El 42,6% dels catalans creu que l'assistència sanitària ha empitjorat durant el darrer any, tot i que la puntuen amb un 6,82. Són dades de la segona onada del Baròmetre sanitari, corresponent al novembre de 2014, que compte amb una mostra de 2.000 individus.
La majoria dels catalans enquestats (84%) consideren que l'assistència sanitària a Catalunya és normal, bona o molt bona, mentre que un 14% la qualifica de dolenta o molt dolenta. El tracte rebut per part del personal sanitari és l'aspecte que millor valoren els usuaris, amb un 8,16. En segon lloc, destaquen la proximitat del centre, amb un 8,01, i en tercer lloc la confiança i seguretat que transmet el metge, 7,95. A la cua, en canvi, hi situen el temps que dura la consulta, 7,23, la facilitat per aconseguir cita, 6,89, el temps d'espera per entrar a la consulta, 6,28, i el temps que costa fer les proves diagnòstiques, 5,2.
Pel què fa a la valoració dels diferents serveis sanitaris, l'atenció primària és la que rep millor nota (7,14), seguida de l'hospitalària (7,03), l'especialitzada (6,71) i l'atenció a urgències (6,18).
Els centres sanitaris més utilitzats en el darrer any han estat per odre decreixent: el centre d'Atenció Primària o de medicina general, un 68,6% hi ha acudit, l'especialista (46,3%) i el Servei d'urgències (35,5%). La majoria dels enquestats, a més, han preferit l'assistència pública (86,35%), davant de la privada (12,3%).
Tot i que sector privat obté una millor puntuació (7,39) que el públic (6,80), la confiança en el segon queda palesa en el baròmetre, ja que un 55,3% dels enquestats assegura que escolliria un centre públic en cas que un dels seus familiars patís una malaltia greu. Només un 3,8% optaria per un privat, mentre que un 18,2% aniria a tots dos indistintament. Així mateix, un 29,6% dels ciutadans consultats compte amb una assegurança privada d'assistència sanitària i en la majoria de casos (80,7%) se la costegen ells mateixos i no l'empresa.
El baròmetre també ha posat de manifest una desconeixença en relació a l'organisme responsable de l'assistència sanitària pública a Catalunya. Només una de cada quatre persones entrevistades (41,4%) coneixia que el Servei Català de Salut (CatSalut) n'és el responsable.
Però ara tenim embaixades, estructures d'estat i la voluntat d'un poble!
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari