Pictogrames als edificis municipals de Roquetes, un “primer pas” per una ciutat inclusiva i sensible

El consistori del Baix Ebre implicarà el comerç per posar pictografia als establiments i n’inclourà als espais dels serveis


L’Ajuntament de Roquetes (Baix Ebre) ha instal·lat 33 pictogrames a tots els edificis municipals. És una nova fase del projecte que va començar el 2020 amb la pictografia dels passos de vianants i que continuarà implicant el comerç i posant pictogrames a l’interior dels espais i els serveis municipals.

Roquetes fa així “un primer pas” per ser una ciutat “més inclusiva i adaptada” a persones amb necessitats específiques, tot i que la pictografia serveix per a “tota la ciutadania”. Erica Fatsini, directora de l’escola Sant Jordi de la Diputació de Tarragona, ha detallat que s’han escollit pictogrames amb fons negres i lletres blanques i s’han situat a l’alçada de la vista dels infants i de les persones amb mobilitat reduïda.

Els alumnes de l’escola Marcel·lí Domingo de Roquetes amb necessitats específiques i els alumnes de l’escola Sant Jordi de la Diputació de Tarragona a Tortosa han estat els encarregats d’inaugurar els nous pictogrames, que faciliten la informació del servei. Ivan Rodríguez, alumne del Sant Jordi, ha donat les gràcies a l’Ajuntament per posar-ho fàcil “a alguna gent que no té prou visió o oïda” i que ara “podrà mirar els pictogrames per entendre una mica més”. “Hi ha gent amb discapacitat que ho necessita, i es fa per a tot el municipi”, ha afegit.

De pictogrames se n’han col·locat 33, amb una inversió molt petita i assumible, com ha apuntat l’alcalde de Roquetes, Ivan Garcia. Estan als edificis de l’Ajuntament, la policia local, la biblioteca, les escoles i l’institut, el centre de salut de la Ravaleta, l’Observatori de l’Ebre i el casal de la gent gran entre molts d’altres.

Les pictografies “no són dibuixets” qualsevols sinó que estan creats de manera universal. Com ha recordat la directora de l’escola Sant Jordi, Èrica Fatsini, es facilita així, com amb les senyals de trànsit, que tothom tingui accés a la informació i que sigui “un recurs per a tota la població”. Fatsini ha posat com a exemple el fet que amb la simbologia, en un aeroport d’un país on es desconeix l’idioma, es pot identificar ràpidament on trobar les sortides, els embarcaments o els banys.

La directora de l’escola Sant Jordi també ha agraït la implicació del consistori amb aquesta iniciativa, per “ser un municipi referent en inclusió” i amb “una primera fase superada”. “És important treballar la sensibilització amb la ciutadania perquè si hi ha un pictograma a la porta, però a dins l’establiment la música està molt forta no facilita l’accés de les persones que presenten alguna sensibilitat”, ha exemplificat.

La pictografia és un recurs imprescindible en les escoles d’educació especial per fer horaris visuals, generar materials, i fins i tot aprendre a llegir. “És una eina força desconeguda fora del nostre àmbit, però, amb la pictografia als espais públics, quan la societat vegi un infant amb una llibreta amb pictogrames entendrà que li dona accés a la informació i li permet organitzar-se i participar”, ha afegit Fatsini.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article