Dos de cada tres docents han estat víctimes d’agressions per part de l’alumnat

USTEC·STEs lamenta que no hi ha un registre real dels casos ni un protocol d’actuació davant d’aquestes situacions


El sindicat educatiu USTEC·STEs (IAC) denuncia que dos de cada tres docents han estat víctimes d’agressions per part de l’alumnat, segons una enquesta sobre satisfacció amb la professió docent impulsada pel sindicat i que han contestat 11.000 professors i professores. USTEC lamenta que no existeixi cap protocol ni aplicatiu que permeti deixar constància de les agressions, així com directrius clares per part de l’administració sobre què fer davant d’aquestes situacions.

“Les escenes d’agressivitat, insults i amenaces són cada vegada més habituals i s’estan normalitzant”, asseguren des del sindicat en un comunicat. Segons l’enquesta elaborada per USTEC, un 63,76% dels docents han rebut alguna agressió per part de l’alumnat, mentre que només un 33,70% afirma no haver-ne rebut cap. De les agressions, un 14,20% van ser físiques, un 46,47% verbals i un 3,34% danys a objectes. A més, un 29,77% dels docents assegura haver rebut agressions per part de les famílies, de les quals un 0,53% físiques, un 29,58% verbals i un 0,24% danys a objectes (un 69,66% dels enquestats no van especificar de quina mena).

Tanmateix, tot i que cada vegada és més elevada la xifra de personal que ha patit alguna agressió física o verbal, “la gran majoria desconeixen els seus drets i passos a seguir, així com l’existència dels Comitès de Salut i altres òrgans de vigilància i prevenció de riscos laborals”, expliquen des del sindicat. 

Alhora, com que ara per ara no existeix cap protocol ni aplicatiu que permeti deixar constància de les agressions, no queden registrades, “i això fa que no hi hagi xifres clares que permetin dimensionar la problemàtica amb més precisió”, apunten des d’USTEC, que asseguren que “això passa per la deixadesa de l’administració” o per la “manca de voluntat de ser clars i transparents en aquest assumpte”. 

Una campanya per visibilitzar la problemàtica

Davant d’aquesta situació, USTEC ha decidit engegar una campanya per proposar a les persones afectades unes instruccions clares que recullen uns passos a seguir en cas de patir una agressió, sigui de la gravetat que sigui, per tal que, paral·lelament a l’abordatge concret dels fets, es formalitzi un registre de totes les agressions. 

La campanya, elaborada per l’equip de salut laboral del sindicat, pretén visibilitzar la problemàtica i exigir solucions definitives per part de l’Administració. “Si volem una educació de qualitat, cal prioritzar el benestar psicoemocional i la seguretat de les persones que treballem a l’ensenyament”, afirmen en el comunicat. 

“S’ha d’establir un protocol d’actuació perquè les persones que ho pateixen no saben què fer, hi ha una mena d’indefensió molt gran”, lamenta Iolanda Segura, portaveu del sindicat, que afegeix que, si bé “és veritat que algunes vegades l’origen d’aquestes conductes agressives tenen un rerefons de salut mental o de problemes emocionals de l’alumnat, moltes vegades el seu origen no té a veure amb això, sinó que són gratuïtes”, i ho relaciona amb la pèrdua de respecte cap a l’adult. 

Tot i que Segura assevera que cal posar mesures per a aquest alumnat que necessita una atenció més psicològica, la portaveu d’USTEC reivindica mesures davant les conductes agressives: “Nosaltres eduquem en valors, i mai podem traspassar aquest valor a l’alumne, s’ha d’actuar davant de les conductes agressives; per protegir a la persona afectada, però també perquè és el més educatiu que es pot fer”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article