Dia Mundial de l'Educació. Manifest: 'Sumem capacitats. Pel dret a una educació inclusiva' (Campanya Mundial per l’Educació, Dincat i JocViu)

Amb motiu de la celebració demà dimarts del Dia Mundial de l’Educació, la Campanya Mundial per l’Educació, Dincat (Discapacitat Intel·lectual Catalunya) i Jocviu ha fet públic el manifest 'Sumem capacitats. Pel dret a una educació inclusiva'. El manifest reclama una educació de qualitat, promotora d’igualtat d’oportunitats, accessible i inclusiva per a les persones amb discapacitat i exigeix a les Administracions que es destinin els recursos necessaris perquè l’educació inclusiva i, en definitiva, una escola per a tothom sigui una realitat.

Aquest és el manifest de la Campanya Mundial per l'Educació:

Sumem capacitats. Pel dret a una educació inclusiva

Falta només un any per a la data fixada pel Fòrum Mundial sobre l’Educació en què governs i organitzacions internacionals es van comprometre a aconseguir una educació de qualitat per a tothom. Malauradament, s’estima que 93 milions de nens, nenes i joves viuen al món amb algun tipus de discapacitat. Les escasses dades disponibles mostren que aquestes persones amb necessitats educatives especials tenen moltes menys oportunitats i formen uns dels col•lectius més exclosos de l’educació.

Per aquest motiu, i també perquè a l’Estat espanyol i a Catalunya estem immersos en un procés de retrocés en matèria de política educativa, la Campanya Mundial per l’Educació, Dincat (Discapacitat intel·lectual Catalunya) i Jocviu reivindiquem el dret a una educació de
qualitat, promotora d’igualtat d’oportunitats, accessible i inclusiva per a totes les persones i a tot el món. Ho fem durant la Setmana d’Acció Mundial per l’Educació que, enguany, arriba després d’una setmana de mobilitzacions de la comunitat educativa a Catalunya per reivindicar el dret a l’educació. Una situació que, lluny d’avançar, implica un retrocés en el concepte d’escola inclusiva.

Per tot plegat, reclamem als governants el compliment del dret a l’educació de les persones amb discapacitat, com recull la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU, i exigim que hi destinin els recursos necessaris perquè l’educació inclusiva sigui una realitat. És per això que demanem:

1 . L’aturada de les retallades en educació i el restabliment dels pressupostos necessaris perquè el sistema educatiu tingui els recursos que garanteixin el dret a una educació de qualitat per a tothom.

2. El compromís polític d’oferir informació més detallada i clara sobre l’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives especials, ja sigui als centres educatius ordinaris o als d’educació especial, per fer un seguiment més acurat de l’evolució de la inclusió.

3.Que s’avaluï si els recursos que actualment es destinen al sistema educatiu per a la inclusió són efectius i milloren els resultats personals dels alumnes amb necessitats educatives especials.

4.Que els alumnes amb necessitats educatives especials tinguin les mateixes condicions d’accés que la resta de ciutadans, garantint la igualtat d’oportunitats.

5.Que es puguin crear aliances dins del mateix sistema educatiu (escoles ordinàries i escoles d’educació especial) mitjançant un treball conjunt que permeti la col·laboració entre els centres i l’aplicació de plans individualitzats que estimulin al màxim les capacitats i que fomentin el desenvolupament acadèmic i social dels alumnes amb necessitats educatives especials per aconseguir la seva inclusió.

6.L’aturada de les retallades en polítiques de cooperació per garantir que s’hi destini el 0,7% dels pressupostos i que d’aquest pressupost es destini el 8% de l’Ajuda Oficial al Desenvolupament a educació bàsica.

En definitiva, recordem que abordar l’educació des d’una perspectiva de drets passa per la creació de sistemes educatius inclusius.

Barcelona, 31 de març de 2014