Els brots a les escoles superen els de les residències però Educació creu que no es poden comparar

Sindicats de docents asseguren que l'ensenyament és “amb diferència” l'àmbit on el nombre de brots creix més ràpidament

Els brots de casos de Covid-19 a les escoles superen els de les residències segons un informe de Xarxa de Vigilància Epidemiològica de Catalunya (XVEC), però el Departament d'Educació ha defensat que les dues situacions no són comparables. 

Segons l'informe, del total de brots actius a Catalunya, gairebé el 60% són de l'àmbit familiar (797), el 14,2% del de l'ensenyament (197)i en tercer lloc es troben les residències, amb 136. La secretària general d'Educació, Núria Cuenca, ha assegurat que “no és equiparable” la situació als centres educatius amb la de les residències, ja que hi ha molts més membres de la comunitat educativa i centres, les mesures són “molt extremes” a les residències i el concepte de brot tampoc és el mateix.

L'informe afirma que els brots actius a l'ensenyament “han presentat un increment considerable i han superat per primer cop en freqüència als brots en residències geriàtriques i en l'àmbit laboral”.

En aquest sentit, Cuenca ha posat en valor que hi ha 5.300 centres educatius i 1,6 milions d'estudiants, per la qual cosa “en volumetria ja no és comparable”. Ha afegit que als centres s'han adoptat mesures de protecció però que són “més lleus” que a les residències perquè les dues realitats són diferents. A més, ha indicat que l'informe contempla com a brot tres positius en un mateix cicle, mentre que a les residències quan hi ha un positiu ja és un brot. “Ni tant sols en aquest cas és comparable”, ha dit.

Per això, ha defensat que la situació es “estable” als centres educatius, tot i el repunt de casos com a reflex de la situació general d'empitjorament de la incidència de la Covid-19. A més, ha assegurat que des d'Educació han compartit aquesta valoració amb Salut i els responsables de l'informe. 

Segons l'informe de la Xarxa de Vigilància Epidemiològica, hi ha 3.087 afectats pels brots familiars, 1.091 en els de l'ensenyament i 956 a les residències. Per darrera hi ha 90 brots i 750 afectats en un àmbit considerat mixte; 64 brots i 869 afectats en el laboral; 40 brots i 275 afectats en l'àmbit social i 23 brots i 313 afectats en centres sanitaris.

El sindicat de secundària ASPEC-SPS ha fet referència a l'informe per assegurar que l'ensenyament és “amb diferència” l'àmbit on el nombre de brots creix més ràpidament. Aquest el xifra en un 45% entre els dos darrers informes i un increment del 518% entre els del 24 de setembre i el 10 d'octubre.

En base a aquestes dades, ha considerat “urgent” prendre “mesures que s'haurien d'haver pres d'inici”, entre les que ha situat la reducció de les ràtios i l'ensenyament híbrid o telemàtic a secundària.

Proposta per solucionar el conflicte al Torre Roja

D'altra banda, Cuenca ha explicat que aquest dijous hi havia prevista una reunió de conciliació en el marc de la vaga convocada pels professors de l'Institut Torre Roja de Santa Coloma de Gramenet. Aquests exigeixen al Departament que avali el pla de semipresencialitat dissenyat per l'equip directiu del centre. Tot i que el pla es va aplicar les tres primeres setmanes de curs, Educació l'ha vetat i els docents s'han revoltat i aniran a la vaga a partir de dimecres vinent si el Departament no s'avé a negociar una sortida que els complagui.

La proposta d'Educació passa per incloure el Terra Roja en un pla pilot que Educació ja tenia previst posar en marxa entre alguns centres per avaluar com impacta l'educació en línia. Ha afegit però que el que fes el centre s'hauria d'adequar als requisits del Departament com la garantia de la qualitat de l'educació, que no es generin desigualtats, que estigui tutoritzat per Educació i que només duri un curs en el marc d'aquesta prova pilot.

El secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, ha afegit que encara falta decidir la totalitat dels centres que participaran d'aquesta prova pilot però que seran una vintena i dels darrers cursos de secundària. Tots dos han assegurat que aquesta no té res a veure amb la covid sinó que s'ha ideat en el marc dels laboratoris de transformació educativa que té en marxa el departament.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article