Associacions de persones sordes reivindiquen la seva “diversitat comunicativa”

En el Dia Internacional de les Persones Sordes, algunes entitats recorden que el 97% de les persones amb discapacitat auditiva es comuniquen oralment

La Federació d’associacions Catalanes de Pares i Persones Sordes (ACAPPS) ha reivindicat, amb motiu del Dia Internacional de les Persones Sordes que es celebra aquest diumenge, la “diversitat comunicativa” d’un col·lectiu que, segons recorden, es comunica oralment en el 97% de les ocasions, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística.

Segons sostenen en un comunicat, “gràcies als audífons i als implants coclears”, sumat als professionals de la logopèdia, “les persones amb discapacitat auditiva han adquirit un bon llenguatge oral que els ha permès comunicar-se parlant”. Però, lamenten, el seu col·lectiu encara pateix estereotips i invisibilitat i, per aquest motiu, han decidit posar en marxa la campanya #EscoltaLaMevaVeu. Altres federacions, com FESOCA, consideren, però, que s’ha sobrevalorat l’educació oral en els infants amb sordesa, i que cal promoure la llengua de signes.

Amb aquesta iniciativa, en la qual infants, joves i persones adultes amb sordesa faran sentir la seva veu, volen fer visible que aquest col·lectiu es comunica oralment, i que per a ells, “això els ha donat plena autonomia personal en la seva vida social, acadèmica i laboral”, apunta la federació ACAPPS.

Aposta per un sistema educatiu inclusiu

Segons l’entitat, és cabdal seguir apostant per un sistema educatiu inclusiu, “que garanteixi a l’alumnat sord l’estimulació auditiva i la llengua oral com a llengua vehicular i d’aprenentatge”, així com els mitjans de suport a la comunicació en llengua oral, en igualtat de condicions que la resta de companys oients.

“Les famílies que escullen la modalitat comunicativa oral consideren que el seu fill o filla, comunicant-se en llengua oral, serà una persona més autònoma, amb més facilitats per a la seva comunicació amb tothom, i amb millor accés a la formació i inclusió social i laboral”, apunta Raimon Jané, president de la Federació ACAPPS.

Jané considera que les persones sordes que es comuniquen oralment són molt invisibles i encara hi ha molt desconeixement de les seves necessitats. “Cal garantir el suport econòmic a les persones sordes, sense límit d’edat, perquè disposin d’audiòfons, implants coclears, bucles magnètics, actes subtitulats i altres suports tecnològics de suport a la comunicació oral”, diu.

A Catalunya, des de l’etapa infantil als estudis postobligatoris, hi ha un total de 2.118 alumnes amb discapacitat auditiva. D’aquests, 1.933 estan escolaritzats en modalitat educativa de llengua oral (el 91,3%) i 185 en escoles bilingües (el 8,7%), segons dades actuals del Departament d’Ensenyament.

ACAPPS recorda que el 95% de les famílies amb infants amb sordesa són oients i, per tant, la llengua materna d’aquests és l’oral. Per aquest motiu, assenyalen la importància de la detecció i el tractament precoç de la sordesa, amb pròtesis auditives i treball logopèdic, que facilita que aquests infants puguin “sentir, parlar i accedir a una formació de qualitat”.

“Per a nosaltres, veure que els nostres fills i filles amb sordesa parlen amb els seus companys oients, es relacionen amb tothom i que el llenguatge no és una barrera, que pot parlar en català i castellà i que està aprenent l’anglès, ens fa pensar que serà una persona autònoma. I això és essencial per a la seva inclusió laboral i social”, explica l’Àngels Videla, mare d’en Martí, un noi sord de 16 anys estudiant de 1r de Batxillerat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article