Juliol a les UEC


Aquest any algunes UEC han fet per primer any el seguiment i acompanyament dels alumnes durant el mes de juliol. Ha estat una decisió una mica controvertida i agafada amb escepticisme per part de molts equips educatius, que ho veien un repte difícilment assumible, ja que la primera reacció dels nois i noies va poder ser poc motivadora, com engresques a un grup de joves a venir a la UEC durant el mes de juliol?

Un cop hem acabat aquest primer any per molts i moltes se’ns ha fet evident que per a un gran grup de joves el seguiment i acompanyament al juliol serà una eina de cohesió i enfortiment grupal i personal. Moltes joves de la UEC no han assistit mai a casals d’estiu, el que suposa un augment en les desigualtats perquè no han tingut l’oportunitat de beneficiar-se dels avantatges que proporcionen aquestes activitats en l’àmbit emocional i acadèmic, també familiar, ja que poden ajudar a la conciliació.

La doctora en Pedagogia i experta en educació en el lleure Txus Morata diu que existeix una evidència empírica i un “cert consens” en els beneficis que aporten pels i les joves les activitats de lleure. Morata destaca un “creixement físic, cognitiu i emocional” com a principals beneficis.

Crec que els equips no hem de caure en utilitzar el terme “casal d’estiu” per desvaloritzar la feina que realitzarem durant el mes de juliol, ja que no ha de ser un conglomerat d’activitats que aparentment són divertides. Hem de recordar que som professionals i, per tant, la programació d’aquest mes ha de continuar amb les línies pedagògiques i els objectius que hem anat perseguint tot el curs. Simplement canviem el decorat per un més lluminós, amb més màniga ampla i més acollidor. Personalment, sempre em va encantar poder assistir als casals d’estiu. Els monitors eren més divertits, les activitats més entretingudes i les sortides, petites aventures que podia compartir amb els meus amics i amigues.

Durant aquest mes de juliol els equips ens podem dedicar a treballar des del vessant del lleure i oferir als nois i noies activitats lúdiques que possiblement no han pogut experimentar abans.

Des de les UEC i amb l’equip educatiu que ja coneixen i ja han vinculat poden gaudir d’un inici d’estiu diferent, on gaudeixen compartint espais de diversió i activitats vivencials. Considero que aquesta metodologia pot ajudar a promoure la descoberta del territori i la identitat cultural. Tenim la possibilitat de visitar el municipi sense presses, visitant llocs populars o els centres cívics que ofereixen activitats, espais, i un refugi per la calor!

Podem treballar la convivència, la cohesió de grup i el treball en equip, duent a terme activitats i jocs que ajuden a desenvolupar habilitats físiques, manuals i d’estratègia, i també afavoreixen les relacions personals dins del grup.
És un moment perfecte per promoure la curiositat i la descoberta naturista fent sortides i activitats que fomentin la conservació de l’entorn, la sostenibilitat i l’amor per la natura.

Ens basem en activitats experimentals i vivencials significatives pel desenvolupament dels joves, activitats amb un alt valor pedagògic que fomenten la vida en grup i la convivència, l’adquisició d’actituds, valors i hàbits que no es poden treballar amb la mateixa intensitat durant el curs.

Per tant, la meva opinió és que tots sabem que els i les joves no entendran l’assistència a la UEC com un privilegi, ja que és possible que se centrin en el fet que continuen tenint obligacions quan molts companys i companyes ja estan de vacances sense res a fer. Jo crec que la qüestió és educar en els beneficis de tenir una vida activa i generadora d’experiències.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Assumpta Clopas Martorell
1.

Molt bona iniciativa.

  • 0
  • 0

Comenta aquest article