Nova esperança per als processos formatius


Que difícil, últimament, a vegades, parlar del futur d’una manera esperançada i il·lusionada. El futur com a objectiu, com a fita, com a possibilitat de millora, de creixement. Hi havia un vídeo que corria pel Facebook (en les èpoques del Facebook) que deia alguna cosa així com que ningú creua un mar (arrisca la seva vida) sense esperança. Salvant les distàncies, penso bastant en aquesta frase quan parlem d’orientació educativa i professional.

Com ho fem per estirar aquesta esperança quan el context, sovint, és desil·lusionant? Com ho fem, en realitat, per convertir aquesta esperança en sentit de possibilitat, en futur possible? Amb un ull a les expectatives i l’altre a l’autonomia. Un col·lega imprimeix mapes de Barcelona i quan han fet recerca d’opcions formatives amb el jove que acompanya, assenyalen al mapa els centres educatius i el jove hi fa ruta per preguntar, informar-se, conèixer. Una mica deu ser això...

Aquest any s’han anunciat més canvis a la preinscripció de la Formació Professional. Més canvis perquè l’any passat (i l’altre?) ja n’hi va haver. Aquest any, la novetat és, però, que aquests canvis són il·lusionants. Que en aquest context sempre s’agraeix! No sé si de la il·lusió en forma part sempre l’expectativa i la incertesa, però aquests canvis estan plens d’això: a veure com anirà, a veure que miri exactament què vol dir que hi haurà més igualtat d’oportunitats entre aquells i aquelles que venen de la secundària i els i les que no, a veure els PFI. Diuen que no es penalitzarà la FP. Fa bona pinta, suposo?

A les taules on intentem arreglar el món, que són les taules del bar on fem el cafè a mig matí entre classe i classe, les taules de treball comunitari, les taules de despatx quan fem orientacions, etcètera, sovint discutim què podem fer per reduir l’abandonament escolar prematur i valorem molt positivament que el departament hagi eliminat el doble procés de preinscripció, que donava prioritat a l’alumnat d’ESO per escollir CFGM, és a dir, a l’alumnat que segueix un itinerari educatiu normatiu.

S’ha celebrat, sobretot, que qualsevol persona pugui accedir a les places vacants un cop el procés de preinscripció de l’estiu s’hagi acabat, perquè vol dir que aquells i aquelles que, pel motiu que sigui, s’hagin despenjat, hagin tingut un imprevist, no hagin pogut aconseguir aquell document que feia falta, al setembre podran optar a plaça. Com que segurament d’aquí a un any tornarem a parlar sobre els canvis en les preinscripcions, esperem celebrar que l’alumnat de PFI tingui les mateixes oportunitats d’accés que la resta d’alumnat.

Tot i la incertesa, el cansament dels girs de guió, dels pressupostos a mitges, de les eleccions anticipades, estirem l’esperança una mica més i confiem que aquests canvis ens acosten a la inclusió, a acceptar la diversitat com a riquesa i a fer els futurs de tothom més possibles.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article