La Plataforma per a l’Educació Mediàtica reclama mesures per prevenir la violència digital i el ciberassetjament

Aposta per integrar de forma equilibrada la tecnologia a les aules i estendre les competències digitals


La Plataforma per a l’Educació Mediàtica (PEM), liderada pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), ha avisat de la necessitat d’implementar mesures per prevenir el ciberassetjament i la violència digital, integrar de forma equilibrada la tecnologia a les aules i dotar de competències digitals tots els nivells educatius.

Tot plegat es desprèn d’un document amb orientacions pedagògiques sobre l’ús de les pantalles en les diferents etapes de la vida que ha elaborat l’ens. Aquestes recomanacions han quedat sintetitzades en un seguit d’infografies amb els missatges principals a tenir en compte que s’han posat a disposició de les famílies, de tota la comunitat educativa i de la societat en general.

El material elaborat per la PEM recull recomanacions generals i específiques per a diferents grups d’edat, des de la primera infància fins a l’edat adulta, tant en entorns familiars, d’oci, com en centres educatius. El grup de treball ha pres com a base el Pla integral d’atenció a les persones amb salut mental i addiccions i l’informe La protecció dels infants i adolescents de la Sindicatura de Greuges, i les ha enfocat des del vessant de la pedagogia positiva, posant l’accent en l’acompanyament digital.

El marc conceptual parteix del fet que les tecnologies no són perjudicials per si mateixes, però esdevé fonamental integrar-les de manera adequada en l’educació i en la vida familiar. En aquest sentit, els experts indiquen que els centres educatius són espais essencials per educar sobre l’ús d’entorns digitals, prevenir-ne els riscos i, alhora, aprofitar-ne les oportunitats. “Això no es limita a adquirir habilitats tècniques, sinó que també cal fomentar usos ètics, respectuosos, autònoms i compromesos”, apunta el document. Tanmateix, recull que les competències digitals són indispensables per a la interacció normalitzada en la societat actual.

Així mateix, emfatitzen també la necessitat de prevenir la violència digital i el ciberassetjament. Per fer-ho, cal implantar accions per promoure la conscienciació i l’educació sobre aquests temes tant per a l’alumnat com per a educadors i també per a les famílies. D’acord amb el PEM, cal establir unes normes d’ús per educar infants i adolescents en la cultura digital. Alhora, recomanen que aquests acords es facin de manera consensuada perquè sigui més fàcil reconèixer si funcionen bé.

Laura Pinyol, consellera d’Educació en Comunicació del CAC i presidenta de la Plataforma, ha explicat que un altre factor imprescindible és el modelatge. “Els adults han de predicar amb l’exemple. No podem oblidar que la generació que som pares i mares, avis o professors avui, hem après sobre la marxa a fer servir mòbils i xarxes, o a construir la nostra identitat digital i, per això, és rellevant que siguem igual de capaços de regular l’ús que fem de les xarxes, el pretext que justifica que utilitzem el mòbil o no en un espai d’oci familiar, per exemple, o el temps que hi dediquem”, ha explicat.

Per altra banda, les recomanacions també fan referència a possibles conductes de risc. “Quan es detectin, es pot demanar ajuda i contactar amb persones expertes, amb el benentès que ningú està exempt d’aquests riscos i ser-ne conscient també és una bona prevenció”, ha recordat Pinyol. 

Les orientacions han estat elaborades pel grup de treball sobre l’ús responsable de les pantalles, integrat dins la PEM, durant el curs 2022-2023, grup de treball coordinat per Miquel Àngel Prats, de la Universitat Blanquerna-Ramon Llull, amb la participació d’Alba Castellví, experta i formadora en alfabetització  mediàtica; Mònica Figueras, de la Universitat Pompeu Fabra; Sara Malo, de l’ERIDIQV de la Universitat de Girona; Diego Muñoz, de la Cooperativa ACTUA, i Marta Narberhaus, de la Universitat Internacional de Catalunya.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article