El Síndic de Greuges demana acompanyament a les persones en la digitalització de l’administració

Denuncia que l’obligatorietat de demanar cita prèvia dificulta l’accés dels col·lectius vulnerables als serveis públics


El Síndic de Greuges de Catalunya exigeix a tots els ens públics que el seu procés de digitalització tingui en compte aquelles persones no familiaritzades amb el llenguatge digital i les acompanyi. En un comunicat, defensa que cal mantenir l’atenció presencial i reforçar l’acompanyament digital de les persones físiques que voluntàriament vulguin relacionar-se amb l’administració per canals electrònics, i també de les persones jurídiques que han d’optar obligatòriament per aquesta via. En aquest sentit, insisteix a demanar a totes les administracions públiques que la cita prèvia deixi de ser un requisit obligatori per accedir a les seves oficines d’atenció ciutadana i registre “perquè obstaculitza l’accés dels col·lectius vulnerables als serveis”, reclamen.

La institució recorda que a l’octubre de 2022 va demanar a totes les administracions que la cita prèvia deixés de ser un requisit obligatori per accedir a les seves oficines d’atenció ciutadana i registre, rebre informació o registrar documentació. La institució defensa que la cita prèvia “és un bon instrument per ordenar l’atenció a les persones, però en cap cas ha de ser un pas previ imprescindible per ser atès presencialment a les oficines”, reivindica. “La pràctica d’aquesta obligatorietat impedeix o dificulta l’accés a l’atenció i als serveis públics de bona part de la població, especialment la gent gran o els col·lectius vulnerables”, insisteix.

En el comunicat, la institució diu que ha fet un seguiment de l’acceptació que han tingut aquestes recomanacions en les administracions catalanes i admet que “són poques les que segueixen considerant la cita prèvia un requisit imprescindible per accedir-hi”. Segons indiquen, tant l’Ajuntament de Barcelona com la Generalitat l’han eliminat. “La institució continua recollint informació per conèixer amb exactitud quines administracions encara la utilitzen, per adreçar-s’hi de nou i reiterar-los la necessitat d’eliminar l’obligatorietat d’aquest tràmit”, insisteixen.

Pel que fa a la digitalització progressiva de l’administració, la síndica veu “imprescindible” que vagi acompanyada d’instruments de suport a la ciutadania. Així, recorda que les persones i els col·lectius que no estan obligats a relacionar-se amb l’administració per mitjans electrònics “tenen dret a fer els tràmits de manera presencial”. Respecte dels col·lectius obligats a relacionar-s’hi electrònicament, demana a les administracions que revisin periòdicament que disposen dels recursos i els coneixements per fer-ho.

Amb tot, la síndica considera que l’avantprojecte de llei de procediment administratiu i règim jurídic de les administracions públiques catalanes, que actualment està en tramitació, pot ser “una bona oportunitat per reforçar una administració digital més inclusiva, que reforci l’atenció presencial i garanteixi l’acompanyament a les persones en la tramitació digital”, ha explicat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Cesar Terrassa
1.
No es com es diu. Serveis del Servei Català d'Ocupació de la Generalitat, demanen citat prèvia com pas previ per poder demanar el subsidi d'atur als serveis del Estat al SEPE. Pots estar desenes de vegades infructuosament intentant que algú et doni cita amb els sistemes automàtics de atenció telefònica. Pots estar varis dies trucant de continu sense cap esser humà es digni a atendre. Les administracions demostren un absolut menyspreu cap al ciutadans que amb els seus impostos paguen aquells que gestionen aquests serveis.
  • 0
  • 0

Comenta aquest article