Autoritat sense autoritarisme


En les següents línies volem fer una pinzellada, sobre els reptes que implica l’autoritat i els límits en la pràctica educativa. A què ens referim al parlar de “Les conseqüències lògiques i naturals”? És una alternativa a les receptes conductistes de la “Supernanny”.
Emili Calatayud, posava l’exemple en una conferència que dos pares que donaven un plat de llenties als seus fills, els quals es negaven a menjar-se ‘les. En el primer dels casos, ens trobarem d’avant d’un pare que ell anomenava “pre-constitucional”. El qual ho soluciona ràpidament amb un clatellot, i el resultat: el nen és menja el plat i no diu ni piu. En el segon cas, el pare es post-constitucional. Desprès d’intentar convènce’l de totes les maneres possibles, el resultat: Aquell que es menja les llenties és el pare i el nen es cruspeix una hamburguesa amb patates. La veritat es que no se quin dels models pot ser més negatiu dels dos.

Els infants i joves educats en models basat amb la força, l’autoritat i la coacció, seran adults indecisos, al mateix temps que veuran afectada la seva autoestima i la seva forma d’entendre el món. El model basat amb la manca de límits, tampoc ens reporta beneficis: ja que potencien l’egoisme, la irresponsabilitat, la passivitat, el malestar, etc. Però existeixen alternatives reals i possibles? Els educadors, mestres i professors ens trobem massa sovint ens situacions d’indisciplina, les quals es van considerant cada cop com un problema més greu. Com podem treballar els límits sense danyar als infants i joves, i al mateix temps mantenint la convivència i el benestar comú.

Al llarg de la meva experiència com educador, n’he vist de tots colors, i en ocasions per aconseguir un comportament desitjat dels infants i joves, ens podem veure abocats a recorre als “premis-càstigs”, no se si és el mètode més o menys utilitzat, però basar la disciplina amb les premis i càstigs, pot comportar uns beneficis a curts termini, però uns efectes negatius a mig i llarg. Al mateix temps que poden aparèixer un malestar, erosionen la relació, i genera un sentiment d’injustícia.

Una de les alternatives que volem proposar i reivindicar és la que parteix del Model Psicodinàmic (Dreikurs, 1948) el qual ens parla de dues possibles solucions.
La primera: Relacions basades en el respecte mutu.
  • Segona: Les conseqüències lògiques i naturals.
L’educand pot veure el funcionament de la realitat del món social, més que el poder de l’adult. És necessari crear un clima social afectuós i de respecte mutu. Ser ferms i afectuosos al mateix, no sempre es fàcil. La fermesa és mostra amb el compliment de l’acció i l’afectivitat es manifesta amb el to de la veu i separa el problema de la persona. L’objectiu és potenciar i motivar als infants i joves, perquè prenguin les decisions més responsables sense estar basades en la submissió de la persona. Parlar poc i actuar més.

La diferencia entre el castic i les conseqüències lògiques i naturals:
  • No ens enfadem, l’adult està calmat i amistós.
  • No implica element de judici moral.
  • El càstig es relaciona amb el passat i no amb l’ara.
  • Estimular el comportament desitjat.
  • No amenaçar, ni coaccionar.

Una de les limitacions de la proposta, és que es fa necessari que tot l’equip educatiu és cregui el model i remi cap a una mateixa direcció generant noves sinèrgies, creant un clima càlid i positiu on les emocions i la seva gestió siguin elements i importants.

Per saber-ne més: http://rogerllopart.blogspot.com.es/2013/06/autoritat-sense-autoritarisme.html

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

RAS
1.
Des de la meva vivència com educadora social, recolzo fermement la perpectiva que s' aporta, on els educadors som creadors d'ambients i motivadors del canvi en els nostres educands. Si nosaltres confiem en ells, ells també ho faràn, si nosaltres els donem responsabilitats, ells seran responsables...pel contrari, si som autoritàris, ells seran rebels, si reben càstigs sense explicació, seguiran en la mateixa línea. Tot educador hauria de partir de la base de que els educadors han de creure el que defenen per tal que els educants confiin en que és el millor per a ells. Això sí, tal hi com diu l'article, des de la fermesa sense oblidar-nos de l'afectivitat.
  • 2
  • 0

Comenta aquest article