Producció pròxima, social i inclusiva


La producció de quilòmetre zero és una tendència global que acosta a la taula el millor del camp de manera social i respectuosa amb el medi ambient. SIFU ho fa també de manera inclusiva, perquè genera ocupació per a persones amb discapacitat. Tots guanyem. 

El consum de producte de quilòmetre zero o de proximitat no és nou: és el que s’ha fet tota la vida en l’àmbit rural i en les petites ciutats sense rebre aquest apel·latiu tan del gust dels nous temps. En línies generals, els productes de proximitat són aquells produïts a prop del lloc on es consumeixen. 

A SIFU apostem per aquesta proximitat, però fem un pas més i fem una triple aposta per la sostenibilitat, el consum responsable i la inclusió amb els nostres lots d’articles gastronòmics en els quals intervenen persones amb discapacitat. 

Una mitjana de cinc persones participen en aquest projecte inclusiu, com tots els desenvolupats per SIFU: elaboració, comercialització i distribució de lots de productes d’economia local, que es comercialitzen com a detalls per a empreses, per a particulars, etc. És a dir, en la seva elaboració els treballadors de SIFU abracen totes les àrees: atenció al client, disseny, manipulat, logística... 

En funció de cada producte dissenyat, els treballadors reben una formació específica. A més, allò que és realment enriquidor d’aquest projecte és que nombrosos articles que componen els nostres paquets estan elaborats per persones amb discapacitat o de difícil inserció en altres centres especials de treball. Per tant, a la funció sostenible i social d’aquest projecte se li afegeixen aspectes com la capacitació i la inclusió de persones amb altres capacitats. 

Un exemple clar és el tàndem format per la Fundació Alícia, la Fundació Mas Albornà i l’empresa xarcutera tradicional Mallart, de l’Alt Penedès, que proporcionen una producció d’alta qualitat elaborada en un centre especial de treball per a persones amb diversitat funcional. Ocupació rural per a persones amb discapacitat: tot un repte al qual val la pena enfrontar-se. 

Aquest és l’esperit: productes tradicionals, sostenibles, d’economia local i manipulats per persones amb discapacitat, que aconsegueixen així inclusió laboral i personal. 

Aquesta proposta inclusiva va sorgir en un moment realment complicat per als productors, fa anys, quan arran de la pandèmia la majoria es trobaven amb un gran estoc i amb les seves línies de subministrament molt alentides, si no interrompudes. Així, la utilització dels seus productes per a lots de regal o de consum particular va sorgir com una oportunitat de diversificació, i alhora com una oportunitat d’ocupació per als treballadors amb diferents capacitats de SIFU. 

D’altra banda, es tracta d’un producte sostenible, perquè s’enquadra dins de la denominada economia circular, que fa referència a un sistema econòmic de producció i consum que vincula economia i medi ambient. En línies generals, l’economia circular pretén reduir els materials necessaris per a fabricar els productes i la quantitat de deixalles generades per a, d’aquesta manera, aconseguir la sostenibilitat, per exemple, amb accions com la reutilització dels materials. Per tant, en aquesta pràctica tenen molta importància el reciclatge i el tractament dels residus, juntament amb l’ús de fonts d’energia renovables. 

Perquè un producte pugui ser considerat com de quilòmetre zero ha de produir-se i consumir-se en un radi no superior a 100 km. Com a resultat, parlem de productes molt locals, la qual cosa revalora, per exemple, les opcions de temporada si parlem només dels productes d’alimentació. 

Però a més del vessant sostenible, aquesta producció té un important apartat social. Petits productors que no poden accedir als grans canals de venda tenen així una oportunitat de comercialitzar els seus productes en les millors condicions, sobretot si són peribles i tenen un període de conservació molt reduït —fruites i hortalisses, ous i carns, rebosteria artesana...—. 

Conscients de la necessitat d’ajudar a aquests productors, en moltes ocasions garants de la tradició gastronòmica del medi rural, ideem aquest producte, format per un catàleg de lots gastronòmics amb els millors articles agroalimentaris: vins, olis, embotits, conserves de carn i peix, snacks... provinents de diferents regions espanyoles. 

Productes socialment responsables i sostenibles d’Andalusia (Jaén i Sevilla), Catalunya, Balears, Aragó, Galícia i Castella i Lleó que, sota el nom de Vermeet, generen llocs de treball per al col·lectiu. El cercle perfecte.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article