Jocs, experiments i diversió per submergir-nos en el món de l’aigua

El Museu de les Aigües prepara diverses activitats interactives i en línia per celebrar la Setmana de la Ciència

Amb el suport de  

Sabem que és un element vital, imprescindible i sense el qual el nostre planeta no s’assemblaria en res al que és ara, però, coneixem prou l’aigua? Som conscients de la importància que té i com ens afectarien els canvis que es poden produir si s’altera el seu cicle? Aquestes preguntes i moltes més es poden resoldre gràcies a les diverses activitats de divulgació científica i tecnològica que el Museu de les Aigües ha organitzat per celebrar la 25ª Setmana de la Ciència, que es celebra entre el 14 i 29 de novembre arreu de Catalunya. Enguany, a causa de la pandèmia de la Covid-19, el Museu de les Aigües posa a disposició del públic aquestes activitats adaptades íntegrament a l’entorn digital, i de manera totalment gratuïta.

Una de les activitats més esperades és l’estrena d‘Origen, rescatem l’aigua, un joc interactiu adreçat a joves en el qual la història evoluciona a partir de les respostes dels jugadors. Aquesta aventura gràfica interactiva impulsada pel Museu de les Aigües, disponible des de qualsevol ordinador, tauleta o mòbil, converteix als usuaris en protagonistes d’una important missió que hauran de realitzar a contrarellotge: després que la central de captació i bombament d’aigua s’hagi aturat, haurem d’ajudar a dos germans bessons, protagonistes de la història, a trobar tots els elements necessaris per tornar-la a posar en funcionament per tal de tornar a abastir d’aigua a tota la població.

Per facilitar la divulgació científica en temps de coronavirus, el Museu de les Aigües ha digitalitzat els seus continguts

A banda d’aquest projecte, el Museu de les Aigües, gestionat per la Fundació Agbar, ha preparat moltes més propostes per compartir amb la ciutadania, amb l’objectiu de insistir en la importància de cuidar d’un recurs com l’aigua i gaudir de pas de la Setmana de la Ciència, una iniciativa impulsada i coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. En aquest sentit, per facilitar la divulgació científica en temps de coronavirus, el Museu de les Aigües ha apostat per digitalitzar els seus continguts, i per això posen a disposició del públic activitats adaptades íntegrament a formats digitals.

Entre elles es troba La ciència de l’aigua, una col·lecció de píndoles audiovisuals on es pot experimentar les propietats de l’aigua, i la forma en què aquestes propietats poden afectar el medi ambient, així com saber com es realitza el tractament per potabilitzar l’aigua, depurar-la o transportar-la. Aquestes píndoles, dinamitzades pel divulgador científic Dani Jiménez, apropen la tasca científica a totes les llars a través de senzills experiments amb els quals descobrirem moltes més propietats d’aquest preuat element.

El divulgador científic Dani Jiménez participarà en la Setmana de la Ciència del Museu de les Aigües | Museu de les Aigües 

En aquesta línia trobem també la proposta H20, un joc en línia sobre el cicle de l’aigua i sobre la gestió de recursos, que té com a objectiu mostrar la complexitat de la xarxa de subministrament de l’aigua per tal que quan obrim l’aixeta a la cuina o al bany, en surti a doll. O que quan vulguem regar els jardins de les ciutats disposem de suficient aigua... Així, els participants d’H2O aprendran a planificar-ne la distribució i a garantir-ne l’abastiment tant per a llars particulars com per a tots els equipaments d’una ciutat. Caldrà resoldre problemes tècnics i mediambientals, crear i ampliar infraestructures, sense oblidar que sempre poden sorgir imprevistos que necessitaran respostes urgents.

H20, un joc en línia sobre el cicle de l’aigua, té com a objectiu mostrar la complexitat de la xarxa de subministrament

Experimentació en l’àmbit escolar

D’altra banda, el Museu de les Aigües treballa conjuntament amb escoles d’arreu de Catalunya per tal d’aproximar l’aigua a l’alumant d’una manera diferent. En aquest sentit, el Museu posa a la disposició dels docents diversos materials pedagògics amb els quals introduir el concepte de l’aigua des de vessants més experimentals i de contacte. És el cas d’Aqualogia, un programa escolar que treballa els usos de l’aigua mitjançant jocs i aplicacions. Per a cada cicle de primària hi ha una unitat didàctica específica adaptada al currículum escolar. Aquest programa es pot realitzar de forma autònoma, amb la possibilitat de combinar activitats individuals i també grupals.

Per finalitzar, des del Museu ja estan treballant en una nova iniciativa adreçada a escolars: Aigua de barri, un projecte “de ciència ciutadana, una eina de compromís social i de treball científic”, apunten des del Museu. I és que aquesta nova proposta, que estarà disponible a partir de gener del 2021, però a la qual ja es pot inscriure qui vulgui participar, busca dissenyar una recerca entre estudiants de diferents edats que permeti aportar i interpretar dades que contribueixin a crear opinió sobre una pregunta que ens deixa, aparentment, sense resposta: “Com reaccionaries si et despertessis i no tinguessis aigua?”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article