Transformant des de la participació infantil i adolescent: L’experiència de VEU i BOT!


Històricament, ha predominat la concepció de la infància com una etapa de transició, de persones a mig construir, projectes de futurs ciutadans i ciutadanes. I és que aquells “ja ho entendràs quan siguis gran”, el “només és un crio”, i el típic “no siguis infantil”, són idees que construeixen l’imaginari social en què la mirada, l’interès i coneixement de la persona adulta passen per davant.

L’aplicació de la Convenció dels Drets de la Infància dialoga directament amb les tradicions i creences del pensament adult dominant. Si més no, encara és un repte social i pedagògic que la participació de nens, nenes i adolescents, com a agents claus de la comunitat educativa, prengui rellevància.

El dret a participar és l’acció de formar i prendre part d’un context, per idealment fer-lo més desitjable, adequat i just, construint des de la cooperació i autonomia, reconeixent i habitant el present. Si treballem la participació, treballem el diàleg, el pensament crític i la democràcia.

La comunitat educativa ha de ser el principal motor per sensibilitzar i fomentar la participació activa de la infància i l’adolescència, i no per un futur, sinó per un present, treballant tots els agents de la comunitat (alumnat, educadors/es, famílies) les dimensions de la participació com un dret a acomplir. Com volem ser ciutadans i ciutadanes democràtiques si el centre educatiu no ho és?

Sent-ne conscients d’això, a l’aFFaC hem volgut posar-hi fil a l’agulla, impulsant i coordinant el projecte VEU i BOT! (SPITEC), amb la col·laboració d’Eduxarxa, del CNJC, el CNIAC i el Departament d’Educació, amb l’objectiu d’incorporar processos de participació infantil i adolescent als centres educatius de Catalunya, amb l’objectiu de contribuir a enfortir valors i competències fonamentals d’una societat democràtica.

El projecte s’ha dut a terme a vuit centres educatius d’educació infantil, primària i secundària durant els cursos 2022-2023 i 2023-2024 de diversos territoris de Catalunya. Quan parlem d’infància i adolescència, parlem de diversitat, no només en els anys que han passat des del naixement de la persona, sinó en capacitats, classes, maneres de fer i d’expressar. És per això que els vuit centres educatius públics que han format part del projecte són heterogenis i tenen diferents contextos (entorn urbà, suburbà o rural, alta complexitat, escoles, instituts, instituts-escoles, etc.).

VEU i BOT! ha centrat el procés en la reflexió del claustre, la capacitat transformadora de l’alumnat, i els mecanismes participatius que les persones que donen vida al centre poden treballar conjuntament per desenfocar la mirada adultocèntrica i enriquir-se de la participació de totes les persones i processos.

Fruit de l’experiència de transformació i a partir de la veu de la infància i l’adolescència del projecte, extraiem bones pràctiques a centres educatius com la consolidació d’estructures de participació estables en forma d’un Parlament verd, consells d’infants o d’alumnes, projectes d’Aprenentatge Servei o assemblees d’alumnes al pati, entre altres espais i eines.

Els projectes de promoció de la participació en les edats més primerenques són crucials en el context contemporani, especialment amb la tendència actual d’auge de l’extrema dreta a Europa. Les accions de cada centre educatiu en aquest àmbit poden influir en l’imaginari i cultura del grup, transformant la visió de la comunitat per tenir en compte la veu de la infància i l’adolescència, i reconeixent aquest grup com a subjectes i ciutadans i ciutadanes compromeses amb els valors democràtics.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article