Denuncien retards d’entre tres i sis mesos en el pagament de les beques de menjador escolar

Acellec estudia accions jurídiques contra l’administració


L’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (Acellec) ha denunciat retards d’entre tres i sis mesos en el pagament de les beques de menjador escolar. En un comunicat, l’associació ha assegurat que aquest fet “dificulta la viabilitat econòmica” de les empreses que presten el servei, ja que es veuen obligades a finançar-lo “amb recursos propis”.

A més, han subratllat que el percentatge d’alumnes beneficiari de beques “creix any rere any “ i que la puntualitat en el pagament “és essencial per garantir l’eficàcia”. Per això, l’Acellec està estudiant emprendre accions jurídiques per penalitzar les administracions responsables, que, segons han dit, són els consells comarcals i els ajuntaments.

En el mateix comunicat, l’associació ha assegurat que es tracta d’un “retard històric”, perquè les empreses el pateixen des de fa anys, però que les dades d’enguany són “lleugerament pitjors” de les registrades l’anterior curs. En concret, han comptabilitzat que en el 44,5% dels casos, els pagaments es realitzen tres mesos després d’haver-se realitzat el servei, però el retard arriba fins als sis mesos en l’altre 44,5% dels serveis i s’eleva o supera l’any en l’11% dels casos.

El 38% dels retards es deuen als consells comarcals, el 29% al Consorci d’Educació de Barcelona i el 24% als ajuntaments.

Això, segons han explicat, “preocupa i afecta empreses majoritàriament petites i mitjanes”, que han de finançar el servei amb recursos propis. “A més, no són recompensades amb interessos o qualsevol altre mecanisme de compensació”, han lamentat. Així, l’Acellec ha insistit que aquests retards “posen en risc la sostenibilitat del sistema”, sobretot per l’augment anual del percentatge d’alumnes beneficiaris de la beca.

L’associació ha subratllat que el Govern diu que paga les beques de forma puntual als titulars de la gestió dels menjadors, que són consells comarcals, els ajuntaments i les propies direccions dels centres. Per això, han anunciat que faran arribar al Departament d’Educació un llistat amb les administracions en què la situació sigui més greu, i que els exigiran “agilitzar els tràmits per als pagaments”.

Dificultats administratives

D’altra banda, l’Acellec ha assegurat que els retards “no són l’única dificultat que han d’afrontar les empreses”, sinó que se’ls exigeix tasques com introduir al sistema de gestió els llistats d’alumnes. “Aquestes tasques administratives no es retribueixen a les empreses, no formen part dels contractes de gestió del servei i no es contemplen tampoc a l’hora de fixar el preu que es paga per cada àpat”, s’han queixat.

I, en la mateixa línia, les empreses també han denunciat que s’han de fer càrrec del cost dels àpats dels alumnes becats que no assisteixen a l’escola i no fan ús del servei. “Ningú no es fa càrrec del cost d’aquests àpats, que suposen un percentatge rellevant del conjunt del servei”, han sentenciat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article