El comerç just creix un 6% a Espanya

La Coordinadora Estatal de Comerç Just ha presentat l'estudi 'El Comerç Just a Espanya 2012. Aliances en moviment'


28,3 milions d'euros va ser la facturació de productes de Comerç Just registrada a Espanya el 2012, fet que suposa un creixement del 6% respecte a l'any anterior. Aquest és el principal dada de l'informe 'El Comerç Just a Espanya 2012. Aliances en moviment', fet públic aquesta setmana. L'augment, destacat en alimentació, amaga la caiguda en les botigues de Comerç Just i altres minoristes, així com dels articles d'artesania. La publicació ha estat elaborada per la Coordinadora Estatal de Comerç Just (CECJ) amb l'aportació de les dades de venda de Fairtrade Espanya. La investigadora i analista política Susan George ha prologat l'obra, que compta amb finançament de l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament.

Les vendes de Comerç Just continuen augmentant a Espanya. Des de l'any 2000 s'han multiplicat per quatre, a un ritme mitjà de creixement d'un 11,4% anual. "Aquest sector de l'economia solidària està experimentant canvis importants", ha manifestat Mercedes García de Vinuesa, presidenta de la CECJ. A les vendes realitzades per les organitzacions socials, que el 2012 van constituir la meitat de la facturació total (14 milions d'euros), s'uneixen les realitzades per empreses convencionals. L'entrada d'aquests nous actors en els últims anys explica que des del començament de la crisi les vendes hagin ascendit un 33%. "El que ha augmentat no és la despesa dels que ja consumien Comerç Just sinó el nombre de persones que accedeixen a través de diferents canals", argumenta Gonzalo Donaire, responsable d'Estudis de la CECJ. El 78,8% dels productes venuts porten el segell Fairtrade. Aquests articles certificats, que en l'últim exercici s'han incrementat en un 11,5%, mantenen un important ascens des 2008, moment en què diverses empreses van començar a certificar els seus productes sota dit segell. "Ens alegra veure que a Espanya seguim la tendència internacional, tot i la crisi. El creixement es basa en consumidors que exigeixen a les empreses un canvi en la manera de fer negocis, no volen productes que amaguin explotació", explica Pablo Cabrera de Fairtrade Espanya.

Gairebé nou de cada deu compres de productes de Comerç Just van ser d'alimentació, sector que va augmentar un 9,5% respecte a 2011. El cafè i els dolços copen el mercat: només el cafè representa el 40% de les vendes totals, i els dolços el 43%. Per contra, les artesanies, les vendes de la qual constitueixen un 9% del total, van registrar un descens del 24%, cosa que se suma a la caiguda dels últims anys. No obstant això, entre els articles més venuts d'aquest grup destaquen els complements i articles tèxtils.

Els canals de venda majoritaris compensen la caiguda que pateix el petit comerç. De fet, les botigues de Comerç Just són les que  estan patint la crisi en primera instància, ja que des de l'inici de la mateixa seves vendes han baixat un 29%, tot i que el ritme es va frenant progressivament: si el 2010 i 2011 les vendes van baixar un 17% i un 14% respectivament, aquest any el descens ha estat menys acusat, d'un 9,5%. "Ens preocupa perquè les botigues són el nucli del Comerç Just, un moviment que no consisteix només a consumir sinó també en estar informat i participar en l'avanç cap a un canvi global", explica García de Vinuesa. "A més, a les botigues es troben productes de Comerç Just que no estan en altres punts de venda majoritaris", afegeix. L'informe reflecteix que, durant 2012, cada ciutadà al nostre país va gastar de mitjana 60,4 cèntims en productes de Comerç Just. Una xifra que queda molt lluny de la ràtio europea, que és de 5 euros, tot i que en països com el Regne Unit o Suïssa la despesa per habitant i any en productes justos ascendeix a 28 i 29 euros respectivament.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article