Joventut engega un nou curs per prevenir l'abús sexual infantil en el lleure

L'objectiu de cara el 2018 és reforçar la figura de l'Agent Assessor de Protecció sobre Abusos Sexuals


Els caus, esplais, colònies i el conjunt de les activitats que tenen lloc a Catalunya en l’àmbit de l’educació no formal comptaran, a partir de demà, amb un nou curs adreçat a monitors d’esplai, directors i formadors de lleure per donar a conèixer les pautes d’actuació específiques que cal dur a terme en un cas d’abús sexual infantil (ASI) en l’àmbit de l’educació en el lleure.

Prop de 500.000 infants i joves han participat durant el 2017 en aquest tipus d'activitats a Catalunya. Segons les dades establertes a nivell internacional, l’ASI afecta una de cada quatre nenes i un de cada sis nens, mentre que el percentatge de víctimes d’ASI que resulten estables emocionalment després de l’agressió és només d’entre un 20% i un 30%, tot i que els efectes podrien romandre latents i no aflorar fins al cap d’un temps.

Els tres grans temes del curs

El curs, que imparteix demà i divendres vinent la Fundació Vicki Bernadet, i que tindrà dues edicions més properament a causa de la bona acollida, tracta de tres grans temes: la prevenció en l’àmbit del lleure, com identificar nens i nenes víctimes d’abusos i, en darrer lloc, com actuar en cas de sospita o evidència.

En el cas de la prevenció, la formació  posa de relleu les estratègies per prevenir un assetjament sexual en qualsevol cau, esplai juvenil, colònies, ruta o acampada. A més de promoure unes relacions que fomentin una comunicació fluïda, de confiança i de respecte entre monitors i participants, el protocol de prevenció d’ASI al lleure analitza el nivell de risc potencial que contenen un total de 62 activitats corresponents a cinc franges d’edat (0-3, 4-7, 8-12, 13-15 i majors de 16), com poden ser l’ús del lavabo, els jocs o tallers, els espais de dormir fora de casa (cases de colònies o campaments), l’ús de les TIC, o la cura de participants malalts.

Per a cadascuna de les situacions, el document estableix unes accions preventives que cal que les entitats activin a l’hora d’organitzar qualsevol activitat.

Un altre dels aspectes centrals del curs són les diferents estratègies que permeten fer sospitar els monitors i dirigents de lleure d’un possible cas d’assetjament.

En aquest sentit, les fortes relacions de confiança, afectives i l’alt grau de proximitat entre educador i infant o jove que són inherents a l’educació en el lleure permeten una posició privilegiada per a què es puguin detectar i identificar casos d’ASI.

Reforçar la figura de l'Agent Assessor de Protecció sobre Abusos Sexuals

L’objectiu per aquest 2018, més enllà de les accions de formació, és anar acreditant i reconeixent formalment la figura de l’Agent Assessor de Protecció sobre Abusos Sexuals. D’aquesta manera, totes les entitats d’educació en el lleure (si més no, a través de les seves federacions) hauran de tenir -com a mínim- un agent assessor, una figura que ha de ser la interlocutora amb l’administració, estar disponible durant la realització de les activitats de lleure, assessorar els directors o monitors sobre sospites, detectar i denunciar situacions abusives, vetllar pel bon funcionament del circuit intern i fer un seguiment dels casos notificats.

Durant la presentació del curs, la directora general de Joventut, Marta Vilalta, ha destacat que “les característiques pròpies inherents a l’educació en el lleure, ens ofereixen una oportunitat per dedicar molts esforços a la prevenció, però també ens permeten ser proactius en la vigilància sobre qualsevol símptoma sospitós i ens possibiliten la detecció”.

Finalment, la directora general de Joventut ha aprofitat la trobada formativa per indicar que properament s’endegarà un procés conjuntament amb el sector del lleure educatiu (federacions d’entitats, agents socials i patronal) per actualitzar i aprovar un nou protocol sobre l’ASI en l’educació en el lleure.

El protocol sectorial actualment vigent, el Protocol de Prevenció dels Abusos Sexuals en l’Àmbit del Lleure, es va aprovar per consens el 2013, però ara amb l’actualització i aprovació, el juliol passat, del nou Protocol Marc per part del Govern, la DGJ i els representants del sector consideren necessari elaborar un document actualitzat per a l’educació en el lleure.

Materials i recursos pedagògics a disposició del sector

En paral·lel a les formacions, des de la Direcció General de Joventut també s’han elaborat recentment diferents materials pedagògics, entre els quals hi ha la guia Orientacions i Recursos Pedagògics. Es tracta d’un recull que proposa diverses activitats segmentades per edats (6-8, 8-10, 10-12 i 12-14) perquè les entitats de lleure organitzin entre els seus integrants, i que passen per la lectures de contes, dinàmiques de joc o debats de grup.

L'objectiu és que nens i adolescents entenguin quins són els seus drets (a la seva intimitat, al seu espai i a ser afectuós o no), que tinguin informació sobre què és la sexualitat i l’abús sexual, i dotar-los d’eines d’autoprotecció.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article