La Fundació Ajuda i Esperança va atendre 40.000 trucades de persones en situació de solitud no desitjada l’any 2022

El Telèfon de Prevenció del Suïcidi i el Xat de Suport Emocional per a Joves ha rebut 12.000 trucades des del 2020


La Fundació Ajuda i Esperança va atendre més de 40.000 trucades de persones en situació de solitud no desitjada, crisi emocional o amb conductes suïcides l’any 2022. Enguany, el Telèfon de l’Esperança s’ha consolidat com el recurs més utilitzat per adults. Del total de 43.149 trucades que es van atendre, un 71,3% corresponen a ciutadans i ciutadanes d’entre 35 i 65 anys, i un 19,24% a gent gran. El 68% d’aquests adults no participen en el mercat laboral perquè no hi han accedit encara, estan jubilades o reben algun tipus de prestació. Entre els atesos, un 69% viuen sols. A banda, el Telèfon de Prevenció del Suïcidi i el Xat de Suport Emocional per a Joves ha rebut més de 12.000 trucades des del 2020.

El Telèfon de l’Esperança (934 144 848) ha registrat un retorn progressiu a la normalitat amb 34.149 trucades, després que l’any 2020 la xifra es disparés un 74,08% respecte l’anterior exercici i arran de la pandèmia. En comparació amb l’any prepandèmic (2019), el 2022 es va registrar un 8,39% més de trucades.

La fundació ha posat en marxa programes i dispositius específics per pal·liar diferents problemàtiques que es van agreujar durant els primers mesos de la pandèmia, com ara el suïcidi, o la salut emocional de joves i adolescents.

Telèfon de Prevenció del Suïcidi

Des del 2020 el Telèfon de Prevenció del Suïcidi (900 925 555), que es va posar en marxa l’agost, ha atès 12.870 trucades. Aquest servei 24 hores en va atendre 5.987 el 2022, un 3,6% més que l’any anterior.

Des de l’inici del servei s’han detectat 86 trucades de suïcidi imminent o en curs i, en dos casos, les temptatives no només afectaven la persona atesa sinó que suposaven un perill per a la integritat d’altres. D’aquestes 86 persones, un 67,44% eren homes i un 31,40%, dones. Tot i això, les trucades al servei procedeixen de percentatges similars entre ambdós gèneres, encara que són lleugerament superiors les trucades que fan les dones, amb un 53%.

Pel que fa a l’edat, el gruix de les demandes d’ajuda procedeix de persones d’entre 30 i 69 anys (72,75%). Aquest percentatge és 10 punts més elevat que el pes d’aquest grup sobre la població general.

De les persones ateses amb idees suïcides, 263 havien intentat treure’s la vida durant el mes anterior a la seva trucada al servei, i 482 ho havia fet en algun moment de la seva vida. En aquest sentit, la Fundació ha apuntat que cal posar fi als mites sobre el suïcidi que assenyalen les temptatives com a crides d’atenció. La majoria de persones ateses han conegut el Telèfon de Prevenció del Suïcidi al Servei de Salut, la premsa digital i les xarxes socials.

Un servei específic per la generació “al·lèrgica” a les trucades

L’estiu del 2022, la fundació va iniciar el projecte Xat de Suport Emocional per a Joves (679 33 33 63), en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, adreçat a donar suport a joves i adolescents d’entre 14 i 25 anys. Tractant-se d’un grup de població que rarament fa trucades, es va optar per un sistema de xat mitjançant l’aplicació WhatsApp, present a gairebé tots els mòbils.

Aquest servei ha atès des del seu inici 672 converses. El 71,78% de les persones ateses mitjançant aquest xat han estat dones, dos terços de les quals són persones que encara viuen a la llar familiar, amb els seus progenitors o tutors adults i que, malgrat aquesta situació, no poden expressar les seves inquietuds, pors o malestars en el seu entorn.

Pel que fa a les problemàtiques ateses entre els majors d’edat, un 33% provenen de problemes de salut mental i un 30% de problemes relacionals. També s’han detectat consultes relacionades amb l’ansietat (13,33%), les addiccions, les ideacions suïcides i el dol, amb un 6% cadascuna.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article