Només el 58% dels centres públics catalans disposen d’una biblioteca escolar

Són un 19% menys que en 2015 i, en els centres que encara en tenen, les hores d’obertura han disminuït un 6%


A Catalunya, només el 58% dels centres públics disposen d’una biblioteca escolar, mentre que en l’any 2015 eren el 79%. Entre aquells centres que encara en tenen, el nombre d’hores d’obertura en horari lectiu ha passat de 14,5 a 8,5 de mitjana. Al darrer informe PIRLS sobre comprensió lectora, Catalunya, amb 507 punts, se situa a la cua dins l’Estat espanyol. La Fundació Bofill alerta que s’està donant una progressiva desaparició de les biblioteques escolars catalanes i exigeix que es doti de recursos avançats a totes les biblioteques escolars, prioritzant aquelles de centres situats en entorns vulnerables. En resposta a aquesta situació, la fundació presenta el projecte Bibliotech, un programa pilot que busca formes de reactivar les biblioteques escolars i el gust per la lectura fent incidència en 15 centres públics. 

La Fundació Bofill denuncia que les biblioteques escolars estan desapareixent a un ritme accelerat a Catalunya. Critica que aquesta situació es deu a una manca d’inversió que arrosseguen des de fa anys i a “l’absència d’un model inspirador i actualitzat”. Remarquen que el problema s’ha agreujat per la necessitat urgent d’espais durant la pandèmia de Covid-19 i que els centres educatius públics que atenen a famílies amb més necessitats es veuen més perjudicats.

Des de la fundació reclamen la urgència de revitalitzar les biblioteques escolars. “Sabem, des de fa anys, que disposar d’una biblioteca al centre està directament relacionat amb la millora dels resultats educatius”, expliquen. “Les biblioteques són espais de cultura, de pensament crític i expressió creativa”, afegeixen, remarcant la capacitat de crear connexions que tenen, especialment en entorns de vulnerabilitat social on els referents socioeducatius són menors. Destaquen també que són espais adients per fer educació en tecnologies digitals, alfabetització mediàtica i informacional. Denuncien que només la meitat de les biblioteques escolars a Catalunya tenen accés a internet.

La Fundació Bofill reclama la necessitat d’estabilitzar la figura del bibliotecari escolar per poder garantir lideratge dels equips a totes les biblioteques escolars. Si no és possible, proposen consolidar equips docents formats i alliberats que dinamitzin la biblioteca amb garanties. Exigeixen també recursos avançats a totes les biblioteques escolars, en especial a centres situats en entorns vulnerables. “A la funció educativa, les biblioteques hi sumen un impacte en l’equitat i la cohesió social”, defensen des de la fundació. Concretament, demanen un fons literari actualitzat i personalitzat, reformar l’espai físic per fer-lo atractiu i recursos tecnològics per fomentar l’alfabetització digital. “Cal aprofitar aquest context d’oportunitat per entendre que la biblioteca escolar ha de ser el cor de la transformació educativa, social i digital dels centres educatius”, defensen.

En aquest context, la Fundació Bofill impulsa Bibliotech, un programa pilot que presentarà el dimarts 14 de novembre i que té com a objectiu repensar el model de les biblioteques escolars i reivindicar el seu rol d’equitat i transformació educativa. En el marc del projecte, 15 centres públics, més de la meitat en contextos de complexitat, rebran una capacitació i acompanyament intensiu perquè reimaginin els propòsits, usos i activitats de les seves biblioteques escolars. El projecte també busca fomentar el gust per la lectura i promoure experiències vibrants d’aprenentatge i estratègies d’equitat digital.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article