El Síndic de Greuges de Catalunya exigeix a tots els ens públics que el seu procés de digitalització tingui en compte aquelles persones no familiaritzades amb el llenguatge digital i les acompanyi. En un comunicat, defensa que cal mantenir l’atenció presencial i reforçar l’acompanyament digital de les persones físiques que voluntàriament vulguin relacionar-se amb l’administració per canals electrònics, i també de les persones jurídiques que han d’optar obligatòriament per aquesta via. En aquest sentit, insisteix a demanar a totes les administracions públiques que la cita prèvia deixi de ser un requisit obligatori per accedir a les seves oficines d’atenció ciutadana i registre “perquè obstaculitza l’accés dels col·lectius vulnerables als serveis”, reclamen.
La institució recorda que a l’octubre de 2022 va demanar a totes les administracions que la cita prèvia deixés de ser un requisit obligatori per accedir a les seves oficines d’atenció ciutadana i registre, rebre informació o registrar documentació. La institució defensa que la cita prèvia “és un bon instrument per ordenar l’atenció a les persones, però en cap cas ha de ser un pas previ imprescindible per ser atès presencialment a les oficines”, reivindica. “La pràctica d’aquesta obligatorietat impedeix o dificulta l’accés a l’atenció i als serveis públics de bona part de la població, especialment la gent gran o els col·lectius vulnerables”, insisteix.
En el comunicat, la institució diu que ha fet un seguiment de l’acceptació que han tingut aquestes recomanacions en les administracions catalanes i admet que “són poques les que segueixen considerant la cita prèvia un requisit imprescindible per accedir-hi”. Segons indiquen, tant l’Ajuntament de Barcelona com la Generalitat l’han eliminat. “La institució continua recollint informació per conèixer amb exactitud quines administracions encara la utilitzen, per adreçar-s’hi de nou i reiterar-los la necessitat d’eliminar l’obligatorietat d’aquest tràmit”, insisteixen.
Pel que fa a la digitalització progressiva de l’administració, la síndica veu “imprescindible” que vagi acompanyada d’instruments de suport a la ciutadania. Així, recorda que les persones i els col·lectius que no estan obligats a relacionar-se amb l’administració per mitjans electrònics “tenen dret a fer els tràmits de manera presencial”. Respecte dels col·lectius obligats a relacionar-s’hi electrònicament, demana a les administracions que revisin periòdicament que disposen dels recursos i els coneixements per fer-ho.
Amb tot, la síndica considera que l’avantprojecte de llei de procediment administratiu i règim jurídic de les administracions públiques catalanes, que actualment està en tramitació, pot ser “una bona oportunitat per reforçar una administració digital més inclusiva, que reforci l’atenció presencial i garanteixi l’acompanyament a les persones en la tramitació digital”, ha explicat.
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari