El clima social en les organitzacions


En les següents línies voldríem fer una pinzellada sobre un concepte -el "clima social"- i si aquest ens pot ajudar a transformar les mancances de les nostres entitats en oportunitats, que en aquests temps fruit de les retallades no estan passant pel seus millors moments.  
 
El sentit originari del terme "clima", prové de la natura, però al llarg dels temps va anant introduint-se en les relacions personals i humanes. Es parla del clima en la forma en què les persones ens relacionem les unes amb les altres; o de les característiques que posseeix un determinat ambient. No se'ns fa estrany sentir expressions com: l'ambient de reunió era molt fred o la rebuda va ser molt càlida.
 
Cal destacar que s'han realitzat diverses recerques sobre la influència del clima en les organitzacions, i molt especialment en les residències de gent gran, en l'escola, els hospitals, els centres de justícia, en món de l'empresa... entre molts d'altres. 
 
El clima és a les organitzacions com la personalitat a les persones (Thomas, 1993). Un clima tancat i tòxic ens pot provoca emocions i sentiments negatius. Ja sigui com a professionals o com a usuaris/residents que ens pot evocar si es mantenen uns nivells d'insatisfacció, pressió psicològica, burnout, indiferència, apatia... i projectar-se o manifestar-se amb el diestrès.
 
Segons Fox (1973), un bon clima determina la qualitat de vida i la productivitat dels professionals. Amb la mateixa línia Zabalza (1996), considera que el clima de l'aula influeix directament amb els resultats acadèmics i socials dels alumnes. Altres autors esmenten que el clima ajuda a la millora del rendiment, la qualitat general de l'educació, la satisfacció dels alumnes i els docents... Generalment s'associa a un bon clima, a una disminució dels riscos de conductes agressives i/o violentes que poden impactar negativament en la quotidianitat d'una entitat o organització.  
 
És per aquest motiu que si ens esmercem en potenciar el clima de les nostres organitzacions obtindrem un seguit d'elements positius, com ara una millora del benestar i la qualitat de vida, una satisfacció en la salut de les persones i en la seva productivitat.
 
Per fer possible un clima més "càlid" haurem de conèixer com és el clima en el nostre recurs. Serà necessari actuar no directament sobre el clima, sinó en aquells aspectes que el formen. És a dir, haurem de focalitzar els nostres esforços amb els elements com ara la comunicació, l'estructura, l'organització, els conflictes, les relacions, la innovació, etc. 
 
Per finalitzar, atrevir-se per una millora de la nostra tasca en les nostres entitats socials, i especialment en el context social de dificultats i manca de recursos en que ens trobem, és una aposta estratègia pel clima social. Com que és fàcilment accessible dóna molt bons resultats i valor afegit a les persones i a les organitzacions. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article