, un 0,9% de les nenes nascudes al gener estan diagnosticades de TDAH mentre que entre les nenes de desembre, l'índex arriba a l'1,7. Entre els nens, aquesta variabilitat oscil·la entre el 2,7, en els del gener, i el 4,3, en els de final d'any.

És una de les dades que recull Anna García-Altés, responsable de l'Observatori del Sistema de Salut de Catalunya, en aquest informe que també corrobora que la medicalització per aquest trastorn a la Primària és més freqüent entre les classes desfavorides, una tendència que es reverteix amb els anys.

Tot i que l'informe no analitza les possibles causes d'aquestes diferències, sinó que només posa sobre la taula, les diferències socioeconòmiques que influeixen en la salut, García-Altés creu que la diferència de diagnòstic i tractament en funció del mes de l'any en què ha nascut l'infant respon a una qüestió de maduresa del nen o la nena, i es plasma també, en el consum de fàrmacs.

Les diferències econòmiques també afecten

Les diferències econòmiques també marquen tendències diferents durant tota la infantesa i adolescència dels infants que estan tractats per TDAH. Mentre que entre les classes desfavorides, els nens que es mediquen a la Primària dupliquen els de classes més riques, la tendència canvia a la Secundària on es passen a medicar més els infants de pares amb renda alta que no els de rendes més baixes. En l'etapa dels estudis postobligatoris, aquesta tendència es consolida encara més.

García-Altés creu que aquesta situació es dona per una preocupació creixent dels pares amb rendes altes pels resultats acadèmics i el rendiment escolar dels fills que augmenta a mesura que es passa de curs.

És una situació que també es repeteix per àrea geogràfica en funció de la renda de les famílies. El mateix informe recull que el percentatge de nens d'entre 10 i 14 anys que prenen fàrmacs per al TDAH s'ha duplicat en 0 anys a Catalunya.

L'informe fa referència a la relació entre les desigualtats econòmiques i les desigualtats en salut i també posa de manifest que la proporció d'infants de rendes més baixes que requereixen ser ateses en centres de salut mental o ser hospitalitzats per trastorns mentals és molt més alta que no pas en les rendes altes, i aquesta diferència pot arribar a multiplicar-se per 4 en el cas de les nenes i per 5 en el cas dels nens.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article