iSocial impulsa un cercador de tots els serveis i recursos socials a Catalunya i Andorra

Un projecte de cooperació transfronterera reuneix set entitats per implementar l’eina francesa Soliguia i integrar-la amb l’aplicació catalana Nidus


Amb el suport de  

Cartografiar la totalitat dels serveis i recursos per a la població en situació de vulnerabilitat a Catalunya, Andorra i a la França fronterera, per tal d’oferir informació actualitzada i accessible a través d’un cercador en línia. Aquest és l’objectiu principal del projecte Solidigital, que impulsa la Fundació iSocial. La iniciativa ha arrencat aquest febrer a Barcelona amb una primera trobada de les entitats que participen en aquest projecte cofinançat a través del programa europeu Interreg POCTEFA. El resultat serà una base de dades amb informació geolocalitzada dels recursos socials de cada regió: la Soliguia, la qual, a més, s’integrarà amb Nidus, una aplicació desenvolupada per iSocial que funciona com a caixa forta digital perquè les persones sense llar puguin guardar documentació important al núvol. El projecte també preveu la formació de 8.000 professionals de l’àmbit social en l’ús d’aquestes eines digitals. La primera versió de la Soliguia estarà disponible a la tardor. 

El projecte Solidigital el lidera la Fundació iSocial i compta amb la participació a Catalunya de la Fundació Resilis, Pere Claver Grup i l’Associació Alba, les quals rebran la formació necessària per poder desplegar la Soliguia als seus territoris. “Vam buscar aliances amb entitats de Girona, Barcelona i Lleida que coneixen millor els seus territoris perquè siguin els responsables de liderar la cartografia dels serveis”, apunta el director general de la Fundació iSocial, Toni Codina. A més, com que es tracta d’un projecte transfronterer, la Soliguia també es desplegarà a Andorra, a partir de la participació de l’entitat Recerca + Innovació; així com s’integrarà amb l’aplicació francesa Reconnect, eina similar a Nidus, amb la qual es vincularà per tal que les persones usuàries de qualsevol de les dues aplicacions puguin matenir la seva informació i documentació en cas de travessar la frontera.

El projecte preveu el desplegament de la Soliguia, la integració amb Nidus i la formació de 8.000 professionals

Un altre dels socis del projecte és l’associació parisenca Solinum, que és l’entitat que va desenvolupar l’arquitectura digital i la metodologia de la Soliguia. Aquest cercador en línia fa sis anys que funciona a França i compta ja amb dades de més de 100.000 serveis i recursos socials. De fet, el 2023 va rebre 3,7 milions de cerques. “Navegar el sector social pot arribar a ser complicat... Si donem informació clara, els professionals que fan l’atenció social poden redirigir les persones als serveis que s’adapten a les seves necessitats”, assegura la directora executiva de Solinum, Victoria Mandefield, qui ha visitat Barcelona aquests dies amb el seu equip per explicar a les entitats catalanes que desplegaran la Soliguia com funciona el mapatge de recursos, com a part del procés de cocreació i compartició de coneixements del projecte.  

A banda del desplegament de la Soliguia i de la formació de prop de 8.000 professionals, un dels pilars del projecte és la integració del cercador amb l’aplicació Nidus, impulsada per iSocial. Nidus es basa en una plataforma digital, accessible des de mòbils i des d’ordinadors, que ofereix a les persones sense llar un paquet d’eines tecnològiques: una “caixa forta digital” que els permet guardar la seva documentació al núvol; un sistema de xat per poder comunicar-se fàcilment amb els professionals socials que els ofereixen seguiment i acompanyament; un botó d’alarma per poder demanar ajuda en una situació de gravetat; i un sistema de notificacions per rebre avisos de les entitats socials i els serveis municipals que els donen suport. A partir de la integració amb la Soliguia, els usuaris de Nidus tindran accés directe al mapa de serveis i recursos socials del cercador sense haver de sortir de l’aplicació.  

Una eina digital al servei de persones i entitats 

“Els professionals socials de les entitats i les administracions locals tenen enormes dificultats a l’hora d’orientar les persones, perquè no tenen accés fàcil a tota la informació dels recursos existents”, assenyala Codina, qui subratlla que sovint els llistats i bases de dades que hi ha disponibles no acostumen a estar actualitzats o abasten només territoris o àmbits de la intervenció concrets. Una mancança a la qual la Soliguia pretén donar resposta.   

La informació recollida a la Soliguia serà accessible a través de diversos suports. En primer lloc, una pàgina web i una aplicació mòbil amb un cercador que permetrà filtrar els serveis segons la ubicació geogràfica i les necessitats de la persona (si busca serveis d’acollida o d’alimentació, específics per a dones o per a col·lectiu LGTBIQ+, si són per a un individu o per a una família, etc.). En segon lloc, la informació de la base de dades també estarà disponible a través d’un servei de xat, al qual es podrà accedir des de WhatsApp o a través de missatges de text. Finalment, la informació de la Soliguia també serà imprimible, en el cas que sigui necessari.  

La Soliguia es podrà consultar a través del cercador web, de l'app i a través d'un servei de xat

Per altra banda, la Soliguia està basada en una arquitectura de dades d’accés públic i de codi lliure, un fet que permet la seva replicació en el futur a altres territoris. A més, el cercador també estarà disponible en format giny, per poder-se incrustar a pàgines web que són de consulta usual de les persones que es troben en situació de vulnerabilitat, com els portals en línia de les administracions locals o entitats socials, per exemple.  

Mandefield emfatitza, però, que “allò digital no reemplaçarà mai el treball dels professionals socials” i que la Soliguia pretén ser sobretot una eina perquè sigui més fàcil per a aquestes professionals “dirigir les persones cap als serveis que necessiten”. A més, la directora executiva de Solinum considera que aquesta eina digital pot ser també una eina molt valuosa de coordinació entre les diverses entitats que treballen als territoris, ja que permetrà saber si un recurs està saturat o si hi ha una altra entitat pròxima que ofereixi un servei més adient per a les necessitats de la persona que s’atén. “Allò digital és només una eina per ajudar-nos a ser més eficients”, matisa.  

L'equip de Solinum ha explicat a les entitats catalanes del projecte com funciona la cartografia de serveis | Social.cat

De la necessitat d’informació a un projecte transfronterer 

“A partir de les nostres converses amb entitats socials i amb les administracions públiques, vam percebre la necessitat de disposar d’una eina com la Soliguia”, assenyala Codina. Per aquest motiu, la fundació va decidir posar en marxa i liderar el procés de cocreació per a implementar aquest cercador de serveis i recursos socials a Catalunya i Andorra, així com definir la forma en què es vincularà amb Nidus i amb l’aplicació francesa Reconnect.  

La metodologia del projecte es basa en la implicació des del primer moment de les entitats que treballen directament amb les persones en situació de vulnerabilitat, per tal de detectar quines són les prioritats a cada territori. Tot això a través d’un procés de cooperació transfronterera, que el que busca sobretot és identificar els reptes socials comuns i fomentar la digitalització dels serveis socials per treballar cap a la reducció de la pobresa.   

Per tal d’assolir aquesta meta, es crearan comitès de direcció a cada territori, els quals definiran les prioritats sobre les quals s’ha de treballar. D’aquesta manera, la idea és poder llençar a la tardor una primera versió de la Soliguia amb la informació actualitzada dels serveis i recursos que es consideren prioritaris a cada municipi o comarca, encara que no hi siguin tots, per poder-ne avaluar el seu funcionament i fer les adaptacions que siguin necessàries. “En el projecte, tenim un model de governança obert a la participació de totes les entitats que puguin estar interessades a utilitzar el servei”, subratlla el director general de la Fundació iSocial, Toni Codina.  

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article