Educació preveu estalviar 36 milions d’euros amb la retirada dels concerts a escoles que segreguen per sexe

El departament espera poder retirar aquest curs els contractes de secundària als deu centres afectats


El Departament d’Educació preveu que estalviarà 36 milions d’euros cada curs escolar amb la retirada dels concerts econòmics a les escoles que segreguen l’alumnat per sexe. El conseller Josep González-Cambray ha fet pública la dada aquest dijous i ha instat els deu centres afectats a integrar tot l’alumnat a les aules si volen mantenir el concert. L’endemà que el Tribunal Constitucional fes pública la sentència que avala la LOMLOE, Cambray ha refermat la voluntat del Govern de demanar al TSJC que aixequi les mesures cautelars que han impedit a Educació retirar els concerts a secundària aquest curs. “Activem les mesures per tirar enrere i no fer efectiva la renovació”, ha recalcat, tot celebrant “la fi d’una etapa en blanc i negre”.

“Després de vint anys de lluita política, judicial i legislativa, avui podem dir que deixarem de finançar les escoles que segreguen l’alumnat”, ha asseverat Cambray. El conseller ha recordat que Educació va voler retirar el concert de secundària a aquestes escoles abans d’iniciar el curs 22-23, però les mesures cautelars acordades pel TSJC li ho van impedir. “I ara se segueixen destinant 36 milions d’euros en contra la nostra voluntat”, ha lamentat i ha assegurat que el departament rescindirà aquesta aportació econòmica a partir d’ara si els deu centres afectats continuen segregant nens i nenes.

Pel que fa al concert vinculat a l’educació primària, el conseller ha insistit que tampoc tiraran endavant la propera renovació, prevista el 2026. “Veurem si aquests centres volen fer el camí cap a la coeducació”, ha apuntat Cambray, que ha allargat la mà als equips directius a mantenir l’aportació econòmica sempre que integrin nens i nenes en una mateixa aula.

Cambray ha defensat novament que “s’ha de deixar enrere l’escola en blanc i negre, d’uns altres temps” per passar a un model “que reflecteixi com és la societat”. “Si els nens i nenes juguen junts fora l’aula, evidentment ho han de fer dins”, ha afegit, mentre ha recordat que actualment hi ha més de 8.500 alumnes escolaritzats en centres que segreguen per sexe.

Valoració dels Plans Educatius d’Entorn

Per altra banda, Educació ha presentat aquest dijous els resultats del darrer balanç dels Plans Educatius d’Entorn (PEE), impulsats fa divuit anys de forma pionera per millorar el rendiment escolar i la integració d’alumnes de zones complexes per motius lingüístics o culturals. L’últim curs es van desplegar 135 PEE a 118 municipis, englobant 1.478 centres. En total, van abraçar 536.855 alumnes.

El Departament ha destacat la inversió d’11,7 milions d’euros el curs 2021/22, “la més alta des que existeixen els PEE” i ha celebrat que els resultats acadèmics obtinguts als centres adherits igualen els de la mitjana catalana. “Són una clara política per l’equitat i la cohesió”, ha ressaltat Cambray durant la jornada celebrada al Prat de Llobregat, on ha defensat l’aposta dels PEE “per donar resposta a l’equitat educativa i a la lluita contra l’abandonament i la discriminació”.

Pel que fa al detall dels resultats, el curs passat els centres dels PEE van superar les proves de competències bàsiques en una mitjana del 71,23 a primària i del 73,54 a l’ESO, mentre que la mitjana catalana va ser del 73,26 i 75,01, respectivament. Al mateix temps, el grau de continuïtat educativa després de l’ESO va ser del 94,04% mentre al conjunt de Catalunya va ser del 94,03%.

Educació ha ressaltat que els centres que formen part dels PEE escolaritzen un 32,07% d’alumnat vulnerable socioeconòmicament a segon cicle d’educació infantil i primària, i un 18,48% a ESO. En el cas de la mitjana catalana, l’alumnat vulnerable representa el 24,23% i el 14,67%, respectivament.

D’altra banda, el Departament ha celebrat el pes que ocupen les activitats extraescolars en els PEE per millorar la integració i resultats de l’alumnat dels centres adherits. El darrer curs hi havia 314 parelles de mentoria socioeducativa, 42.373 participants en els tallers de suport i acompanyament educatiu i 68.289 participants en activitats fora de l’àmbit lectiu.

De cara al curs vinent, Educació calcula que hi ha 44 municipis susceptibles de crear un nou PEE, tot recordant que és requisit indispensable tenir com a mínim un centre amb un determinat índex de complexitat reconeguda.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article