Educar als CRAE en parella pedagògica és molt més que posar dos professionals amb el mateix horari i els mateixos infants alhora; el resultat de la suma ha de ser necessàriament més que dos, però perquè això sigui així cal tenir en compte alguns factors importants: una parella pedagògica cal que estigui ben equilibrada, per tant l'element de la complementarietat és important. A més, s'ha d'establir una relació de cooperació quotidiana, això exigeix una relació el més horitzontal possible. En conseqüència implica treballar de forma el més planificada i reflexionada possible, i anar consensuant una línia educativa en la qual ambdós professionals se sentin còmodes per tal d'optimitzar la praxi socioeducativa.
També hi ha un element però que despunta i que crec que condiciona molt la qualitat d'un duo pedagògic, i és la sinèrgia o la complicitat tant personal com professional: sense aquestes complicitats seria molt complicat fer la majoria d'intervencions encertades que duc a terme amb la meva companya pedagògica. La comunicació entre ambdós professionals ha de ser permanent, sincera, continuada i eficient si volem aconseguir els avantatges que té educar a dues veus.
Educar des dues mirades diferents i complementàries alhora facilita i aprofundeix en la reflexió i l'anàlisi pedagògic, i ajuda a desencallar situacions i casos ancorats. Des del punt de vista dels infants, tenir dos referents complementaris enriqueix el seu procés d'aprenentatge en molts sentits: per exemple, des d'un punt de vist subjectivista, tenen més opcions pels vincles educatius si tenen dos referents; des d'un punt de vista més interaccionista o sistèmic, és evident que una bona parella pedagògica conscient i ben treballada oferta als infants un model relacional sa entre dos adults, que pot contrastar i a voltes superar les seves antigues vivències de vincles patològics entre els seus pares o cuidadors.
En definitiva, crec que una parella pedagògica referent, complementària, socialment arrelada, culturalment rica, diversa i pedagògicament compromesa és un més dels ingredients interessants a afegir a la complexa cassola del procés l'aprenentatge alliberador que alguns i algunes hem decidit començar a cuinar amb els infants i joves acollits als nostres CRAEs.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari