Més de 4.000 aspirants que van aprovar el concurs d’oposició d’Educació es queden sense plaça

El procés d’estabilització deixa 779 vacants en algunes especialitats i gairebé 10.000 suspesos


4.129 aspirants que van aprovar el concurs d’oposició extraordinari del departament d’Educació s’han quedat sense una de les 14.238 places convocades. En total, es van presentar 27.338 persones, de les quals 17.588 van aprovar, 9.750 van suspendre, i només 13.459 han aconseguit una plaça.

Tanmateix, el procés d’estabilització ha deixat 779 vacants en algunes especialitats on es presentava menys gent que vacants convocades. Segons ha indicat el departament, aquestes vacants “no es perdran”, sinó que passaran al concurs d’oposició ordinari que es realitzarà l’estiu del 2024. En aquest sentit, la secretaria general d’Educació, Patrícia Gomà, ha assegurat que els aspirants aprovats, però sense plaça “no cauran del sistema”: “Els necessitem”.

El departament d’Educació ha fet públics aquest dilluns els resultats definitius del concurs de mèrits i el concurs d’oposició extraordinari fets durant aquests 2023. L’objectiu final del departament és que a finals del 2024 la plantilla de docents només tingui un 8% d’interinatge, motiu pel qual s’han d’estabilitzar entorn de 27.000 professionals en total. “És un repte majúscul que encara no ha acabat”, han assenyalat des de la conselleria. 

Pel que fa al concurs d’oposició extraordinari, el departament ha indicat que de les 14.239 places convocades se n’han adjudicat 13.459, mentre que el nombre d’aprovats ha sigut 17.588. És a dir, un 66% dels aspirants ha aprovat. No obstant això, hi ha 779 places que han quedat desertes, corresponents a especialitats en què s’han presentat menys aspirants que vacants convocades, com és el cas de la informàtica. Sobre aquestes vacants, la conselleria ha insistit que, per llei, aquestes han de passar al concurs d’oposició ordinari que es farà el pròxim estiu.

Sobre les més de 4.000 persones que han aprovat, però s’han quedat sense lloc, Gomà ha insistit a donar un missatge de “tranquil·litat”. “El sistema necessita aquests docents i contínuament hem de fer crides a incorporar noves persones”, ha indicat Gomà, que alhora ha recordat que ara comença un procés de negociació amb els sindicats per trobar una solució per a aquests aspirants. Alguns d’aquests, segons ha indicat el departament, són docents amb més de set anys d’antiguitat. Sobre la taula hi ha l’opció que aquests aspirants hagin de tornar a repetir les oposicions en el concurs ordinari de l’any que ve.

Pel que fa al concurs de mèrits, les places convocades eren 12.859, de les quals només una ha quedat deserta, en l’especialitat de japonès. A banda, hi ha hagut 1.415 renúncies, sobretot d’aspirants procedents del País Valencià i les Illes Balears, segons ha indicat Educació. Ara com ara, la conselleria està gestionant les renúncies i adjudicant les places que han quedat vacants i, segons han informat, la intenció és publicar a mitjans d’octubre un nou llistat provisional de proposats.

1.034 aprovats més arran de les reclamacions

D’altra banda, el departament ha informat que de les 8.447 reclamacions que es van presentar pels resultats obtinguts a les proves del concurs d’oposicions, 1.034 s’han tancat amb un aprovat, el que equival a un 12% del total de peticions presentades. Entre les reclamacions, algunes feien referencia a la “disparitat en els resultats” entre tribunals d’una mateixa especialitat, segons va denunciar el sindicat USTEC. En aquest cas, el departament d’Educació ha matisat que la “disparitat” només s’ha produït en dos tribunals, corresponents a l’especialitat de biologia, dels 310 que han avaluat les proves.

Educació ha defensat que els tribunals “són sobirans” i que es regeixen per uns “criteris comuns” a l’hora d’avaluar. Tanmateix, ha recordat que els aspirants que tampoc han aprovat després de la primera reclamació poden presentar un recurs d’alçada i, posteriorment, si es vol es podrien recórrer a un contenciós-administratiu.

Amb tot, el departament ha defensat que es tracta d’un “macroprocés d’estabilització” que ha de mobilitzar “molts recursos” i que porta per objectiu final aconseguir un “sistema estable”. “Estabilitzar les plantilles reverteix en la millora de la qualitat educativa”, ha constatat Gomà.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article