La Síndica de Barcelona investiga una queixa col·lectiva contra cinc residències de gent gran

Una trentena de familiars s'han concentrat davant la Generalitat per denunciar que no s’atén bé els usuaris per falta de personal

La Síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha rebut una queixa col·lectiva contra cinc residències de gent gran als districtes de Sants-Montjuïc, Sant Andreu, Ciutat Vella, Nou Barris i Sant Martí per no oferir una atenció adequada. Els familiars denuncien que, des que la Generalitat va cedir el 2016 la gestió dels espais, de titularitat pública, a la UTE Ingesan-Asproseat, propietat de la constructora Obrascón Huarte Lain (OHL), les condicions s'han anat deteriorant.

En la reclamació presentada a Vilà, les famílies, que reben el suport de la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i la plataforma SOS Gent Gran, s'adrecen a la Sindicatura pel “maltractament que reben els seus familiars i per una atenció digna”.

Tot i que el consistori encara no ha assumit el traspàs dels serveis en aquesta matèria, que encara gestiona la Generalitat, Vilà ha admès a tràmit la queixa perquè la Carta Municipal estableix que aquesta és una competència de l'Ajuntament.

En concret, les residències assenyalades són Mossèn Vidal i Aunós, Bon Pastor, Alchemika, Bertran Oriola i Molí. Els reclamants són la plataforma SOS Gent Gran Barcelona-Viure amb Dignitat i la FAVB, que s'han concentrat aquest dimecres a la plaça de Sant Jaume, davant el consistori i la Generalitat, per denunciar la situació i recollir signatures. Ja han recollit gairebé 8.000 signatures i esperen entregar-les el proper 22 de juny, tal com ha explicat la portaveu, Maria José Carcelén.

Una incorrecta atenció mèdica i el mal estat dels equipaments

A la residència de Sants-Montjuïc, les queixes fan referència a una incorrecta atenció mèdica, al mal estat de les cadires de les dutxes, a la manca de materials, a l'alimentació poc adequada o a la neteja insuficient; a la de Sant Andreu, els problemes se centren en la reducció dels gerocultors en el torn de nit, problemes amb el subministrament de farmàcia o la limitació en l'alimentació; i a Sant Martí hi ha denúncies sobre un mal servei mèdic i de farmàcia, a la manca d'un pla d'evacuació i a una alimentació poc adequada, entre altres.

A més, a la residència de Nou Barris, els principals motius de reclamació són, per exemple, el poc control en el repartiment de la medicació, poca neteja del centre, el mal servei de la bugaderia o els plats mal rentats; mentre que a la de Ciutat Vella la queixa és per la reducció de gerocultors i del personal d'infermeria.

Vilà ha fet arribar una petició d'informació a l'Ajuntament de Barcelona per demanar quins resultats ha donat la intermediació arran d'aquestes queixes i quin és el balanç de la inspecció o avaluació efectuada. També pregunta per la planificació del consistori per cobrir la demanda de places i quan pensa exercir les competències que li són reconegudes per la Carta Municipal.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article