Apropar el circ a centres de justícia juvenil per treballar l’autoestima i l’esforç: “Has d’intentar-ho fins que surt”

Un projecte del Departament de Justícia i l’Ateneu Popular de Nou Barris permet oferir un taller als interns


El Centre Educatiu Til·lers, a Mollet del Vallès, és un dels tres centres de justícia juvenil de Catalunya que aquests dies deixa pas, durant una estona, a malabars i acrobàcies per apropar el circ als joves interns del centre. És un projecte que té en marxa el Departament de Justícia, en col·laboració amb l’Ateneu Popular de Nou Barris, per treballar amb els joves l’autoestima i l’esforç a través del circ. Així ho explica el Joan López, artista de circ i un dels formadors de l’activitat. “És un repte personal a l’hora d’aconseguir coses a base del fracàs”, resumeix, tot comentant que difícil pot ser, per exemple, fer malabars. L’Èric, un dels joves interns del centre Til·lers, ho coneix bé: “Has d’intentar-ho fins que surt”.

La iniciativa va arrencar fa anys al centre de Can Llupià, a Barcelona, i posteriorment s’ha estès també al centre l’Alzina, a Palau-solità i Plegamans, i al centre Til·lers gràcies a un conveni entre el Departament de Justícia i l’Ateneu Popular de Nou Barris. En total, el taller està repartit en dotze sessions d’una hora i mitja cadascuna dinamitzades per dues persones com a mínim. El centre Til·lers ha acollit aquest darrer dissabte al matí l’última sessió programada, en la qual van participar una quinzena de nois i noies.

La directora dels Til·lers, Elisenda Camps, valora que hi hagi un conveni amb aquests tres centres —Can Llupià, l’Alzina i Til·lers— i confia que es pugui extrapolar a la resta “perquè els joves amb mesures judicials puguin participar i treure’n el benefici que els aporta”. La voluntat, tal com subratlla, és que continuïn aquest tipus de projectes cada any.

“Serveix perquè s’adonin que tenen potencial”

La iniciativa busca aprofitar les tècniques de l’art del circ per millorar aspectes personals dels joves perquè obtinguin eines que els ajudin en la seva rehabilitació i reinserció en un futur. A través de jocs i equilibris, per exemple, posen a prova valors com l’esforç, el treball en equip, la perseverança i l’autoestima.

Durant les sessions, els joves reben acompanyament dels formadors i treballen aspectes que van des de la seguretat fins a la cura de les companyes i l’ús dels estris emprats, entre els quals hi ha diàbolos, monocicles, plats xinesos o la corda tensa, també anomenada ‘slackline’.

Camps destaca que el circ pot ajudar per “encaminar d’una altra manera” les vides dels joves interns en aquest centre de justícia juvenil i remarca que l’activitat genera “molt d’interès i els agrada”. Serveix perquè s’adonin que “tenen potencial i moltes aptituds”, sosté la directora.

Una disciplina per treballar l’esforç o la superació

El formador Joan López explica que en les activitats i tallers que fan combinen l’acrobàcia amb malabars i equilibris diversos amb l’objectiu que els joves treballin, entre altres, l’autoestima i l’esforç personal. Assegura que els nois i les noies són “molt agraïts” i diu que l’activitat de circ els motiva “bastant”.

L’Alba, integradora de la unitat terapèutica del centre, també comparteix els beneficis de l’activitat. Segons destaca, permet “treballar la frustració i la superació personal”. A més, subratlla la importància de sortir del mòdul i que es faci “en un ambient distès”. “Venen bastant contents”, reconeix.

L’Èric coneix bé l’esforç i la superació que suposa l’activitat. Destaca que en un taller de circ s’ha “d’intentar i tornar a intentar i persistir”. “Jo intento fer malabars, però no surt a la primera i has de seguir intentant-ho fins que al final et surt i agafes la pràctica i vas fent, igual que en el procés de cada persona”, comenta assimilant els reptes que presenta el circ amb el procés personal que fan els joves com ell.

Amb tot, l’Èric remarca que el taller de circ “és com respirar aire fresc” i els permet provar coses noves alhora que els ajuda a coordinar-se entre els companys dels mòduls. Una visió que comparteixen la Lucía i la Sara, també internes de Til·lers i participants del taller.

“Ens ajuda a millorar les habilitats socials, treballem més en equip i fem activitats en grup”, apunta la Sara, que afirma que amb l’activitat s’ho passen bé i cremen energia. “Fem coses diferents, t’evadeixes i et diverteixes”, assenyala la Lucía, que recorda que de petita feia gimnàstica artística. A més, la Lucía també opina com la Sara que quan fan activitats grupals s’ho passen millor i estan “més a gust”.

(Els noms dels joves interns que apareixen en aquest reportatge són ficticis per preservar la seva identitat).

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article